Geen echo durven maken

drs. J. de Jongh-van Hoof / Geen reacties

Vraag

Enkele maanden geleden verloor ik mijn moeder aan een afschuwelijke ziekte. Tijdens haar ziekte kreeg ik klachten. In mijn rechterzijde een nerveuze pijn. Als ik me inspan dan trekt het naar achteren. Huisarts onderzocht me herhaaldelijk. Geen breuk. Niets met ingewanden. Als ik rechtop zit gaat het goed. Soms is het hele dagen weg. Soms is het er weer. In het begin liep de pijn ook naar de rechterlies. Soms zelfs in de rechter testikel uitwaaierend. Ik mag een echo laten doen als ik dat vraag. Maar ik durf niet. Ik kan ook zonder problemen zo'n 18 km naar en van mijn werk fietsen. Kan dit veroorzaakt worden door rouwgevoelens? Toen mijn vader overleed kreeg ik pijn in mijn rechterarm. Dat is er soms ook nog/weer.

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Niet alle klachten kunnen artsen verklaren. Iemand kan pijn hebben en de artsen vinden geen oorzaak (meer) van de pijn. Dat wil niet zeggen dat iemand geen pijn heeft… we hebben er geen verklaring voor. Artsen zien dit vaker. Soms verrichten we aanvullend onderzoek ter geruststelling en ter uitsluiting van…. Met een goede uitslag kan de persoon eventuele ziekten die af en toe in gedachten opspelen uit zijn of haar hoofd zetten.

Je huisarts biedt je een echo aan… ik merk enerzijds dat je dat wel wil, anderzijds dat je je schaamt om de vraag te stellen (misschien omdat je ook denkt dat stress meespeelt of omdat je niet als een onzeker iemand te boek wilt bij je huisarts?).

Rouw (evenals andere vormen van stress )kan allerlei klachten veroorzaken. Daarbij is een luisterend oor zeer kostbaar. Bij een huisarts hoop ik dat je een oor kunt vinden. Na een overlijden is het overigens niet vreemd om mensen wat vaker te zien. Een huisarts kan uitleggen wat rouw is en hoe een dergelijk proces kan verlopen.

Zie ook de patiëntenbrief  op nhg.org -> patientenbrieven -> N -> pijn.

Overigens kunnen we ons als huisartsen ook vergissen. Bijvoorbeeld: liespijn en ‘niets’ vinden bij lichamelijk onderzoek ->toch maar een echo en dan komt er toch een liesbreuk tevoorschijn op de echo…

José de Jongh-van Hoof

drs. J. de Jongh-van Hoof

  • Geboortedatum:
  • Kerkelijke gezindte:
    Zevende-dags Adventist
  • Woon/standplaats:
    Rijssen
  • Status:
    Actief
  • Bijzonderheden:

    Huisarts

Tags in dit artikel:

echopijn