Seksueel overschrijdend gedrag melden

Ds. J. Westerink / 1 reactie

Vraag

Ik vraag me af in hoeverre je een kerkenraad op de hoogte moet stellen als iemand verdacht wordt van seksueel overschrijdend gedrag en daar mogelijk gevangenisstraf/werkstraf voor krijgt. Het lijkt me allereerst de verantwoordelijkheid van de persoon zelf om dit te melden. Anderzijds vraag ik me af, als jij als gemeentelid dit weet omdat je er betrokken bij bent vanuit de werkkring, maar verder geen contact hebt met de verdachte zelf: wat je dan moet doen. Ben ik dan verplicht om de kerkenraad dit te melden als je in dezelfde kerk zit? Of moet ik zwijgen?

Antwoord

Beste vraagsteller,

De situatie waarop jij doelt is blijkbaar nogal ernstig, gegeven het feit dat je in dat verband zelfs spreekt over mogelijke gevangenisstraf. Op een afstand kan ik de situatie uiteraard niet beoordelen. Mijn gedachte is dat je hier de weg van Mattheus 18:15 e.v. moet gaan. Dat wil zeggen dat je eerst met de persoon in kwestie moet spreken en wanneer blijkt dat wat jij vermoedt op waarheid berust, zul je hem/haar in liefde moeten vermanen te breken met deze zonde. Wanneer hij/zij niet luistert, moet je proberen samen met iemand anders hem/haar nogmaals te vermanen. Werkt ook dat niets uit, dan moet je naar de kerkenraad gaan. Is de situatie dermate ernstig dat het slachtoffer er voor het leven door beschadigd lijkt te worden, dan kan dat een reden zijn om dat slachtoffer te stimuleren met deze zaak naar de politie te stappen en daar aangifte te doen.

Ik wens je veel wijsheid,
Ds. J. Westerink

Tags in dit artikel:

kerkenraadseksueel misbruik
1 reactie
Roozemond
Als je ZEKER bent van dit feit, wacht dan aub niet....
Het is heel moeilijk maar wel de beste weg om dit te melden.
Het kwaad mag geen voortgang vinden!