Traumageesten

prof. dr. M.J. Paul / Geen reacties

Vraag

Aan ds. Paul. Bent u bekend met traumageesten of herinneringsdemonen? Ik hoorde daar onlangs iets over, maar begrijp het niet echt.

Antwoord

Beste vraagsteller,

De begrippen zeggen mij in eerste instantie ook niet zoveel, want ze worden niet gebruikt in de christelijke handleidingen over bevrijding van demonische machten. Enig zoeken levert op dat de termen "traumageesten" en "herinneringsdemonen" gehanteerd worden in esoterische lectuur, o.a. in uiteenzettingen over het sjamanisme. De gebruikers van deze termen menen dat trauma’s ook geestelijke entiteiten nalaten in ons leven en diverse cursussen zijn erop gericht hoe mensen van die geesten los kunnen komen. Klopt het dat u in dergelijke kringen over dit verschijnsel hoorde?

Het lijkt mij dat christenen deze termen beter niet kunnen hanteren. Het is wel zo dat in sommige gevallen traumatische ervaringen een rol kunnen spelen in de overdracht van demonische belasting, maar dat is een ingewikkeld onderwerp. In de meeste gevallen leveren trauma’s psychische problemen op die behandeld kunnen worden door hulpverleners op psychisch gebied.

Prof. dr. M. J. Paul

Lees meer artikelen over:

demonengeestenoccult