Misbruik door voorganger

C. den Hamer / 5 reacties

Vraag

Een complexe vraag, maar wel een noodkreet. Wat moet je doen als je weet van een man die, naar eigen zeggen 'schuldbelijdenis' heeft gedaan vanwege seksuele praktijken met meiden terwijl hij getrouwd is en nu toch gewoon doorgaat en door kan gaan met jongeren in een zelfgestichte gemeente? Als hij toch nog macht blijkt te hebben over contacten? Je ondertussen je leven niet meer op kunt pakken. Wat stuk is gemaakt, met altijd de Bijbel in handen en vrome praatjes en ondertussen weet je dat je niet meer naar die gemeente kunt gaan omdat hij daar gewoon is. Ergens in mij is een verlangen om weer terug te gaan naar die gemeente, maar ergens ook weer totaal niet. Maar ik hoor nergens meer bij en dat voelt heel eenzaam. Enkelen, die ook slachtoffer zijn geworden van zijn praktijken -want ik ben niet alleen- kunnen ook heel moeilijk het leven oppakken en worstelen met het nut om te blijven leven. Daarnaast is het zo, dat ik net een week geleden, te horen heb gekregen dat hij gewoon heel negatief over mij sprak tegen anderen. Dat had ik nooit kunnen denken, want hij deed altijd zo positief. Nu blijk ik iemand te zijn volgens hem die borderline heeft en haar leven niet totaal aan God heeft overgeven omdat ik de keuze maakte om niet nog een keer gedoopt te worden. Nee, het gaat me niet om klappen uit te delen, maar ik ben doodsbang dat nog veel meer meiden intens beschadigd worden. Onlangs had ik een gesprek met de politie omdat we met elkaar nadenken over aangifte doen, maar het is zo moeilijk. Ik weet niet hoe ik verder moet. Eenzaamheid is niet zomaar een gevoel, het laat je hart ook echt pijn doen. Help!

Antwoord

Beste roepende,

Wat een moeilijk verhaal en wat een verwarring brengt het teweeg over wat te doen. Naar ik begrijp gaat het hier om een gehuwde voorganger in een zelfgestichte gemeente die buitenechtelijke contacten heeft gehad met jongeren. Hij heeft daarover schuld beleden. Nu is het niet duidelijk geworden in jouw verhaal of hij nu opnieuw buitenechtelijke contacten met jongeren onderhoudt. In ieder geval is het mij duidelijk dat jij bezorgd bent dat dit opnieuw zou kunnen gaan plaatsvinden. Ik merk ook dat er bij jou ambivalente gevoelens zijn ten opzichte van hem. Je laat je er niet heel duidelijk over uit of er iets seksueel grensoverschrijdends tussen jou en hem heeft plaatsgevonden, maar je benoemt jezelf wel als slachtoffer en dat er meerdere slachtoffers zijn. Daarbij geeft je ook aan dat zij en jezelf moeite hebben om nu  goede balans in het leven te kunnen houden. Wat je kennelijk erg boos maakt is dat hij zich nu ten opzichte van anderen zich negatief over jou uitlaat, wat je nooit verwacht had.

Begrijp goed, ik kan niets zeggen over waarheidsbevinding, maar als het klopt wat je zegt vind ik dit een hele ernstige zaak. Dan is het ook goed dat je de politie inschakelt omdat misbruik in pastorale relaties een strafbaar en beschadigend  feit is, hoe moeilijk je het ook vindt om hier werk van te maken. En natuurlijk begrijp ik dat het dan loodzwaar voelt en gegeven steun hierbij erg nodig is. Daarom is het niet verkeerd om  ook een hulpverleningsinstantie te benaderen om deze steun te verkrijgen. Met hen kun je bespreken welke stappen op welk moment je kunt zetten en welke opvang je nodig hebt om het aan te kunnen.

Wees Gode bevolen,
Kees den Hamer,
Psychotherapeut/seksuoloog

Tags in dit artikel:

seksueel misbruik
5 reacties
kerkje
Heel erg veel sterkte!!!
ewmar
Dit had mijn vraag kunnen zijn!
Zelf zit ik in soort gelijke situatie.Wat ik heb gedaan. Ben bij de zedenpolitie geweest. Daar mijn verhaal verteld alles werd opgenomen. Helaas door teweinig bewijs geen aangifte, wel een melding van gemaakt. Doe wat je kunt! Ik weet zo'n verhoor is erg heftig maar doe het voor de anderen...voordat er meerdere slachtopffers vallen! Veel sterkte, weet dit Hij zal je helpen!
Daniel
Wat een rotsituatie voor vraagsteller, ik hoop dat ze de moed heeft om die misdadiger aan te pakken. Want dat is het dan, al heeft hij honderd keer schuld beleden. Holleeder komt er ook niet met een schuldbelijdenis van af.
Hou toch eens op als een voorganger zoiets doet het wel minder erg zal zijn dan de man die zondag's de patatkraam wel eens open heeft.

En of die zak getrouwd is of niet dat maakt ook niet uit, je hebt met je vieze vingers en lijf af te blijven van anderen.
Christenen, zie de paters, en ook wij protestanten zijn geen haar beter dan de heidenen. Soms denk ik wel eens dat christenen niet fatsoenlijk met de sexualiteit kunnen omgaan er meer problemen mee hebben dan de niet gelovigen en dan daarom geneigd zijn om het nog te verdoezelen ook.
Er is geen verschil of de voorganger of de haringboer het gedaan heeft.
Gestraft moeten ze worden.
Nu heb ik niets tegen heidenen, waarschijnlijk komen die minder tot zulke daden en ze houden ze niet onder de pet tenminste.

Vraagsteller, heel veel sterkte en moed en zoek hulp en dan wel hulp die ook tot aangifte leidt.
krista
Hoe moeilijk ook: altijd aangifte doen! Dit mag niet ongestraft blijven!
Jij schrijft: "Nu blijk ik iemand te zijn volgens hem die borderline heeft" - is hij een deskundige ook op het gebied van borderline? Is dit bij jou gediagnosticeerd door een erkende arts / psychiater?
Laat je niets aanpraten! Je bent waardevol zoals je bent!
Hanna
Eens met bovenstaande reactie's...

Het is triest, diep-triest, dat mensen dit anderen aan doen met de Bijbel in de hand,
dat is nog het meest schokkende!

Vraagstelster: Je bent moedig dat je ermee naar buiten wil komen,
voor jezelf, maar zeker ook voor de anderen die hierbij betrokken zijn.

Veel doorzettingsvermogen toegewenst.
Ik bid voor je!