IVF, ISCI en ethiek

Ds. M.F. van Binnendijk / Geen reacties

Vraag

Aan ds. M. F. van Binnendijk. Wij lazen tot onze bemoediging uw antwoord op een vraag van een kinderloos ouderpaar. Graag willen wij u een vraag stellen m.b.t. ivf en isci. U schrijft: "Als dit al ethisch verantwoord is." Wilt u dit toelichten? Wat is uw visie? Is er volgens u een ethisch verschil tussen beiden?

Antwoord

Hoewel het proces bij IVF en ICSI dezelfde is –het manipulatief bevruchten van één of meer eicellen– is de handeling bij ICSI (Intra Cytoplasmatische Sperma Injectie) verdergaand en ingrijpender dan IVF (In Vitro fertilisatie). Kunnen spermatozoïden bij laatstgenoemde behandeling nog enigszins 'zelf' de weg naar een eicel vinden (al gebeurt dat in vitro), zo wordt bij ICSI een zaadcel direct in de eicel ingespoten. Voor een ICSI behandeling is ook een volledige IVF behandeling noodzakelijk. ICSI kan niet worden uitgevoerd zonder IVF, IVF wel zonder ICSI. ICSI is dan ook een extra techniek, die bestaat uit een aantal medische handelingen en een aantal laboratoriumtechnische, niet medische handelingen, die ook niet door een medicus worden uitgevoerd.

Wat voor mij persoonlijk aan de ethiek raakt is enerzijds het enorm technische aspect in de wijze van samensmelting. Tevens weten we, dat -zowel bij IVF als ICSI- het teveel aan bevruchte eicellen wordt vernietigd.

Ds. M. F. van Binnendijk,
Rotterdam

Tags in dit artikel:

bevruchtingisci en ivfkinderloos