Fan van Kylie Minogue

Ds. M. (Michel) van Heijningen / 57 reacties

Vraag

Hoewel ik niet tegen popmuziek in het algemeen ben, ben ik wel van mening dat de huidige generatie aan zangeressen, zoals Rihanna, Lady Gaga en Britney Spears, het meer moet hebben van hun ordinaire gedrag dan van hun zangkunsten. Ik ben het dan ook volledig eens met de mening van menig reformatorisch panellid dat jongeren zich beter ver van deze 'zangeressen' kunnen houden. Nu is het zo dat ik zelf, en mijn moeder, die tevens erg gelovig is, heel erg fan van de muziek van Kylie Minogue ben. Ik ben zelf meerdere keren naar concerten van haar geweest en dit jaar is mijn moeder voor het eerst mee geweest. We hebben daar samen een geweldige avond beleefd en samen heel erg veel plezier gehad, een herinnering die ik graag voor altijd koester. Nu is mijn vraag, Kylie Minogue maakt dan wel geen muziek om God te prijzen, maar in het huidge landschap van seculiere artiesten die steeds meer vlees laten zien en onafgebroken schelden en vloeken in hun liedjes, is zij wel degene die, hoewel ze absoluut zogenaamde 'feelgood' muziek maakt, nooit tot in het obscene, of godslasterlijke gaat. Sterker nog, mijn moeder en ik zagen vele complete families bij haar show en hadden het er nog over dat mijn neefje van zes (haar kleinzoon) deze show (ik heb het hier, mocht u willen weten welke show ik bedoel, over Aphrodite Les Folies) ook zonder problemen zou kunnen zien. Later ben ik hier over gaan twijfelen. Kylie Minogue is dan weliswaar een 'braaf' baken temidden van een stortvloed aan obscene zangeressen, maar is het toegestaan om die gradatie te maken? Ik luister heel graag naar haar muziek en zie hier zelf geen kwaad in, maar kan het zijn dat de overige popmuziek mij zo murw geslagen heeft dat ik 'minder slechte' muziek nu als goed ga zien? Ik wil graag weten of het toegestaan is om 'minder slechte' popmuziek te waarderen, of dat de huidige cultuur ervoor zorgt dat wij afgestompt raken voor zondige muziek en het beter is ook te breken met een artieste als Kylie, ook al vloekt zij niet en doet zij niet aan bijvoorbeeld naakt poseren.

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Beste vriend(in),

Je stelt me eigenlijk een onmogelijke vraag. Mijn positief oordeel over deze zangers zou jou helpen om met een gerust hart naar haar muziek te luisteren en mijn negatief oordeel zou je misschien aan het twijfelen houden of zou je dat naast je neer leggen. Wat is eigenlijk de reden van je vraag?

Bij het lezen van je vraag, komt bij mij de gedachte boven; wie ben je? "Je moeder is tevens erg gelovig." Ben jij dat ook? Of alleen je moeder? En wat is, "erg gelovig"? Betekent geloven dat je gelooft/ervan uit gaat dat er een God is, of dat je leeft met die God? Het woordje "geloof" in de Bijbel is synoniem voor: God kennen en vertrouwen, met Hem leven en daarom ook Zijn geboden hoogachten. In Hebreeën 11 lezen we: "zonder geloof is het onmogelijk God te behagen." Dat is heel scherp. Zonder geloof naar de kerk gaan, zonder geloof bidden, het is voor God echt onvoldoende. Zonder geloof naar Kylie Mingogue luisteren en kijken kan niet in Gods oog.

Dus de allereerste vraag is: geloof je echt? , in de zin van zondag 7 van de catechismus:  ken je God en vertrouw je Hem en wil je met Hem leven. Leef je uit het volbrachte offer van Jezus Christus? Als je antwoord hierop "nee", is dan is je vraag zinloos en roep ik je op tot bekering en geloof.

Nu de muziek. De vraag die daarbij bij mij opkwam is deze: beoordeel je muziek alleen op het al dan niet aanwezig zijn van ordinaire scenes? Of zijn er ook andere dingen waar je rekening mee houdt? Je bent blijkbaar op de hoogte van de mening van menig reformatorisch panellid hier. Volgens mij is op deze site te lezen dat er meer bezwaren tegen de huidige popcultuur zijn dan alleen het ordinaire gedrag van sommige zangeressen. En, om eerlijk te zijn, wanneer ik me even verdiepin het repertoire deze zangeres, dan denk ik dat veel commentaar op popmuziek ook geldt van haar muziek en misschien is het nog niet zo'n gek idee om je laatste zin in de praktijk te brengen.

Natuurlijk zijn we niet tegen alles omdat we nu eenmaal graag ergens tegen zijn. Er zijn onschuldige seculiere liedjes, net zo goed als er schilderkunst is die niet religieus is en waarvan je ook als christen mag genieten. Maar je kan pas echt genieten als je leeft vanuit het geloof in Jezus als jouw Verlosser en wanneer je Hem betrekt bij alle keuzen die je maakt. Dan mag Jezus over je schouder meekijken, en wanneer dat kan, dan geniet je pas echt. Dat wens ik je toe. Laat alles wat adem heeft, de HEERE loven (Psalm 150:6).

Met vriendelijke groeten,
Michel van Heijningen

Ds. M. (Michel) van Heijningen

  • Geboortedatum:
  • Kerkelijke gezindte:
    PKN (Hervormd)
  • Woon/standplaats:
    Alblasserdam
  • Status:
    Actief
  • Bijzonderheden:

Tags in dit artikel:

popmuziek
57 reacties
dkw
Precies.
Bij alles wat je doet de Heere om een zegen vragen, ook als je naar een concert van Kylie gaat.
Kun je een zegen vragen of kun je dan geen zegen vragen?

Zelf denk ik dat onschuldige popmuziek niet verkeerd hoeft te zijn, net als het niet verkeerd is om naar een fuga van Bach of kamermuziek te luisteren wat net zo goed geen godsdienstig karakter heeft.
Amazinggrace
Fijn dat deze popstar niet vloekt! Maar als ik haar naam intik om youtube dan zie ik toch het eea wat ik liever niet wil zien, alleen al de uitdagende lingerie (kleding kan ik het niet noemen)
God heeft ons (gelukkig) muziek en een scala aan instrumenten gegeven, zelfs een psalmboek en er zijn 1000den prachtige liederen om te zingen.
Ik geloof dat we als we gelovig zijn ook uit het geloof mogen leven, uit Zijn Hand en door Zijn genade, alles tot ZIJN EER en GLORIE! (en niet tot er van welke popstar dan ook)
vrede
Beste vraagsteller,

Hier is geen discussie over mogelijk!
Deze muziek en gedrag(kun je zelf invullen) zijn een gruwel in Gods oog!
Bekeert u hiervan!

Gods zegen toegewenst!
dkw
@Amazinggrace en @vrede
Wat vinden jullie ervan om een fuga van Bach te beluisteren?
Een symphonie van Beethoven of Mozart?
Waarin verschild dat met onschuldige pop muziek?
vrede
dkw,

Wat is onschuldige popmuziek? Dit bestaat niet! Oftewel: dit is geen goede benaming!

Tuurlijk mag je een stuk van Mozart of Beethoven beluisteren.
vrede
dkw,

Wat is onschuldige popmuziek? Dit bestaat niet! Oftewel: dit is geen goede benaming!

Tuurlijk mag je een stuk van Mozart of Beethoven beluisteren.
dkw
@vrede,
Beide zijn niet tot eer van God.
Beide zijn op de mens of omgeving gericht.
Dus jij vind dat je wel muziek van Bach zou mogen luisteren, en als je daar nu een flinke beat en drums bij doet, bijvoorbeeld Kajem, mag het dan nog of is het dan ineens een gruwel in Gods ogen?

Je moet popmuziek niet verkeerd vinden omdat het nu eenmaal verkeerd is, zeker, er is veel verkeerde pop muziek met duivelse teksten, maar er is ook pop muziek die neutraal is, net zoals de muziek van Bach vaak neutraal is, wat is het verschil.

Neem nu zoiets als Michael W Smith, je kunt het bestempelen als popmuziek, is dat fout?
En dan niet zeggen het is fout zonder argumentatie, graag dan goed beargumenteren met feiten, niet met onderbuikgevoelens maar met harde feiten waar we niet omheen kunnen.
Johan00297
@Donald, netjes gezegd.
Doe het al ter ere Gods.............. wat niet van God is komt van de gevallen mens die als God wilde zijn of van de duivel.
De "ik" mens zal iets niet ter ere Gods doen er de duivel al helemaal niet.... het zal alleen maar afleiden van God.
Christelijke rock met nette tekst........... terwijl de rock beat lustopwekkend is, dat geeft te denken.
Om de wereld nog wat donkerder te maken... als wijsheid niet van God komt waar komt die dan vandaan???? Vaccain wat wordt uitgevonden!, de theorie klopt, maar de toevoegingen tot houdbaarheid en opname in het lichaam zijn (op termijn) vernietigend, autotechniek, heel handig maar wat voor levensbedreigende vervuiling brengt dit? hmm was dat niet het idee van de kindermoordenaar van de beginne.
vrede
Beste Dkw,

Dit vind ik niet eerlijk, Jij vroeg toch iets aan mij over Bach, Mozart en Beethoven?
En nu krijg ik keihard de bal terug, omdat jij vervolgens je mening teruggeeft.
Lekkere vent ben je!

Donald, wat doe je moeilijk. Dan luister je toch niet naar Bach, Mozart of Beethoven!
Hou het dan alleen bij de Psalmen en geestelijke liederen.
Gerard
Ik kan me volledig vinden in het antwoord van van Heijningen.
Als Kylie Minogue werkelijk zo onschuldig was als het lijkt uit de vraag zou het antwoord al voor 100% kloppen.

Maar is ze zo onschuldig? De video van 'All the lovers' is net zo obsceen als Madonna of Lady Gaga, zo niet erger.
"Aphrodite Les Folies" betekend Aphrodite van de krankzinnigen. Aphrodite was een de griekse godin van de liefde, eigenlijk van de vrije sex want ze had veel minaars. Dit thema zal niet voor niets zijn gekozen voor haar show. Hier wordt ook duidelijk op gezinspeeld in de teksten van Kylie Minogue. Ze is niet voor niets zeer geliefd bij de homo beweging in Amerika. Haar liedje 'All the lovers' laat hier geen twijfel over. De video toont vrijwel een sexuele orgie. Dat past precies bij de teksten van Kylie Minogue. In haar videos en ook op fotos is ze vrijwel naakt en zeer erotische afgebeeld.

Wie de poplezing van jijdaar heeft gezien kent de reclame voor de Engelse taal van dat gezin in de auto dat vrolijk meedeunt op obscene muziek. Hoe realistisch als daar op een concert van Kylie Minogue complete families bij haar show zitten en geen idee hebben wat ze in feite zingt en verheerlijkt. Ze zal er op het podium misschien redelijk aangekleed uitzien, de inhoud is nog steeds daar.

Maar bovenal geldt wat van Heijningen zegt in de laatste paragraaf, zelfs al zou het 10 keer minder erg zijn dan geldt dat nog steeds.
QuadCoreInside
Beste vraagstel(st/l)er,

Ter aanvulling op de vorige spreker:
Bekijk dit
http://www.youtube.com/watch?v=zixQYDeRtzI
en heroverweeg je standpunt over Kylie...
dkw
@Vrede:
Als je wel vind dat je Bach, Beethoven of Mozart kunt luisteren en niet onschuldige popmuziek, bijvoorbeeld Michael W Smith, dan ben je niet consequent volgens mij, beiden zijn niet tot eer van God.
En als jij dat vind is dat toch prima, maar ik vraag je dan wel waarom? Wat is het verschil dan?
vrede
Beste dkw,

Vraag aan de Heere in het gebed, of hij licht met Zijn Heilige Geest wil geven, welke muziek je niet of wel mag luisteren.
We weten allemaal dat muziek en het gedoe van Kylie Minogue niet Bijbels is.
Hier is geen discussie over mogelijk.

Gods zegen toegewenst!
dkw
Beste vrede,

Zeker, Kylie Minogue lijkt mij ook niet bijbels, Michael W Smith ook niet.
Bach, Beethoven, Mozart toch ook niet?

Dan zijn we het eens.

Ook Gods zegen toegewenst!
vrede
dkw,

ik luister nooit geen bach, beethoven of mozart.
en ik ken ze alleen van naam.
dkw
Vrede,

Ok, ik las namelijk dat jij beweerde dat je het wel mocht luisteren.

(Citaat van vrede)
Tuurlijk mag je een stuk van Mozart of Beethoven beluisteren.
(Einde citaat van vrede)

Maar dat neem je dus terug begrijp ik?
1a2b3c
@dkw: Neem nu zoiets als Michael W Smith, je kunt het bestempelen als popmuziek, is dat fout?
En dan niet zeggen het is fout zonder argumentatie, graag dan goed beargumenteren met feiten, niet met onderbuikgevoelens maar met harde feiten waar we niet omheen kunnen.

Vervolgens zet je zonder argumentatie Michael W Smith als onbijbels neer en niet tot eer van God, op één lijn met Kylie Minogue, Bach, Beethoven of Mozart.
Dat vind ik nou echt niet kunnen!!! (komt ws uit je onderbuik???)
vrede
Beste Donald,

Ik heb maar 1 ding tegen jou te zeggen: spoel je mond en gedraag je!

1a2b3c:

Michael W Smith zingt op een EO jongerendag.
Dat is de reden waarom ik tegen Michael W Smith ben. En waarom zingend het Evangelie brengen. Bij u is het Woord!!!!
dkw
@1a2b3c
Ik vind Michael W Smith niet onbijbels, mijn punt moest een vraagteken zijn aan "vrede" zie ik nu.
Ik vind dit onschuldige popmuziek en daarnaast heeft hij veel muziek gemaakt tot eer van God vind ik en bedoeld hij niet zichzelf, daarom houd ik van die muziek.

Vrede:
Zingend het evangelie brengen? Dat zou je tegen David moeten zeggen...
Race406
Beste vrede: De Psalmen zijn door David gedicht, hele volksstammen hebben hier zoveel aan gehad (en hebben er nog steeds enorm veel aan!!!!). Hij bezong in de OT zijn God en Vader. Hoezo niet zingend het Evangelie brengen? Asaf was er ook zo 1. Dat betekent dus dat we in de kerk niet meer moeten zingen.
Dan hebben die Roomsen het nog niet zo gek voor elkaar, die zingen meestal niet zoveel... ;-)