Geen mensen zoals Statenvertalers

Ds. N. den Ouden / 4 reacties

Vraag

Een tijd geleden is er een GBS-lezing gehouden door twee predikanten. Er werd toen gevraagd of een vertaling door de GBS gewenst is. De (Hersteld Hervormde) predikant (die zelf Grieks kent) zei toen dat er tegenwoordig geen mensen zijn die zo doorkneed zijn in de talen als de mensen die de Statenvertaling verzorgd hebben. Dit is voor mij een grote verhindering om de HSV te gebruiken. Graag een reactie hierop. Klopt het wat deze predikant stelde?

Antwoord

Ik weet niet of inderdaad letterlijk zo gezegd werd. Er vanuit gaande dat je het goed gehoord hebt, het volgende: Inderdaad waren er onder de Statenvertalers grote taalgeleerden. Ik ben ook overtuigd van de Godsvreze van deze mannen. Maar om nu  te zeggen dat de huidige kennis van het Grieks minder is geworden, in vergelijking met toen, gaat me wel wat ver.

De keuze voor de Statenvertaling boven andere vertalingen, is wat mij betreft meer gebaseerd op de uitgangspunten die zij hadden (concordant en met grote nadruk op de brontaal), dan op hun kennis van het Grieks.

Al met al lijkt me dit geen doorslaggevende reden om geen gebruik van de HSV te maken. Dan zou ik eerder denken aan de nadruk op de brontaal (Hebreeuws en Grieks), terwijl de HSV meer gericht is op de doeltaal (Nederlands).

Hartelijke groet,
Ds. N. den Ouden

4 reacties
leonard
Ik denk dat in dit antwoord onterecht gesteld wordt dat bij de HSV de nadruk op de doeltaal ligt i.p.v. op de brontalen. De HSV is herzien volgens de principes van de Statenvertaling, brontaal gericht in begrijpelijk Nederlands dus. De taal van de HSV is het hedendaags Nederlands, net zoals de taal van de SV destijds hedendaags Nederlands was en nu verouderd Nederlands is.
waldboy
Er zullen onder de statenvertalers best grote taalgeleerden zijn geweest, maar dat neemt niet weg dat het ook doodgewone mensen, doodgewone zondaars waren. En ze hebben ook vertaald nnar die tijd, naar de opvattingen van die tijd en naar hun eigen opvattingen.
solide
de mensen door de Heilige Geest gedreven zijnde hebben ze geschreven. moesten wij op cattechesatie leren.dan kan de ds van vragensteller wel eens gelijk hebben.
blijblij
@solide: en de mensen van de SV zijn daarnaast gedreven door de staat die een voor dat moment hedendaagse vertaling wilde.

Zullen de vertalers van de HSV niet om diezelfde Geest gebeden hebben?