Rolex of Hema

Ds. H. D. Rietveld / 9 reacties

Vraag

Iemand in mijn omgeving heeft het voornemen om iets te kopen waar hij al jaren voor heeft gespaard, een rolexhorloge. Ik weet dat deze horloges zeer duur zijn, maar ik krijg hem niet aan het verstand dat hij ook een horloge van de Hema kan kopen. Is het verantwoord als hij toch zoiets aanschaft? Mij is geleerd dat uitbundigheid niet hoeft. Doe maar normaal, dan doe je al gek genoeg.

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

De vraagsteller heeft volkomen gelijk, al zou ik het bijbelser willen zeggen: de vrucht van de Geest is matigheid (Gal. 5:22). Je kunt ook vertalen met: ingetogenheid, ingehoudenheid. De levensstijl van een christen behoort niet overdadig te zijn, maar sober. Dat valt niet altijd mee in een welvaartstijd als die van ons.

Wanneer we naar luxe dingen kijken moeten we altijd beseffen wat de Heere Jezus ons leert bidden in het Onze Vader: geef ons heden ons dagelijks brood. Dan gaat het dus niet om luxeartikelen. Denk ook aan het gebed van Agur in Spreuken 30: 8: Geef mij geen rijkdom of armoede, maar het brood van het mij door U toebedachte deel. Of aan Paulus die van zichzelf zei dat hij uit ervaring wist wat gebrek lijden of overvloed te hebben (Filipp. 4: 12).

Natuurlijk mogen we best voor iets sparen dat we graag willen hebben. Maar laat het dan wel om iets nuttigs gaan. We mogen ook ervan genieten. In 1 Tim.6:17 schrijft Paulus aan de rijken dat God ons alle dingen in rijke mate verschaft om ervan te genieten en ook om er goed mee te doen. Maar tegelijk om niet op de onzekerheid van de rijkdom te hopen. Er zitten dus altijd meerdere kanten aan als het gaat om rijkdom en genot. Dat maakt het zeer betrekkelijk als het goed is.

Ik zou als het om zo’n duur horloge gaat aan mezelf de volgende vragen stellen: Is het geen pronkzucht als ik zo’n duur horloge wil hebben? Dat ik niet onder wil doen voor anderen? Dat ik wil laten zien dat ik me óók zulke dingen kan veroorloven? (Dat ik er lang voor heb moeten sparen zeg ik er natuurlijk niet bij.) Is het om anderen met jaloersheid naar me te laten kijken? Wek ik zo ook niet de hebzucht van anderen op? Zijn dat nu zuivere motieven voor de Heere?

Opvallend dat het juist om een horloge gaat. Als er nu één ding is waaruit we kunnen weten dat ons leven op aarde maar kort duurt en dat de tijd snel gaat, ja, dat we de tijd van ons leven kostbaar hebben te achten, dan is het wel een horloge!  Een horloge is heel nuttig. We kunnen meestal niet zonder. Maar kunnen we met een goed geweten voor God dan wel zo’n duur horloge kopen? Inderdaad zijn er bijv. bij de Hema prima horloges te koop; ik weet het uit jarenlange eigen ervaring.

Nijkerk, Ds. H. D. Rietveld

Ds. H. D. Rietveld

  • Geboortedatum:
  • Kerkelijke gezindte:
    Christelijk Gereformeerd
  • Woon/standplaats:
    Nijkerk
  • Status:
    Actief
  • Bijzonderheden:

    emeritus

Tags in dit artikel:

matigheidwelvaart
9 reacties
anna30
Ik vraag me af waar vraagsteller zich echt druk om maakt? Ik ben van mening dat iemands christelijkheid of relatie met God niet afhangt van een (in vraagstellers ogen) te dure aanschaf van een product.
Iedereen heeft dingen die hij graag zou willen hebben.
En eerlijk is eerlijk.... onze OGG dominee koopt iedere paar jaar een gloedjenieuwe auto, dan denk ik: waarom een gloednieuwe mercedes? Is een derdehands Fiat Panda niet goed?
Iedereen heeft wel iets waarvoor hij spaart en waarvan anderen denken: hmmm.... moet dat nou?
Wat de voor- of nadelen zijn vaan een Rolexhorloge, dat is een heel ander verhaal. Maar ik zou zeggen: maak je niet druk om wat een ander graag wil en waar hij voor spaart.

Als jij een nieuwe auto wil van een bepaald merk en je kennis praat je een veel goedkoper merk aan, in een andere kleur, samenstelling en motorblok als die jij in gedachte had... zou je dan naar hem luisteren?

Een mens mag genieten van de dingen die er zijn, mits het op een verantwoordelijke manier gaat. En zoals Ds. H.D. Rietveld ook zegt: niet om te pronken of om een ander jaloers te maken. En als dat nu eens een rolex is.... laat hem er lekker van genieten!

Ik zou ook geen fiets bij de Lidl kopen, maar toch echt bij de fietsenmaker...
Ik zou geen zilveren trouwring willen, maar echt een gouden...
Ik wil niet het bankstel van de IKEA maar een duurdere van een meubelwinkel
Ik koop mijn kleding niet bij de Wibra maar ga liever naar de Miss Etam...

en zo kan ik nog even doorgaan.
Als iemand iets mooi vind, en dat kost wat meer... waarom niet? Als het maar binnen de grenzen blijft door er normaal mee om te gaan.
mortlach
Ik moest eigenlijk meteen denken aan de balk en de splinter. Hoeveel dingen heeft de vraagstelster (vermoed ik) wel niet die allemaal goedkoper kunnen? Je moet er even vanaf, denk ik, om een horloge te zien als puur iets waarop je kunt zien hoe laat het is. Vergelijk het met een net pak, je kan natuurlijk ook in een spijkerbroek en T-shirt gaan rondlopen -beiden kleding - maar je zal toch toegeven dat dat niet hetzelfde is. Hetzelfde met een auto. Jaren zuinig doen omdat je een Porsche wilt kopen en dan zou je een Nissan Micra moeten kopen. (prima auto's hoor, maar ik zou er niet dood in gevonden willen worden)

Nu heb ik zelf jaren terug ook hard gespaard voor een mooi horloge - dan wel geen rolex, maar die vind ik niet mooi, maar iets vergelijkbaars. Zeker niet om anderen jaloers te maken, maar omdat IK het een mooi horloge vond dat iets van klasse uitstraalt. En onder doen voor anderen gaat alleen op als de hele kennissenkring ook Rolexen draagt, en dat lijkt me eerlijk gezegd niet van toepassing. Ik had eerst een ander horloge op het oog, maar dat kostte 16.000(!) euro en dat was toch wel iets te veel van het goede. Ik heb het instapmodelletje maar genomen :-)

Pas als iemand bijvoorbeeld bezuinigd op liefdadigheid en het helpen van de naasten om zo'n horloge te kunnen kopen, dan pas heb je mijns inziens reden tot zorg.

O, ik hoop trouwens wel dat hij z'n Rolex laat verzekeren :-)
Sliedrechtman
Ik zou zeggen: Bemoei je met je eigen zaken. Kijk niet naar anderen om over ze te oordelen. En dan nog steun zoeken met je bemoeizucht bij een dominee van refoweb. Hij doet wat hij wil doen en jij doet wat jij wilt doen. Je wilt toch ook niet dat anderen zich met jouw bemoeien met jouw keuzes? Door dit kijken naar anderen en oordelen over anderen maak je veel meer stuk dan je denkt. Refoweb moet je niet gebruiken om een stok te zoeken om mee te slaan. Ga je energie positief gebruiken in plaats van negatief.
matthew
doe mij maar een hema horloge

een rolex moet je elk jaar onderhouden a 400 euro per keer, en doe je dat niet moet je elke dag de tijd bijstellen (k'heb overigens zelf geen rolex hoor)
mortlach
@Matthew: Wat een larie. Onderhoud zal eens in de 5 a 10 jaar zijn en zal ongetwijfeld gewoon gratis zijn. En als je elke dag de tijd bij moet stellen - het kan inderdaad dat je een afwijking van een paar seconden per dag hebt (en dus eerder een keer per week!) dan moet je er ook gewoon mee terug naar het verkoop/servicepunt. Want dat koop je dus wel voor die extra prijs, uitmuntende service. Een hema-horloge kun je elk jaar weggooien en vervangen.
matthew
@mortlach
ach 't zal allemaal wel ik heb het ook maar van mn collega die er heeft heeft gehad
Johan00297
Natuurlijk overdreven duur........... de andere kant; het gouden (zak)horloge van opa of oma is een prachtig erfstuk............. en ook duur.... koop dan wel een gouden rolex, dan heeft het materiaal tenminste echte waarde en betaal je niet alleen voor de naam.... als je dan toch wil investeren in alleen een naam, investeer dan in de naam Jezus.
Race406
Vraagsteller: Er zou ook iets van afgunst in jouw vraag kunnen doorklinken. Ik zeg niet DAT het zo is, maar het zou kunnen..
Een vriend van me heeft onlangs een auto gekocht waar hij al van zijn kinderjaren af van droomde. Laat hem! Ik kan zo'n auto niet betalen, hij wel. Nou en? De vriendschap wordt alleen maar hechter als je de ander het zijne/hare gunt en blij met hem/haar bent dat die mogelijkheid er is. God geeft die mogelijkheid, geniet er in dankbaarheid van!
Zoals Mortlach al zegt: Als er bezuinigd wordt op hulp aan anderen of iets dergelijks, dan heb je een punt. Maar dan nog zou je alleen kunnen vragen of het niet beter is om ook je naaste het zijne/hare te geven en dan maar wat langer door te sparen.
meribel
eerlijk gezegd; de vraag komt op mij over als iemand die gewoon zin had om een flauwe vraag te stellen. Hadden zoveel andere dingen kunnen staan ipv rolex versus hema.
Ik denk een 'nepvraag'.