Vijfde gebod gaat voor het zevende gebod

Alie Hoek - van kooten / Geen reacties

Vraag

Getrouwd met een lieve vrouw! Een prachtig kind, dus wat wil je nog meer? Na de geboorte van ons kindje (twee jaar terug) hebben wij geen gemeenschap meer gehad.

Het is zo dat als wij samen iets beslissen (bijvoorbeeld na alle kerkelijke zorgen) het 5e gebod voor het 7e gebod staat. Daarom heeft mijn vrouw er moeite mee als wij beslissingen nemen waar haar ouders niet achter staan! Hoe kan ik hier mee omgaan?

Antwoord

Het vijfde gebod gaat over het eren van je vader en moeder. Het zevende gebod luidt: “Gij zult niet echtbreken”. Natuurlijk is het verdrietig als je over bepaalde zaken anders denkt dan je ouders. Helaas is de laatste kerkscheuring dwars door veel gezinnen heen gegaan en dat brengt pijn met zich mee. Jammer als dat zelfs doorwerkt in het eigen huwelijk.

In Gen. 2 vers 24 staat: “Daarom zal de man zijn vader en moeder verlaten, en zijn vrouw aankleven; en zij zullen tot één vlees zijn”. Datzelfde geldt natuurlijk ook voor de vrouw. Ook de vrouw zal haar vader en moeder verlaten en haar man aanhangen. Dat wil toch zeggen dat wat man en vrouw samen binnen het huwelijk beslissen voorop komt te staan en niet wat een van de ouderparen beslist. Het kan niet zo zijn dat een getrouwde vrouw of man eerst luistert naar wat de eigen vader en moeder te zeggen hebben en dat de mening van de eigen partner op de tweede plaats komt te staan.

Ik hoop van harte dat u beiden dit samen zo kunt zien, niet omdat ik dat zeg, maar omdat het zo in de Bijbel staat. Bovendien is het zo dat wanneer je een andere mening bent toegedaan dan je ouders, elkaar toch nog wel kunt respecteren en eren?

Alie Hoek-van Kooten