Sterilisatie verantwoord

Ds. P. Koeman / 14 reacties

Vraag

Is sterilisatie bij een man verantwoord? Wij hebben onze kinderen met veel pijn en moeite gekregen. De zwangerschappen waren een zware beproeving voor ons gezin. Een zwangerschap zou nu medisch gezien eigenlijk niet meer verantwoord zijn. Als man zijnde moet ik met verstand bij mijn vrouw wonen, vandaar dat ik mij ook verantwoordelijk voel om te zorgen dat mijn vrouw niet meer zwanger wordt. Nu zijn er tal van (on)mogelijkheden op het gebied van anti-conceptie. Een aantal blijkt geen optie. Mag een man zich (bijbels gezien) laten steriliseren?

Antwoord

Dank voor uw vraag. Laat ik beginnen met u mijn respect te betuigen rond de zorg voor het welzijn van uw vrouw in de niet eenvoudige situatie die u beschrijft. Inderdaad mag er sprake zijn niet alleen van gevende, maar ook van sparende liefde. Tegelijk is uw vraag niet zo gemakkelijk te beantwoorden. In de Bijbel staat staat namelijk niets inzake sterilisatie. U weet zelf, dat dit een heel ingrijpende behandeling is met consequenties.

Ik ken uw situatie en die van uw vrouw en uw gezin te weinig alsook de (on)mogelijkheden voor u samen, om op een andere wijze uw problematiek te behartigen. Het lijkt me daarom goed om zorgvuldig samen na te gaan wat u in deze te doen staat. Daarbij zou ik overleg plegen met uw huisarts, die hopelijk in staat is met u mee te denken, alsook met een specialist op dit terrein. Ik weet dat o.a. dr. Vergunst in Nijmegen een kerkelijk betrokken man is en deskundig. Of u uw (wijk)predikant kunt en wilt consulteren, is natuurlijk aan u. Als deskundige naar uw vrouw toe (samen met u) kunt u ook mevr. Hoek-van Kooten (Eleos) om advies vragen. Wanneer inderdaad andere mogelijkheden niet benut kunnen worden, komt deze radicale ingreep in zicht. En dan is het zo -evenals bij het afstaan van een orgaan aan een naaste- dat de bereidheid bij u om dit te doen niet verkeerd c.q. zondig hoeft te zijn, zeker omdat dit ingegeven is door liefde voor uw vrouw. Haar welzijn telt terdege mee en vraagt dan inderdaad om zelfverloochening op een ongedachte wijze.

Ik wens u beiden hierbij de nodige wijsheid. Wij mogen deze spanningsvolle beslissingen ook aan God voorleggen om Zijn weg te verstaan en te gaan.

Met hoogachting en groet,
Ds. P. Koeman

Lees meer artikelen over:

sterilisatievoorbehoedsmiddel
14 reacties
hjrl
ik dufde het niet te laten doen als man. bang voor auto-immuun-ziektes. Maar een arts kan daar ook zijn licht over laten schijnen.
Wilma
@hjrl: kun je uitleggen waarom je bang bent voor auto-immuunziekte in relatie tot een sterilisatie?

@vragensteller: respect dat jij je durft en wil laten steriliseren!

Heel veel mannen durven niet en moet de vrouw er aan gelover. Voor de man is het een eenvoudige ingreep die weinig pijn doet. Bovendien kan een sterilisatie bij een vrouw echt niet ongedaan worden gemaakt, bij een man is een hersteloperatie mogelijk met een redelijke slagingskans.
hjrl
Beste Wilma,
Ik regeageer heftig op medicatie. Als de zaadleiders worden doorgeknipt zal overtollige vloeistof niet door die zaadleider naar buiten gaan maar in het gebied van de teelballen zelf worden afgebroken (zo las ik toen). Het lichaam reageert dan eventueel anders en zou auto-immuunziekte kunnen veroorzaken. MAAR IK BEN GEEN MEDICUS. Ik durfde gewoon niet. had het graag overgehad voor het liefdesleven van echtgenote en mij. Dan had ze me niet weg hoeven duwen vanwege eventuele zwangerschappen.....
loes
lastige situatie. compliment voor de v ragensteler dat je dit zo serieus neemt. In de meeste gevallen mag de vrouw het oplossen.

hjrl
sorry maar bovenstaande reactie begrijp ik niet en als het je zo zwaar zou wegen waarom heb je er dan geen verder onderzoek naar gedaan?
hjrl
Dag Loes, mijn echtgenote zei opeens: "dan moet je niet denken dat je daarna mag wanneer je wilt!" Toen begreep ik dat ze me a;s opdringerig ervaarde. Vasectomie ging niet door. Mijn onderzoek ging niet door. Het seksuele leven ging niet door (2001- )
Cloudsadmirer
hjrl,

Waarom zoek je geen hulp (voor jezelf)?
intro
@hjrl, ik wil me graag aansluiten bij @Rinske. Eerlijk gezegd beginnen je reacties op dit soort vragen me een beetje te irriteren. Je lijkt erg behoefte te hebben aan aandacht voor je probleem. Prima, zoek dan hulp zou ik zeggen.
Het komt op mij erg onprettig over dat je steeds te koop lijkt te willen lopen met het feit dat je vrouw niet meer met je wil vrijen. Lijkt me vooral een probleem tussen jullie twee-en, waar wij met z'n allen weinig aan kunnen doen...
hjrl
Dag Rinske, sedert 2001 heb ik via pastores; maatschappelijk werk en een bepaald onderdeel van GGZ hulp gekregen. Maar steeds stopte mijn vrouw na 1 of 2 gesprekken. Dan wilde ze niet meer. Nu zijn we goede ouders voor de kinderen, slapen in hetzelfde bed, zijn tussen de 40 en 50 en hebben het seksuele leven van ons laten afpakken door de moraal-theologie van de rkk; de verwikkelingen van het leven en de zwangerschapsangst. HULP ZOEKEN betekend voor mij => kiezen voor mezelf. Maar dat zou ten koste gaan van min vrouw en de kinderen. dan liever wachten op het einde en hopen voor altijd met de Heere te zijn zonder pijn maar in echte vreugde. Dán doet de seks er ook niet meer toe. Maar makkelijk is het niet.
plderoos
Wij hebben voor dezelfde situatie gestaan, een eerstvolgende zwangerschap zou mijn vrouw haar dood betekenen. Ook wij hebben er lang over nagedacht. Onthouding tot we een 100% zekerheid hadden want haar leven stellen we niet in de waagschaal, zeker niet als je het vooraf weet. Nou kun je wel zeggen dat de ingreep voor een man relatief klein is, of dat de vrouw er meestal aan moet geloven. Maar het is wel zo dat als ik overlijd en mijn vrouw wil hertrouwen, dan mag ze nog steeds geen kinderen krijgen. Als zij overlijd en ik wil hertrouwen, dan zou ik dat wel mogen. Dat gaf voor ons uiteindelijk de doorslag.
Roeltje
Sinds enige tijd is er de essure-sterilisatiemethode voor vrouwen. Voordelen: 10 min. ingreep, geen narcose of verdoving, geen bijwerken en daarna direct naar huis. Even googlen op internet zou ik zeggen...
In dit geval vind ik ook dat de vrouw zich hiervoor moet laten behandelen i.v.m. met mogelijk overlijden van een van de partners. Je kunt als man wel zeggen voor mij hoeft het ook niet meer maar je kunt onverwachts in een heel andere periode van je leven terecht komen en je hier heel anders over gaat denken.
linneke
Intro ,
Je haalt de woorden uit mijn mond!

hjrl,

dit snap ik niet: HULP ZOEKEN betekend voor mij => kiezen voor mezelf. Maar dat zou ten koste gaan van min vrouw en de kinderen.
Hulp zoeken is kiezen voor beiden! Sorry maar het doet me soms toch een beetje voor komen dat je in je slachtoffer rol blijft hangen. Hoe schrijnend je situatie ook is maar je lijkt me verbitterd. en dat is een keus want verbittering hoeft niet. Sterkte en wijsheid toegewenst.
Wilma
@hjrl: uw angst is totaal ongegrond (en dat zeg ik als urologieverpleegkundige). De enige medicatie die u bij een vasectomie krijgt is een beetje verdovingsvloeistof. Overtollig vloeistof wordt niet door de zaadleiders afgevoerd, die zijn voor het vervoeren van zaad wat ze dan dus niet meer doen. Overtollig vocht wordt wel door bijv. de aders en lymfen afgevoerd. Jammer dat u zich onnodig hebt laten (mis)leiden door foute informatie en dit niet hebt besproken met een medicus.

@Roeltje: de 10 min. geen narcase, weinig bijwerkingen gelden ook voor de sterilisatie van de man;)
Maar dat terzijde. De essure-methode is idd een prettige methode. Het heet niet voor niets onder gyneacologen de manvriendelijke vrouwensterilisatie. Helaas bieden niet alle ziekenhuizen deze methode.

Een man kan bijna altijd na een sterilisatie een hersteloperatie laten doen. Wanneer deze wordt uitgevoerd door een ervaren(!!!) uroloog, dan is de slagingskans vrij hoog.

Dat ik deze info geef wil niet zeggen dat ik altijd een voorstander ben van sterilisatie, zeker niet! Ook wil ik niet zeggen dat de man zich maar moet steriliseren. Ik geef deze info puur alleen omdat ik merk dat er veel info rondzweeft die niet waar is.
hjrl
@ linneke | woensdag 7 december 2011 22:14
Intro ,
Je haalt de woorden uit mijn mond!
>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>Beste Linneke en Intro, dankuwel voor het meedelen dat ik bij u (en anderen) irritatie opwek. Ik zal er mee stoppen. Weer wat geleerd. m.v.g. hjrl
Roeltje
@Wilma, essure-methode wordt toch wel in een aantal ziekenhuizen in Nederland uitgevoerd. Dat lijkt mij niet zozeer de reden, dat willen ze tegenwoordig met meer behandelingen gaan doen...
Waarom de man steriliseren terwijl het probleem niet bij hem ligt en later misschien een hersteloperatie waarvan je niet weet of die zal slagen. Als ik er nuchter tegenaan kijk vind ik dat de wereld op z'n kop.
Een echtpaar moet hier natuurlijk wel samen een weg in vinden...maar ik noem het alleen om mensen aan het denken te zetten. Ik zie sterilisatie ook niet als een eerste keus, sterker nog ik weet ook niet zo goed of ik het aan zou durven, echter als een zwangerschap niet verantwoord is en de pil en andere middelen vallen af dan zul je toch je verantwoording hierin moeten nemen en een keuze maken.