Dieren in de ark

Ds. J. Prins / Geen reacties

Vraag

Ik heb een vraag over Genesis 7. Bracht God de dieren in de ark of heeft Noach de taak van God gekregen om ze uit te zoeken en in de ark te brengen? Ik heb al verschillende vertalingen en tekstuitleggers erbij gebruikt, maar heb zelf het antwoord nog niet kunnen vinden. Deze vraag stel ik n.a.v. een preek.

Antwoord

Beste vraagsteller,

Op dit punt lijkt er wel een vraag te zijn… bracht de HEERE de dieren in de Ark of deed Noach dit op Gods bevel? In vers 2 staat dat Noach de dieren moet nemen en in vers 9 dat ze tot Noach kwamen. De meeste commentaren of tekstuitleggers omzeilen inderdaad dit punt (zoals vaker met wat ‘moeilijker’ gedeelten).

Voor mijzelf denk ik dat het antwoord als volgt is: De HEERE geeft Noach de opdracht om reine en onreine dieren in de Ark te brengen en ze daarin een plaats te geven en de HEERE zorgt Zelf voor de aanvoer van de dieren. Er staat namelijk in vers 2 niet, dat Noach erop uit moet gaan om de dieren te verzamelen. Er staat daar: "neem ze tot u", daar sluit vers 9 mooi op aan, de HEERE zorgt voor de toevoer van de dieren en Noach neemt ze tot zich en geeft ze hun plaats in de Ark. Johannes Calvijn geeft bovenstaande uitleg ook.

Dezelfde Hebreeuwse taalconstructie van vers 2: "neem tot u", wordt ook gebruikt in o.a. 1 Samuël 21:9. Daar gaat het over het zwaard van Goliath, dat David "tot zich kan nemen". Het is goed om dit te lezen, al gaat daar over een andere situatie. Dit is de leeshulp die ik je hierbij kan bieden, ik hoop dat je er wat aan hebt.

Van harte Gods zegen toegewenst, met een heel hartelijke groet,
Ds. J. Prins

Lees meer artikelen over:

arkNoach