Wel leuk, maar niet verliefd

C. M. Chr. Rots - de Weger / 1 reactie

Vraag

Een vriendin van mij vind ik heel erg leuk. Ik heb ook gevoelens voor haar. Zij weet ook dat ik haar leuk vind. Maar als ik dat dan tegen haar zeg, dan reageert ze een beetje lacherig. Ik heb mijn gevoelens aan haar verteld. Dus ik heb me al kwetsbaar opgesteld. Maar ik krijg geen duidelijkheid. Als ik dan een beetje probeer door te vragen, dan zegt ze: Ik vind je wel leuk, maar ben niet verliefd. Maar ik ken haar nu al vier jaar. Maar elke keer wordt het 'em weer niet. Moet ik nu blijven wachten totdat ze zegt: Ik wil serieus verkering of zeggen dat ik er mee kap? Maar dat vind ik ook moelijk, want dan zijn we nog vrienden. Hoe kan ik haar duidelijk maken dat ik er op deze manier klaar mee ben en dat ze uitleg moet geven over wat ze wil?

Antwoord

Beste vraagsteller,

Als ik je verhaal lees ga ik ervan uit dat je een jongeman bent (dat stáát er namelijk niet!). Je hebt een vriendin waar je meer dan vriendschapsgevoelens voor bent gaan koesteren. Maar nu háár gevoelens, die laat ze niet duidelijk merken. Je kunt er nogmaals naar vragen, maar dan iets afspreken over de door jou aan te geven grens. Bijvoorbeeld: "ik bel je morgen op en wil graag ja of nee horen." Bij een onverhoopt "nee" moet je voor jezelf helder hebben wat dán! Bijvoorbeeld: "oké, dat vind ik jammer, want dan is het einde van de vriendschap daar en gaan we niet meer samen naar…"

Jij vindt, dat zíj moet zeggen wat ze wil, maar uit bovenstaande blijkt dat ik het hierin níét met je eens ben. Je kunt heel goed zelf de touwtjes in handen nemen en houden in plaats van af te wachten en/of je aan het lijntje te laten houden! Jij hebt je kwetsbaar opgesteld, maar je hoeft niet met je te laten sollen, toch? Waarschijnlijk zul je bij een negatieve uitslag verdriet ervaren, maar dan weet je tenminste wel waar je aan toe bent en waar je aan kunt werken!

Sterkte toegewenst,
Marijke Rots

Lees meer artikelen over:

verliefdheidvriendschap
1 reactie
arendine
Ze zegt "Ik vind je wel leuk, maar ben niet verliefd." Op die manier wil ze je gevoelens niet kwetsen, maar wel duidelijk maken dat ze je ziet als een vriend en niet als een geliefde. Voor jou is dat zo te lezen niet duidelijk genoeg, maar zij denkt dat ze op deze manier wel duidelijk is geweest en dat jullie nu 'gewoon' vrienden zijn.