Chagrijnige vrouwen

Ds. K. van den Geest / 2 reacties

Vraag

Eens in de maand hebben de meeste vrouwen last van hun hormonen en voelen ze zich chagrijnig. Ik ervaar dit bij mezelf ook en voel dat als zonde. Dan leef ik namelijk niet tot Gods eer, terwijl Hij zo goed voor mij is. Hoe moet ik hier mee omgaan? En is dit ook daadwerkelijk zondig?

Antwoord

Om te beginnen heeft God u geschapen, inclusief uw hormonen! Echter, Gods schepping is door het kwaad aangetast en onze zondige aard is er ook. Daardoor is er in de schepping geen volmaakte harmonie meer en reageren wij als mensen zondig op omstandigheden (ook op hormonale schommelingen en stemmingswisselingen). God weet wat maaksel wij zijn: geschapen door Hem, in zonde gevallen en zwak, maar in zijn Zoon en door Zijn Geest hersteld. Oorspronkelijk geschapen naar Zijn beeld, in zonde gevallen, maar in Christus nieuwe scheppingen die steeds meer vernieuwd worden naar Zijn beeld.

Niet de stemmingswisselingen zijn zondig op zich, maar als je er gevoelig voor bent is de manier waarop je erop reageert wel iets om te proberen daarin te veranderen naar het beeld van Christus. Proberen is dan eigenlijk niet het goede woord, dan zoeken we het toch weer in eigen kracht in plaats van in de kracht van zijn genade. Daarom moeten we er om bidden en zijn Geest in ons laten werken. Als Gods genade en liefde steeds groter worden en aan betekenis winnen in je leven, gaat die kracht je geest vernieuwen. Zodat je ook anders kunt leren reageren.

Verder is het een medische kwestie. Wellicht kan een gesprek met de huisarts helpen, bepaalde medicatie of homopatische middelen, waardoor je rustiger en minder prikkelbaar wordt. En vraag je man extra lief voor je te zijn in de maandelijkse dagen dat je je niet fijn voelt. Want je kunt er nu eenmaal niets aan doen. Maak dit dus niet te groot, zodat je er een schuldgevoel door opbouwt. Want dat staat dan alleen maar een positieve verandering in de weg.

Hopelijk heb ik hiermee toch iets aangereikt.

Ds. K. van den Geest

Lees meer artikelen over:

chagrijnighormonen
2 reacties
waldboy
Ondanks dat we zondige mensen zijn en de zonde nog altijd in ons leven is, is het een groot werk van genade en liefde, dat we desondanks, door ons geloof in Jezus en door zijdiens gehoorzaamheid aan de wil van God, Zijn Vader, hersteld en rein voor deze zeer rechtvaardige God mogen zijn.
AHHK76
Heel herkenbaar! Chagrijnig zijn is volgens mij geen zonde, chagrijnig doen wel! Bidt God om kracht om er tegen te strijden. En als het toch weer niet gelukt is, Hij is goed en gaarne vergevende! Tegen degenen tegen wie je onredelijk was, kun je sorry zeggen of om vergeving vragen. Dan laat je toch zien dat je tot Gods eer wilt leven.