Mannelijke vrouwen en vrouwelijke mannen

Alie Hoek - van kooten / Geen reacties

Vraag

Hoe is het te verklaren dat niet alle vrouwen even 'vrouwelijk' zijn en niet alle mannen even 'mannelijk'? Ik bedoel dan zowel het uiterlijk als het gedrag. Hebben vrouwen ook mannelijke en mannen ook vrouwelijke hormonen in hun lichaam, en heeft de een dat dan meer dan de ander waardoor je die verschillen krijgt?

Antwoord

Inderdaad is het zo dat mannen een beetje vrouwelijk hormoon maken en vrouwen maken een beetje mannelijk hormoon. Na de overgang maakt de vrouw nauwelijks nog vrouwelijk hormoon. Ondertussen maakt de vrouw nog steeds wel wat van het mannelijk hormoon (in de bijnier). Om die reden kunnen oudere vrouwen in hun uiterlijk soms wat ‘vermannelijken’, zo kunnen ze last krijgen van een zekere kaalheid, soms ook wat baardgroei en een zwaardere stem. Jongere vrouwen kunnen soms ook wat mannelijker zijn dan andere. Dat kan omdat ze wat meer mannelijk hormoon maken dan gemiddeld. Ook kan het zijn dat ze wel de normale hoeveelheid mannelijk hormoon maken, maar is hun lichaam er  gevoeliger op reageert. Op zich is dit alles helemaal niet erg, al kan het soms wel wat invloed hebben op de vruchtbaarheid van vrouwen.

Bij mannen is dit omgekeerd niet zo sterk aanwezig omdat het mannelijke hormoon sowieso krachtiger werkt dan het kleine beetje vrouwelijke hormoon wat hij dus altijd wel maakt. Wel kan het een enkele keer gebeuren dat door een afwijking aan de testikels een jongen in de puberteit nauwelijks mannelijk hormoon gaat maken met als gevolg dat hij daardoor lichamelijk niet echt in de puberteit komt. Hij zal dan geen baardgroei krijgen, houdt het ronde kinderlijke gezicht en dergelijke en zal dan helaas ook geen kinderen kunnen verwekken.

Alie Hoek-van Kooten