Fasen van het geloof

Ds. H.H. Klomp / 23 reacties

Vraag

Beste ds. Klomp. Ik lees net uw antwoord op een vraag over het avondmaal. Daarin zegt u het volgende: "In sommige kerken moet je zeker weten dat je een kind van God bent wil je avondmaal (mogen) vieren. Dan moet dus gekend worden "de rechtvaardigmaking in de vierschaar der consciëntie" (kun je me nog volgen?!). In andere Schriftgetrouwe kerken is een oprecht, toevluchtnemend geloof (ook vrucht van levendmaking van de ziel) voldoende om de dood des Heeren aan Zijn tafel te verkondigen." Is er dan nog verschil in het soort geloof wil je aan het avondmaal mogen? Zelf heb ik geen 100 procent zekerheid dat ik een kind van God ben, maar ik heb wel de toevlucht genomen tot Jezus en dat doe ik nog steeds elke dag, omdat ik in mezelf niet rein voor God kan zijn. Kunt u het verschil uitleggen tussen een "oprecht, toevluchtnemend geloof" en "de rechtvaardigmaking in de vierschaar der consciëntie"?

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Beste (vervolg)vragensteller,

Dat wil ik graag proberen. In beide fasen van het geloof gaat het om een levend geloof. Waar dat ontbreekt, kan iemand geen avondmaal vieren. Als de Heere echt geloof in je hart geschonken heeft, kun je daar belijdenis van afleggen en avondmaal mee vieren. Ook al blijft de geloofsstrijd.
 Zaligmakend geloof is iets levends - namelijk een levendige band door Gods Geest aan de Heere Jezus Christus. Daar hoort ontstaan, voortgang, groei en bevestiging bij. Een toevluchtnemend geloof is niet zeker van zichzelf, naar wel zeker van de Borg. Daarom vlucht hij naar Hem toe. Zie oa. Marcus 9:24 en HC zondag (v+a 21). Over een verzekerd geloof lees je o.a. mooi in Romeinen 5:1-11. Zie ook HC zondag 23. Over de groei van het echte geloof wordt o.a. gesproken in Efeze 4:13-15 en 2 Petrus 3:18.

We blijven in al die stadia een onreine in onszelf. Maar naar de mate van de geborgenheid in Christus, naar die mate mag Gods kind zich rein weten om en in de Heere. Dat blijft een (goede) strijd. Zie 1 Timotheus 6:12, waarin we minder worden in onszelf, maar hopelijk groeien mogen in het geloof in de Heere. Ik hoop je zo wat verder geholpen te hebben.

Groet en sterkte bij de (geloofs)strijd!,
Ds. H. H. Klomp

Ds. H.H. Klomp

  • Geboortedatum:
  • Kerkelijke gezindte:
    Christelijk Gereformeerd
  • Woon/standplaats:
    Veenendaal
  • Status:
    Actief
  • Bijzonderheden:

    Met emeritaat sinds januari 2017.

    Bekijk ook:

Tags in dit artikel:

geloofszekerheidHeilig Avondmaal
23 reacties
1a2b3c
- Is er dan nog verschil in het soort geloof ....

De toevlucht nemen is alleen maar een ander woord voor geloven, net zoals vertrouwen, rusten, komen e.d. het zijn geen verschillende soorten geloof!
Als je geen 100% zekerheid hebt komt dat omdat er behalve geloof ook nog twijfel/ongeloof in je is, maar in het geloof zelf is geen twijfel.

Als we ergens aan twijfelen, bijv. 'is die brug wel sterk genoeg als ik er met m'n auto overheen rijd' dan gaan we niet over onze twijfel nadenken maar dan gaan we de brug onderzoeken of die de auto wel houden kan.
Dus als je twijfelt dan moet je de zaken waarin we moeten geloven onderzoeken: is God betrouwbaar, is Hij in staat waar te maken wat Hij belooft, is wat Hij belooft ook voor mij bedoelt?
Dat laatste hoeft geen vraag te zijn Opb.22:17 die wil neme... Joh.3:16 opdat een ieder ...
En als je van de eerste twee ook overtuigd bent wat let je dan nog?
Als je overtuigt bent dat de brug je auto houden kan maakt het op zich niet uit als je er al bibberend overheen rijdt, je kunt het natuurlijk ook onbekommerd doen maar het resultaat blijft hetzelfde.
Maar je komt niets verder wanneer je over het geloof zelf blijft nadenken.
1a2b3c
Door zo de nadruk op het geloof zelf te leggen i.p.v. op dat wat we moeten geloven, wordt de indruk gewekt dat geloven iets heel bijzonders of bovennatuurlijks is.
Er wordt soms gesproken over een echt, waar, oprecht, zaligmakend geloof ..... alsof het geloof zelf zaligmakend is!
Het geloof maakt niet zalig maar we worden zalig dóór het geloof, om wat Jezus voor ons gedaan heeft.
Geloven zelf stelt nauwelijks iets voor, we doen het elke dag met zoveel dingen.
Het geloof is het middel maar waardoor we de zaligheid verkrijgen, maar wát we geloven maakt alle verschil.

En beste vraagsteller, als je de toevlucht = geloven tot Hem hebt genomen (zoals je zegt) dan kun je er wél zeker van zijn dat je een kind van God bent omdat Hij dat Zelf zegt: Gal.3:26 Want u bent allen kinderen van God door het geloof in Christus Jezus.

Dus als het Avondmaal is blijf dan niet zitten als Hij je roept, anders verloochen je Hem!
plderoos
We doen tegenwoordig hetzelfde als vroeger in de middeleeuwen, we hebben het veel te ingewikkeld gemaakt. Toen kon je tijd van het vagevuur afsnoepen door een aflaat te kopen, nu kom je in de hemel als je niet gewoon gelooft, maar een zaligmakend geloof hebt. En dat is heel sneu, want een zaligmakend geloof bestaat niet. Niemand heeft een zaligmakend geloof. Als je meent dat dat kan beledig je Jezus Christus, die behalve je zaligmaker ook nog eens de overste is van alle koningen van de aarde. Want dan is je zaligheid opeens jóuw verdienste in plaats van de Zijne.

Toen Jezus aan het kruis gestorven is heeft hij de straf voor de zonde gedragen maar daarmee is de zonde nog niet uitgewist, de zonde heeft nog steeds gewoon plaatsgevonden. Ook nu nog, terwijl mensen in Hem zijn gaan geloven. Maar doordat Hij ook nog eens Zijn leven geleid heeft zonder te zondigen, door gehoorzaam te zijn tot in de dood, is het mogelijk geworden dat mensen 'om niet' zalig worden. Ons geloof is, zoals 1a2b3c al volkomen terecht zegt, slechts een middel om de daden van Jezus ons te laten toerekenen. Je geloof is dus niet de oorzaak van je behoud, het leven en sterven van Jezus wordt jou toegerekend en dát is wat je zalig maakt.

Geloven is NIET moeilijk, het is doodsimpel. Er is geen tijdgeloof, geen toevluchtnemend geloof en geen zaligmakend geloof, net zoals een aflaat ook niet helpt. Het zijn slechts onbijbelse termen voor bijbelse situaties. Die termen zijn een eigen leven gaan leiden waardoor wij nu denken dat geloven niet genoeg is, het moet toch heus een zaligmakend geloof zijn. En dat levert de worstelingen op die we hier op refoweb zo vaak voorbij zien komen. Hou dus op met moeilijk doen, "weest niet bevreesd, geloof alleen".
1a2b3c
Precies, door de aandacht af te trekken van Jezus en te richten op het geloof worden mensen op zichzelf terug geworpen en dat levert hier op refoweb vele vragen op.
En nóg een ding nl. dat het geloof gegeven moet worden, 'een mens kan van nature niet geloven' ligt voor in de mond.
Sommigen vinden dat een makkelijk excuus maar er zijn er ook die er serieus op vastlopen.
Geloven is iets wat een mens elke dag doet, een kind kan het.
Maar God geloven kan dan opeens niet! Hoe moet dat voor Hem klinken!
Stel je voor dat iemand tegen je zegt: ik zou je graag willen geloven maar ik kan het niet.
Ik zou me niet gevleid voelen als ik dat te horen kreeg, want normaal gesproken hebben we er alleen moeite mee om onbetrouwbare mensen te geloven.

Wat te denken van een mens die, als je hem roept, zegt dat hij niet lopen kan maar er vervolgens geen moeite mee heeft om hard van je weg te rennen.
Als iemand echt verlamd is, is het terecht als hij zegt dat hij niet lopen kan.
Maar uit het feit dat hij wel de verkeerde kant op kan lopen blijkt dat het probleem niet ligt in het 'niet kunnen lopen'.
Dat we niet 'kunnen' geloven is niet omdat geloven zo moeilijk is maar de tegenwind van het ongeloof is zo sterk dat we Hem niet bereiken.
Onze ogen moeten geopend worden voor het feit dat ons ongeloof en/of onze onwil het enige probleem is, en niet onze onmacht.
Voor alles wat we niet kunnen staan beloften in de Bijbel: Ik zal u een nieuw hart geven en een nieuwe geest in het binnenste van u..... er staan er zoveel, we hoeven ze alleen maar te geloven. En ga daarmee naar Hem en zeg: Heere doe gelijk Gij gesproken hebt.
Geloof me, Hij is een waarmaker van Zijn Woord, Hij kan niet liegen.
adriano313
@1a2b3c @peerkloppe @plderoos,
Ik ben het er HELEMAAL mee eens!!!

Al die bijgevoegde woorden zijn meer een blijk van emotie of intelligentie, dan van Leven
Nodig de Heilige Geest maar uit in je leven
Hij is DE belofte, en DE plaatsvervanger van Jezus Christus op aarde
Hij is het die jou de genade van God geeft
Zodat je geloof gewoon groeit

Door Hem heb je de intimiteit met God,
het is de olie van je eigen lamp
Het is de kracht van God

Zonder H. Geest (vanmorgen hoorde ik dit mooi voorbeeld in de preek: "Zonder ark in de tabernakel => 1 sam 4) ben je reddeloos verloren!!!
Je kan offeren dat je een ons weegt

maar het Heilige der Heilige is en blijft LEEG!!!

Neem Jezus Christus aan in je leven
Precies zoals een kind zou doen
En stel Hem en alleen HEM...
CENTRAAL in je leven
Meer dan dat is niet nodig
plderoos
Klopt! Alles wat mensen beweren is gebaseerd op geloof. Als we het hebben over de lichtsnelheid nemen we aan dat die constant is terwijl hij dat niet is, soms neemt het toe, en soms neemt het af. We geloven dat de koolstofdatering klopt maar niemand weet of stoffen voor de zondvloed dezelfde halveringstijd hadden. Ook Darwin, die grapjas die die verderfelijke evolutietheorie bedacht, heeft op zijn sterfbed toe moeten geven dat hij zijn eigen theorie niet meer geloofde. We geloven van alles, behalve God, terwijl Die juist de meest betrouwbare is gebleken. Dat Hij niet eerder heeft gezegd van, zoek het allemaal maar uit, vind ik ongelofelijk! Maar ja, zelfs als wij ontrouw zijn blijft Hij getrouw want Zichzelf kan hij inderdaad niet verloochenen. Is het niet fantastisch!
waldboy
@11a2b3c @peerklopp @eadriano31 @3plderoos @

Ik ben het volledig met julli eens!. Het is zo simpel maar het wordt ons zo moeilijk gemaakt.
theoloog1987
Lees ook het prachtige boekje van Ds. C.J. Meeuse van de Ger.Gem.: Christuskennis en de toegang tot het Heilig Avondmaal! Hij schrijft onder andere dat er in het Avondmaalsformulier niet staat dat we de beloften van God ZEKER moeten geloven, maar dat we de ZEKERE beloften van God moet geloven. Prachtig! Hij schrijft dat er geen verzekerd geloof nodig is om Avondmaal te kunnen vieren.Van harte aanbevolen dit kleine boekje!
adriano313
@theoloog1987, dit is nu precies zo'n voorbeeld wat ik bedoel met bijvoegelijk naamwoord

bij God bestaat er geen(!) ZEKERE belofte.....

Bij God bestaat er gewoon(!) een BELOFTE

Als er een ZEKERE belofte zou zijn dan zou er ook een ONZEKERE belofte bestaan. Maar dat bestaat gewoon niet. Zo is God totaal(!) niet.
Het zelfde geldt voor een VERZEKERD geloof. Er bestaat geen verzekerd geloof! Want dan zou er er ook een onverzekerd geloof bestaan.... Dat bestaat ook niet.

In de bijbel staat hoe mensen tot geloof komen. Als mensen dan hier NIET in geloven en uiteindelijk een dwarsstraat hebben gevonden om toch weer op hun eigen manier te geloven en ontdekken dat God beloften dan waarheid zijn en zekerheid geven (GOD verliest geen ene ploeteraar uit het oog) dan heet het opeens een ZEKER geloof. Dat je er zeker van mag zijn. Maar dat is juist geloof(!) want als je er niet zeker van bent heet het ongeloof (denk maar aan Petrus op het water)

Geloof is uit het HOREN, en het horen door het Woord van God =>Christus Rom 10:17

Dus door het horen van de (levende) Woorden van God krijg je (ook door God) geloof!. De woorden Zijn bedoeld om door het horen je hart te raken. (hallelujah) God geeft dus Helemaal geen ZEKER geloof. Als jij niet Hoort moet je bidden: “God, open(besnijdt) mijn oren! Reinig de POORTEN van mijn hart, zodat mijn geloof ZAL groeien!”

Zo ook je voorbeeld over belofte, het raakt me gewoon als ik lees: “dat er niet geschreven staat dat we de beloften van God moeten geloven”. En dat n.b. er een overtreffende trap nodig is om de beloftes van God wel te mogen geloven?
Een belofte is gewoon een belofte of jij of je buurman er nu wel of niet in geloven dat heeft toch helemaal niets met Gods verbond te maken. Dat zegt toch iets over je eigen geloof...
Gods belofte(n) staan voor EEUWIG vast. Nu is het aan jou om daar in je geloven.....

@theoloog1987 en ook vragensteller, ik schrijf dit niet om te confronteren of te shockeren of om een taalkundig betoog te houden. Geenzins! Ik vind het ook soms ook moeilijk om tegen een visie van een Ds in te gaan omdat zijn motief onderhevig is aan de Liefde van God.

Desondanks is het zinvol om scherp te blijven dat er niet een werk uit handelen ontstaat wat tot leer dient voor anderen. Voor een IEDER is JEZUS gestorven en daarin mag je geloven dat dit specifiek voor jou bedoelt is! Een een ieder beleeft en ervaart dit op zijn eigen manier. De een wat met meer geloof dan de ander, maar dan is mijn advies HOOR meer levende WOORDEN....
Ik hoop zo van harte dat je dit begrijpt want dit is de oorsprong van veel twist en onduidelijkheid in iemands persoonlijk geloof. Omdat mensen door deze overtreffende woorden dan ook in overtreffende trappen gaan denken of handelen. Maar wat er aangereikt wordt door God wordt al bij voorbaat niet geloofd.

Wat een verdriet moet God wel niet hebben...
Zijn Wil is niets anders dan dat JIJ door zijn Woord=> Christus in Hem gelooft meer niet!
Daarom zei Christus "Het is volbracht" en scheurde het voorhangsel zodat IEDEREEN naar binnen mocht kijken. De weg naar GOD is OPEN gegaan.
En dit is niet gebeurd zodat wij LATER kunnen praten of het geloof of de belofte wel ZEKER is....
Want dan moet je paasfilm even een stukje terugspoelen (b.w.v.s.).

Ik hoop van harte dat je gelooft
Je kan met altijd mailen op het forum of bij profielen
H. Grt
theoloog1987
@adrian0313: ik ben totaal niet onder de indruk van je betoog, het spijt me!

Wat betreft 'zekere beloften': de beloften zijn natuurlijk per definitie zeker. Maar ik citeer letterlijk het Avondmaalsformulier. We moeten de gewisse (zekere) beloften geloven. De zekerheid ligt aan Gods kant. Je moet dus niet zeggen dat we zeker moeten zijn van het feit dat we een kind van God zijn. Dat was mijn betoog.

Wat betreft het geloof. Er moet een onderscheid worden gemaakt tussen het wezen en het welwezen van het geloof. Ralph Erskine heeft daar een prachtig boek over geschreven. Het geloof is inderdaad in zichzelf zeker en dat is voldoende om Avondmaal te kunnen vieren. Een verzekerd geloof houdt in dat je verzegeling met de Heilige Geest ontvangen heb. Dat is niet nodig om Avondmaal te kunnen vieren. Er zijn ook niet veel kinderen van God, die deze verzegeling in hun leven ontvangen. Maar dat is ook niet nodig. Het gaat om het geloof in zichzelf. De verzegeling met de Heilige Geest is een nadere weldaad.

Mijn advies: lees het Avondmaalsformulier nog maar eens na en roep niet zomaar iets. En verder wil ik nogmaals de boekjes van Ds. Meeuse en van Ralph Erskine aanbevelen!
1a2b3c
Gods beloften zijn absoluut waar, Zijn woord alleen is genoeg.
Maar toch is het denk ik niet verkeerd als dat benadrukt wordt door te zeggen: Zijn beloften zijn waar en zeker. Dat houdt m.i. niet in dat er ook beloften van Hem zijn die niet waar en zeker zijn.
Lees Heb.6 eens 13 Toen God aan Abraham zijn belofte deed, kon hij bij niemand zweren die hoger was dan hijzelf, en dus zwoer hij bij zichzelf... 16 Mensen zweren altijd bij iemand die hoger is dan zijzelf, en met hun eed bekrachtigen ze de waarheid en beëindigen ze elke twist. 17 Toen God de erfgenamen van de belofte ervan wilde doordringen hoe vast zijn voornemen was, stelde hij zich op dezelfde manier met een eed garant. 18 Met deze twee onomkeerbare daden – die uitsluiten dat God liegt – heeft hij ons krachtig moed in willen spreken.....

@theoloof1987, Er zijn ook niet veel kinderen van God die deze verzegeling in hun leven ontvangen .... De verzegeling met de Heilige Geest is een nadere weldaad.

Dat is niet waar: Ef.1:13 In Hem bent ook u, nadat u het Woord van de waarheid, namelijk het Evangelie van uw zaligheid, gehoord hebt; in Hem bent u ook, toen u tot geloof kwam, verzegeld met de Heilige Geest van de belofte,

Verder: als je de waarheid van iets wilt bewijzen moet je bij Gods Woord zijn, het avondmaalsformulier is mensenwerk. (m.i. staan er een aantal dingen in die niet kloppen met de Bijbel)
1a2b3c
Als je spreekt over de zekerheid van de belofte dan staat zekerheid niet tegenover onzekerheid, maar tegenover ongeloof.
Omdat de mens geneigd is om de belofte niet te geloven wordt benadrukt (dat doet Hij zelfs met een eed) dat het echt waar is.
adriano313
@theoloog1987, je bent vrij om ergens van onder de indruk te raken, ook hier.
Het punt is dat ik wel lees dat je het formulier aanhaalt, alleen kan ik dit “gewis of zeker” nergens in de bijbel(!) terug vinden. Wel in het avondmaal formulier. Dat is mijn punt

Zo ook de term “Waar geloof” (Zondag 7 vr21 HC). zegt iets over een reactie op dwaalgeloof (RK=> reformatie). Echter ook hier blijft zijn het menselijke woorden, want het is de Heilige geest die door Zijn woorden overtuigd van waarheid.

En een verzegeling van de heilige Geest => door geloof (efe 1:13) heeft wel tot gevolg dat je GEEST levend gemaakt wordt. (Joh. 6:63a) (Efez. 2:1,5; Col. 2:13).
Een Cruciaal begin in een Christenleven!

Hier begint alles pas, en de Geest van God komt je ondersteunen, je lamp gaat branden, je bent “ingeplugd” in het kanaal van God. Het zijn verzen die ik aanhaal om te benadrukken dat de Heilige Geest door je heen gaat werken. Het heeft niets met verzekeren of met nadere weldaden van doen.
Ook hier liggen natuurlijke levensvragen (waar nog steeds verdeeld over is) aan ten grondslag. Hopelijk stopt dit echt en neemt een ieder Jezus Christus aan in zijn leven. Want geloven en op een punt komen dat je bedenkt dat je zonden toch niet vergeven zijn heet niets anders dan twijfel of sterker ongeloof. Je valt (JEZUS en Zijn werk) af waarin je eerst in geloofde. En wat begint er dan bij veel mensen te broeden… Dat ze zich gaan onthouden van avondmaal omdat ze het niet allemaal meer overzien. Ze voelen zich niet gerechtvaardigd of denken dat hun zonden niet vergeven zijn en twijfelen en ploeteren verder

Zo heb je wel een 4 schaar en standenleer nodig want de Heilige Geest is totaal weggepoetst!
Dat is ook wat ik gisteren schreef. Als de Ark (1sam. 4) uit de tabernakel is weggehaald en 60 JAAR wegblijft… kan je (brand)offeren tot je een ons weegt, maar het Heilige der Heilige is LEEG!

Een 4 schaar, standeleer of dergel. geeft dus juist nog meer vertroebeling….

Beste @theoloog1987, het gaat er mij niet om, om je advies onderuit te halen maar om je duidelijk te maken dat de Woorden van God, Geest en Leven zijn (Joh 6:63).
Als je ze uitspreekt werken ze als een snijden zwaard! Ze leven en dat komt door de tegenwoordigheid van de Kracht van God (Heilige Geest) die er leven aan geeft.
Dat is heel wat anders dan overtreffende of bijvoegelijke mensenwoorden. Die blijven natuurlijk en een ieder heeft de Kracht van God nodig om het te volbrengen
waldboy
Dat is het verwarrende en zelfs het gevaar van allerlei formulieren. Ze gaan een eigen leven leiden. Komen zelfs in de plaats van de Bijbel.
De formulieren e.d. zijn door mensen gemaakt. Die mensen hebben ze geformuleerd zoals zij dat zagen en uitlegden. Het is en blijft mensenwerk.
theoloog1987
Ik vind het eerlijk gezegd heel verdrietig hoe hier gereageerd wordt. Ik ben me er ten volle van bewust dat de formulieren ondergeschikt zijn aan Gods Woord, maar ik ben er ten volle van overtuigd dat er de formulieren de Bijbelse boodschap helder weergeven. We moeten eerlijk met elkaar omgaan en ik vrees het ergste als de formulieren als on-Bijbels worden afgedaan en als er wordt gezegd dat er fouten in de formulieren staan. De oorzaak is mij wel bekend: de Schriften worden niet voldoende onderzocht. Als dat wel het geval zou zijn, dan zul je zien dat de formulieren heel evenwichtig de Bijbelse boodschap vertolken.

Toch nog even over het verzekerd geloof: Lees de Romeinenbrief er maar op na. De Geest van God getuigt met onze Geest dat wij kinderen Gods zijn! Het opwassen in de genade door het ontvangen van kennis van de Persoon van de Heilige Geest is een nadere weldaad. Dat doet niets af aan het feit dat alle gelovigen, ook al is er veel strijd, weten dat hun zaligheid in een Ander ligt. En nogmaals: het geloof = zekerheid. Maar een geloof niet in oefening = geen zekerheid. En dat is nu net de strijd. We onderschatten de macht van de Satan. Gods kinderen wonen daar waar de troon des Satans is, zegt Openbaring. Het geloof is kinderlijk eenvoudig, maar het zal nooit anders gaan, dan Gods Woord voorschrijft en wat de Heere ons Zelf zegt.

Als er gewoon openlijk gepropageerd wordt (op Refoweb nog wel!!) dat er in de formulieren on-Bijbelse zaken staan, dan vind ik dat diep en diep triest. Dat is niet meer reformatorische of klassiek gereformeerd te noemen! De Heere beproeft ons hart, gelukkig maar. Ik hoef me m'n handen daar niet vuil aan te maken, maar tegelijkertijd vrees ik het ergste en wil ik jullie bij dezen oproepen: onderzoekt de Schriften. Die zijn het, die van Mij getuigen!! Lees het HELE Woord en citeer nog te pas en te onpas Bijbelteksten om je gelijk te halen. We moeten Schrift met Schrift vergelijken en dan zal ons de Bijbelse boodschap vanzelf duidelijk worden!
Race406
@Theoloog1987: De Here zegt in Joh 8:12: " wie Mij volgt, zal nimmer in de duisternis wandelen, maar hij zal het licht des levens hebben."
In Lucas 11:13 zegt Hij: "Indien dan gij, hoewel gij slecht zijt, goede gaven weet te geven aan uw kinderen, hoeveel te meer zal uw Vader uit de hemel de heilige Geest geven aan hen, die Hem daarom bidden?"
Niks geen gepraat over nadere weldaden als gij den persone des Heiligen Geestes mocht leren kennen.
Volg Mij! Dat is waartoe Christus Zelf ons oproept. En als we dat doen dan zullen we de Heilige Geest ontvangen. Ook Hem zullen we steeds beter en steeds meer leren kennen in het leven met de Here.
Gepraat over "nadere weldaden" en het "wezen en welwezen van het geloof" klinkt allemaal degelijk, maar het brengt je geen stap, ja zelfs geen millimeter, dichter bij God.
Het geloof heeft bepaalde kenmerken, en het geloof heeft inhoud. Die inhoud zou je het wezen van het geloof kunnen noemen. maar dan ook nog weer het welwezen gaan benoemen etc, dat is alleen maar drempels en mistwolken opwerpen. En daartoe roept God ons niet op in Zijn Woord. De boodschap kan door kinderen begrepen worden.
Als dat niet het geval is, moeten we onszelf heel snel gaan onderzoeken of we de boodschap niet al te degelijk en theologisch hebben verpakt........
1a2b3c
theoloog1987: ik vrees het ergste als de formulieren als on-Bijbels worden afgedaan en als er wordt gezegd dat er fouten in de formulieren staan. De oorzaak is mij wel bekend: de Schriften worden niet voldoende onderzocht.

Neem me niet kwalijk, maar hoe weet jij of wij de schriften niet (voldoende) onderzoeken?
Juist door dat ik dat wel doe ben ik erachter gekomen dat de formulieren niet altijd kloppen.
En zelfs al zou ik er geen fouten in gevonden hebben, dan nog zou ik altijd naar de Bijbel verwijzen en niet naar mensenwerk.

Je zegt: Lees het HELE Woord en citeer nog te pas en te onpas Bijbelteksten om je gelijk te halen.

Wat mij betreft kan ik je gerust stellen, ik lees het hele Woord!
En volgens mij heb ik ook geen tekst te onpas aangehaald, ik vind Ef.1:13 de meest duidelijke om te laten zien dat 'jouw' theorie over een nadere weldaad ONBIJBELS is.
1 Kor.3:16 is ook duidelijk: Weet u niet dat u Gods tempel bent en dat de Geest van God in u woont? En race406 noemde ook al wat, en er is nog veel meer ....
Bovendien gaat het niet om mijn (of iemand anders) gelijk, maar om Gods gelijk/waarheid.
Dus neem je eigen advies ter harte: lees het hele Woord en dan niet door de bril van je eigen theologie maar door de bril van de Heilige Geest. Lezen wat er staat en niet gaan invullen en vergeestelijken naar eigen inzicht!

- ... dat er in de formulieren on-Bijbelse zaken staan, dan vind ik dat diep en diep triest. Dat is niet meer reformatorische of klassiek gereformeerd te noemen! De Heere beproeft ons hart, gelukkig maar. Ik hoef me m'n handen daar niet vuil aan te maken

Gelukkig zal er niet gevraagd worden of we wel reformatorisch of klassiek gereformeerd waren, maar het enige wat telt is: ben je in Jezus!
Overigens, wat is klassiek gereformeerd. Bunyan en Spurgeon o.a. zouden het beslist niet met alles van onze formulieren eens geweest zijn.
Nee, maak daar idd je handen maar niet aan 'vuil' en wat je zegt: gelukkig ziet God het hart aan.
En nogmaals: sola scriptura, dat is iig iets wat dik onderstreept werd in de reformatie!
adriano313
Beste @theoloog1987, Ik vind het vervelend dat (o.a.) mijn antwoord je raakt en je verdrietig maakt. Het is niet met opzet of mijn bedoeling. Sorry daarvoor.

Toch zullen we het denk nog niet zo snel eens worden en onderzoek ik de Bijbel juist wel degelijk. Maar volgen mij gaat het hier ook niet om. Waar het m.i. wel om gaat is een traditionele vorm van denken over hoe je een Kind van God wordt. Nu is er niets mis met traditie, maar wel met een manier van handelen die NIET direct leidt naar Gods bedoelingen maar meer iets weg heeft van een lijdzame weg van EIGEN handelen.

Het topic “Gewaarschuwd voor kerkshoppen”getuigd hier duidelijk van hoe mensen dit zelf binnen de ger.gem beleven. Niet dat ze zich tegen de ger.gem willen afzetten maar niet kunnen halen wat ze willen. En dat is Jezus Christus. Voor hun kinderen en hun zelf.
Dat is waar een ieder naar opzoek is, niet naar een gelijk of toepasselijkheid

Het is verbazingwekkend om te lezen dat de D.s bij de ene gemeente niet welkom is en bij andere weer wel en ga zo maar door. Wat zou er door de man zijn hoofd gaan…
"Afgewezen door de kerkraad, Niet goed bevonden…Ongewenst praktiserend…"
Het is zo neerbuigend en al helemaal God buiten spel zetten. Als of God iemand niet kan laten struikelen die verkeerde boodschappen verkondigt. Hij zijn allemaal blijken van eigen handelen. Zowel van een zwart pak (?), tot aan de vacante gemeenten.

Velen weten dat je tot God moet bidden en het van Hem moet verwachten

Maar de wekelijkse traditie doorbreken met een hele week van gebedsavond om alle noden bij God neer te leggen voor een doorbraak bestaat er niet.
“Beste gemeenteleden, omdat het zo slecht gaat hebben we van de kerkraad besloten om een week lang elke avond te bidden en te vasten, u bent elke avond van 8-10 uitgenodigd”

Snap je het contrast, dat overstijgt de gebruikelijke traditie en liturgie.
@Theoloog, ik weet wel zeker dat als dit gebeurt dat God uitwegen geeft.
Geef Gods Geest daarom de ruimte en een opening om binnen een gemeente te kunnen werken. Denken vanuit een nadere weldaad is gedachten hebben dat je niet weet hoe om te gaan met de Heilige Geest. Hierdoor kan je Hem ook geen plaats in je gemeente geven.

Daarom verdwijnt Hij naar de achtergrond. Dan gaan we het zelf met ons verstand in elkaar knutselen. Maar dat bestaat gewoon niet. Als gelovige heb je de Heilige Geest gewoon Keihard nodig. Hij is je dagelijkse kompas, assistent, leider, vriend, muzikant etc! Maar dat klinkt vaak eng, Want dan wordt het Charismatisch of sommigen noemen het “zweverig”….
Tja (reflectie) dan komen velen misschien zichzelf ook tegen...
De Heilige Geest is gewoon Geest en niets anders en God geeft geen stenen voor brood of slangen voor vissen”

God is goed, omdat Hij hier allemaal al in voorzien heeft. Hij weet hoe wij ons schuldig voelen, angst of schaamte hebben maar daarom is Jezus ook zo kinderlijk eenvoudig.
Dat een verstandelijke gehandicapte het nog begrijpt….Want het is de KRACHT Gods

Volgens mij mogen dingen ook echt gaan veranderen. Daarom zijn we door de achterliggende 40 jaar in NL ook veel van God kwijtgeraakt. Maar dat heeft niet te maken met traditie of klassiek gereformeerdheid. Daar hebben veel mensen zich juist van losgerukt omdat het ze NIETS gaf! En wat is er overgebleven?
Kerken worden beheert als vastgoed en uiteindelijk verkocht. Met als gevolg;
In mijn stad zijn ger.kerken Moskeeën geworden die steeds voller worden. Precies op die plekken waar de Geest niet hoefde te regeren. Een Moskee omdat een nadere weldaad uitbleef….

Sterker, de stadskerk is door het begrotingstekort een museum geworden waar je nu entree moet betalen en tentoonstellingen hebt van alle wereldreligies. Het is een religieus centrum (bolwerk) geworden met occulte beelden en symbolen...
Begrijp je mijn punt, ik voel telkens opnieuw in mijn geest en ziel dat God daar zo verdrietig over is. Alsof je Gods verdriet zo intens kan voelen…. De baäl regeert weer in zijn kerk snap je…

Dus niet voor de 3 form. V.enigh. maar daar waar God Geest regeert, daar is de plek waar ik wil zijn. Daar stroomt het Levende Water, daar is Brood in overvloed en daar wil ik mijn kind met een gerust hart vaardig laten worden. Want dat is ook alleen maar wat Hij vraagt:

“Mijn zoon(dochter) Geef mij jou hart” (Spr.23: 26)

Geef jij je hart ook HELEMAAL?
Ik hoop van wel

grt
theoloog1987
http://www.refoweb.nl/vragenrubriek/13966/------de-vraag-is--de-verzegeling-met-de-heilige-geest-is-m%EF%BF%BD-t-het-geloof-gegeven--maar-bestaat-er-zoiets-als-het-doorbrekend-werk-van-de-heilige-geest--en-hoe-uit-zich-dat-------/

Lees hier de uitleg van Ds. Vreugdenhil. Van harte mee eens! De verzekering van het geloof door de Heilige Geest is een nadere weldaad! Dat heeft niets te maken met Ef. 1: 3!
1a2b3c
Nu ga je dingen door elkaar halen, eerst zei je: Er zijn ook niet veel kinderen van God die deze verzegeling in hun leven ontvangen .... De verzegeling met de Heilige Geest is een nadere weldaad.
Daarop haalde ik Ef.1:13 aan: ... in Hem bent u ook, toen u tot geloof kwam, verzegeld met de Heilige Geest van de belofte,
En nu heb je het over: de verzekering van het geloof i.p.v. de verzegeling met de Heilige Geest.

Als je de verzegeling met de H.G. voor alle gelovigen ontkent zoals in je eerste reactie, ben je lijnrecht in tegenspraak met de Bijbel, met God dus.
En nu kom je met een dominee aan om je gelijk te bewijzen maar nogmaals: als je iets bewijzen wilt moet je bij de bron zijn: DE BIJBEL!!!
Al zeggen al de dominees en oudvaders iets wat niet klopt met de Bijbel dan geloof ik ze niet, Gods Woord is het einde van alle tegenspraak.
Dus hoe jij Ef.1:13 dan ziet is mij een raadsel, of negeer je het gewoon?

Bovendien ontkent Ds. Vreugdenhil het helemaal niet, hij zegt: "Inderdaad is de verzegeling met de Heilige Geest het deel van alle gelovigen. Efeze 1:13 betekent dat die verzegeling kwam toen het geloof kwam." (!!!)
Dan legt hij uit dat de verzegeling van de Heilige Geest vaak verward wordt met een latere verzekering van het geloof, wat hij vergelijkt met de vervulling van de Heilige Geest.
Hij zegt ook dat de één er lang over doet en de ander kort om met de H.G. vervuld te worden.

Wat betreft de verzegeling met de H.G. zegt hij niets anders dan ik heb gezegd maar wel wat anders dan jij hebt gezegd. (zie je eerste reactie)
Wat hij een doorbrekend genadewerk noemt is dat iemand zeker is dat hij/zij een kind van God is, hij ziet dat als de vervulling met de H.G.
Dat zou ik zelf zo niet zeggen maar dat is niet iets waar wij het over hadden.

De verzegeling met de H.G. heeft iedere gelovige en blijft voor altijd, en is iets anders dan de vervulling met de H.G. wat in het leven van de gelovigen nogal wisselend kan zijn.