Noodleugen

Ds. A.A. Egas / 6 reacties

Vraag

Mag je als christen liegen? Uw en mijn antwoord zal gelijk zijn: "Nee, dat mogen wij niet." Maar toch voel ik me een beetje in een 'spagaat'. Vaak merk je wel of iets gemeend is, ja of nee. Pas vroeg ook iemand aan mij hoe het was en ik zei dat ik lichamelijk en geestelijk in een behoorlijk dip zit, mede door vele omstandigheden. God weet er gelukkig vanaf! Maar de betrokkene kwam een aantal dagen later weer en voelde zich geroepen me toch 'even' te melden dat het mijn eigen schuld zou zijn. In plaats dat iemand naast je komt zitten en je opbeurt, praten ze je nog verder de put in. Ik heb hier geen zin meer in, maar als nu iemand vraagt hoe het gaat zou je daar dan om mogen liegen of proberen hier wat om heen te draaien? Ik vind het erg moeilijk hoe je daarmee om moet gaan. Moet je iedereen (die het vraagt) wel deelgenoot maken van je lichamelijk/geestelijk problemen?

Antwoord

Beste vragensteller,

Terecht schrijf je dat we natuurlijk niet mogen liegen. Onze Catechismus waarschuwt ons er ook voor en schrijf dat we de "zware toorn Gods" op ons laden. Dat moet ons wel voorzichtig maken in ons spreken. Natuurlijk is hier mee niet alles gezegd. Je kent zeker wel de discussies rond de "noodleugen", maar dat is in jou vraag niet zo zeer aan de orde, al kom je er misschien wel wat in de buurt.

Ik vind je vraag best lastig. Heel veel mensen vragen uit gewoonte "hoe gaat het met je" en dan verwachten ze niets anders dan dat je zegt dat het met jou goed gaat en gaan over tot de orde van de dag. Wanneer je wat anders reageert, kijken mensen vreemd op en beginnen dan te vragen. Wanneer je dan  openhartigheid en vertrouwelijk antwoord, blijkt uit je vraag, dat mensen er dan later op een voor jou heel vervelende manier op terugkomen. Dat maakt je terecht voorzichtig. Maar nu moet je van de weeromstuit niet veranderen in een ´draaier´, maar weeg je woorden. Je kunt daar best wel helder in zijn en zeggen, dat je graag had dat het beter met je ging, maar er liever verder niet op in wilt gaan. De meeste mensen respecteren dat. Echte vrienden zullen er dan later op een geschikter moment op terugkomen.

Ik hoop dat je bij zo’n vraag er niet om heen gaat draaien of gaat liegen, maar dat je kort en helder aangeeft: “Het kon beter met me gaan en ik waardeer je belangstelling, maar ik vind het prettiger om er nu niet verder over te praten.”

Persoonlijk wil ik je veel sterkte wensen en wijzen op Hem, Die nooit teleurstelt. Stort je hart uit bij de Heere. Daar ben je pas werkelijk veilig en Hij alleen kan je helpen in alle nood.

Met hartelijke groet en Gode bevolen,
Ds. A. A. Egas

Tags in dit artikel:

liegen
6 reacties
Ideetje
Sommige mensen kunnen helaas niet omgaan met problemen van een ander. Daarom is een 'noodleugen' soms een bescherming van jezelf. En dan kun je je afvragen of het een leugen is...

Hier liep ik ook tegenaan. De psycholoog raadde me aan om drie mensen uit te kiezen met wie je 'alles' wilt delen. Tegen de rest zeg je dat het redelijk of goed gaat. Je bent niet verplicht om aan Jan en alleman 'verantwoording' af te leggen, want zo kan het soms voelen. Ik kan je verzekeren... voor mij geeft het rust.
yvonnes
als ik lees dat je zegt:God weet er gelukkig vanaf!, dan ben ik toch wel jaloers en schaam ik me diep dat ik niet alles bij God leg.Ook ik vind het moeilijk om altijd te zeggen hoe ik me voel omdat ik dan wel eens bang ben voor reacties.Gelukkig zijn er nog wel mensen in mijn omgeving die het wel begrijpen , al zijn het er dan niet veel.Ik loop vaak ook tegen dingen aan in mijn leven.Zo heb ik bewust een keuze gemaakt voor God maar val ik nog steeds in de zonden.Die zonden gaan mij gemakkelijker af dan het belijden er van.Vaak voel ik me erg slecht.Als ik dan lees dat jij het bij God legt dan zou ik willen dat ik dat ook altijd kan zeggen.
En wat Ideetje al zegt, je hoeft niet je niet verplicht te voelen om aan anderen verantwoording af te leggen.
sis
Ik ben juist een ander persoon. Als mensen mij vragen hoe het gaat zeg ik praktisch altijd: 'goed, en met jou?' Als mensen vragen hoe het met je gaat, interesseert het ze vaak geen biet. Ik moet zeggen dat ik het ook heel vervelend vindt als mensen gelijk een heel verhaal ophangen. 'dit gaat niet zo... voel me een beetje... heb last van...' en dan al die familieverhalen.... Nee, daar hou ik niet van. (vaak is het ook klagen) Hou je problemen voor jezelf en iemand die je vertrouwd, en vertel ze niet aan de hele wereld. Dan kunnen ze je er ook niet mee kwetsen.
dkw
Hoe gaat het me je?
O, z'n gangetje he.

Kan je alle kanten mee uit.
Twisted_Illusions
De vragensteller geeft het antwoord al in zijn vraag toch?

'Hoe is het met je?'
'Het spagaat.'
waldboy
De waarheid spreken moet altijd, maar kan niet altijd.
En zoals @Ideetje al zegt: het is soms beter voor de ander om niet de waarheid te zeggen. Ter bescherming van jezelf en van de ander.
Het is ook belangrijk hoe je hartsgesteldheid is. Je kunt best de waarheid zeggen met kwade bedoelingen en de waarheid niet zeggen met de beste bedoelingen. Denk dat dat bealngrijker is.