Lichaam voor de wetenschap

Ds. P. Koeman / 5 reacties

Vraag

Soms lees je het weer: "Lichaam wordt ter beschikking gesteld aan de wetenschap". Is dit bijbels? De beslissing van de mens is er dan al namelijk.

Antwoord

Geachte mevrouw/ mijnheer,

In de discussies die gaande blijven rond leven(seinde) en dood duikt deze vraag steeds op. Er zijn onderdaad mensen die hun lichaam volledig ter beschikking stellen van de wetenschap om diverse redenen. Vaak is er geen besef, dat ons lichaam een schepping van God is. Wie dat wel beseft, zal terughoudend zijn en zorgvuldig overwegen of hij/zij donor wil zijn. Ik zou zelf deze beslissing om het lichaam volledig ter beschikking te stellen dus niet nemen noch adviseren.

Nu kan het zijn dat bepaalde organen -na zorgvoldig overleg en mogelijkheden- wel ter beschikking gesteld worden, soms al bij het leven. Denk b.v. aan niertransplantaties, al dan niet voor familieleden. Daar is op zich niets mis mee. Maar organen die de eigen persoonlijkheid betreffen (b.v hersenen) zou ik niet ter beschikking stellen, omdat die uniek zijn.

Voor verdere bezinning zijn er artikelen van o.a. prof.dr.Douma die deze problematiek raken.

Met hartelijke groet,
Ds. P. Koeman

5 reacties
flower123
Mensen denken heel veel na, over wel of geen organen te doneren
maar stel je het eens anders voor
Stel dat je een orgaan nodig hebt, moet je er dan ook zo overnadenken? Ik denk dat de mensen dan ineens niet meer zoveel moeite hebben met dit onderwerp..
En je lichaam beschikbaar stellen voor de wetenschap is natuurlijk iets anders. Je naaste familie heeft dan ook geen lichaam om afscheid van te nemen. Geen lichaam om te begraven of later nog eens op te zoeken. Daar zou ik ook weer voorzichtiger mee zijn.
waldboy
In de Bijbel staat niets over het doneren van orgnen of het ter beschikking stellen van je lichaam aan de wetenschap.
Justinus
@waldboy: moet alles wat we willen doen of niet doen dan in de Bijbel staan? Als je hartpatient bent kun je baat hebben bij een harttransplantie en daarna een levend getuigenis zijn! En een longpatient met een longtransplantatie zou het leven weer als een geschenk van de Heer kunnen ervaren.
En @flower123: wat heb je er om het lichaam nog eens op te zoeken? Mijn ouders zijn ruim 35 jaar geleden begraven, als ik heel enkel op de begraafplaats kom (is wel 2 uur reizen!) dan sta ik bij het grafsteen en wat dan? Ligt 1-1.5 meter lager mijn moeder of vader? Kom nou, je weet zelf ook dat er hooguit nog wat botten resteren... Is het dan niet zinvoller om de medische wetenschap van dienst te zijn?
Voor dat ik een zondvloed over me heen krijg: ik heb fijne foto's van mijn ouders: ze zijn een gedenkteken voor ons gezin! Wij hebben daar geen graf voor nodig! Overigens: men mag er anders over denken!
waldboy
@Jusinus: ik wil er maar mee zeggen dat de Bijbel niet overal een antwoord op heeft.
Ik reageer op de vraag: Is dit bijbels?
God wil ook dat hem bidden om antwoorden.
God spreekt ook nu, vandaag de dag.
Justinus
@waldboy: o.k., verkeerd begrepen dezerzijds!