Lapsaristen en Efeze 1

Ds. W.G. Hulsman / 1 reactie

Vraag

N.a.v. de vraag over de Lapsaristen: De vraagsteller vraagt zich af hoe een supralapsarist tegen Efeze 1:4 aankijkt. Maar met Efeze 1:4 kun je toch twee kanten op? Als je leest "in Hem" impliceert dat gevallen mensen die een Zaligmaker nodig hebben = infra. Als je leest "voor de grondlegging der wereld" interpreteer ik dat als voor de schepping, dus ook voor de val = supra? M.a.w.: Hoe moet je Efeze 1:4 lezen?

Antwoord

Zowel supralapsarist als infralapsarist gaan er van uit dat de besluiten van God genomen zijn "van voor de grondlegging der wereld." Het verschil is dat supralapsarist meent dat de het besluit van wie er verkoren zullen zijn is genomen voor het besluit van de val. Bij infralapsarist is dat omgekeerd: eerst het besluit van de val en daarna van de uitverkiezing.

Doordat Efeze 1:4 duidelijk spreekt over uitverkoren "in Hem" moet het gaan om zondaren, die verkoren zijn in Christus, de Verlosser. Je kunt met die tekst dus niet twee kanten op. Hij is duidelijk infralapsarist.

Hartelijke groet,
Ds. W. G. Hulsman

Tags in dit artikel:

lapsarisme
1 reactie
Race406
Ofwel: Bij beide is het besluit van de uitverkiezing genomen voor de schepping. Maak je hier niet te druk over, het is van generlei waarde voor je behoud. De grote vraag is niet: Worden er weinig behouden (Luc 13:23)?
De grote vraag is (moet zijn): Ben IK behouden?
Maak je daar eerst zorgen over, de rest is absoluut minder belangrijk.
Discussiëren over infra of supra kan heel interessant zijn, maar je tijd daarmee verdoen als je zelf niet niet zeker bent van je behoud is verloren tijd...