Onreine vloeiingen

drs. J. Hoekman / 1 reactie

Vraag

Aan een theoloog. Ik las net de mening van een hulpverlener over masturbatie. Eigenlijk heb ik best behoefte om deze mening uit te diepen met Lev. 15:1-33, de tekst over onreine vloeiingen. Wanneer is er sprake van onreinheid en hoe moet je dit kwalificeren? Als ik het verhaal begrijp kan je niet uit de tekst halen dat masturbatie verkeerd hoeft te zijn.

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Dit artikel stond in het dagblad Trouw:

"Masturberen is niet zo onschuldig als je zou denken. Jongemannen tot veertig jaar verhogen er hun kans op prostaatkanker mee. Bij heren boven de vijftig werkt de handenarbeid juist beschermend, schrijven Britse wetenschappers deze week in het vakblad British Journal of Urology International. De experts vroegen aan ruim 400 mannen met prostaatkanker, allen 50-plusser, hoe vaak ze in verschillende perioden van hun leven hadden gemasturbeerd of gevreeën. Diezelfde vraag stelden ze aan 400 gezonde leeftijdgenoten. Geslachtsgemeenschap bleek niets uit te maken voor de kans op prostaatkanker. Masturberen wel. Mannen die dit als twintiger vaak hadden gedaan (2 tot 7 keer per week), liepen bijna twee keer zoveel risico als degenen die hooguit één keer per maand aan zichzelf hadden gezeten."

Als we kijken wat de Bijbel er van zegt dan roept bijna iedereen met een beetje kennis van Gods Woord meteen de naam: Onan, een man zo staat in Genesis 38:9, dat Onan vanwege het zogenaamde Leviraatshuwelijk niet voor nageslacht van zijn overleden broer wilde zorgen en zijn zaad verdierf/op de grond verspilde. Zo komen wij ook aan de term: onaneren, dat masturberen, of vingeren betekent. Maar Onan deed dat met het doel: geen nageslacht te verwekken. Persoonlijk denk ik dat in ieder geval onze pubers het niet om die reden doen en dus kun je de tekst uit Genesis 38:9 niet zomaar plakken op de huidige situatie. Als we naar onze pubers en jongeren kijken en niet naar het bovenstaande artikel uit Trouw, dan denk ik dat er misschien wel heel wat ellende voorkomen is, zoals zwangerschappen voor het huwelijk, ongewenste intimiteiten of misschien zelfs wel verkrachtingen, maar dit is mijn persoonlijke mening.

De reden van het masturberen is voor velen van ons niet om geen kinderen te willen verwekken, maar omdat we juist op dat moment niet in de positie zijn (vrijgezel/minder begaafd/lichamelijke of geestelijke beperking) om gemeenschap te hebben met een partner en er (als gevolg van de zonde) wel een behoefte bestaat. Wel moeten we tegelijk bedenken dat Paulus in 1 Kor. 7:9 zegt dat het beter is te trouwen dan te branden.

Maar als dat trouwen nu niet voor u/jij is weggelegd of vanwege de leeftijd nog niet aan de orde is? Het zondige wat uit deze bevrediging vaak voortkomt zijn onze gedachten, want zelfbevrediging gaat vaak samen met het denken aan iemand waarmee je gemeenschap had willen hebben. "Maar ik zeg u", zegt de Heere Jezus, "dat zo wie een vrouw aanziet, om dezelve te begeren, die heeft alrede overspel in zijn hart met haar gedaan." Nu is het niet zo, dat elk meisje/jonge vrouw/oudere vrouw (en dit geldt natuurlijk ook voor de meisjes en vrouwen t.o.v. jongens en mannen) waar je aan denkt getrouwd hoeft te zijn, in dat geval kan het ook geen overspel zijn, want ze is nog met niemand getrouwd.

Samenvattend: onaneren is wanneer je het zaad verspilt dat bestemt was voor het nageslacht, maar omdat je niet getrouwd bent, vanwege jonge leeftijd of nog vrijgezel bent of doordat je weduwe of weduwnaar bent, valt dat niet onder uw/jouw mogelijkheden. Als tweede is het geen overspel als degene waaraan je denkt niet getrouwd is. Het kan natuurlijk wel een heel verkeerde begeerte zijn of worden, als je verder gaat dan het denken aan!

Als we nu de tekst uit Leviticus 15:16-18 nemen, dan zien we een concreet voorbeeld over wat Gods wetten zeggen over het masturberen (HSV). Je zou kunnen zeggen dat dit helemaal niet gaat over het 'eigenhandig' bevredigen van jezelf, maar over de zaadlozing die plaatsvond terwijl wij sliepen.

Oorzaken van natte dromen liggen in toename van hersenactiviteiten die het autonoom zenuwstelsel regelen. Dit gebeurt tijdens de REM-fase (Rapid Eue Movement). In deze fase krijgen mannen ook hun ochtenderectie.
Natte dromen zijn een normale gebeurtenis van alle leeftijden, doorgaans kunnen zij worden veroorzaakt door toename van hersenactiviteiten en hormonale pieken (o.a. testosteron) of veranderingen in seksuele gewoonten. Bijvoorbeeld als je plots niet meer masturbeert, overgang in puberteit, neerlachtigheid, depressie, stress, conflicten: 22 procent van de jongens tussen 10-16 jaar heeft zijn eerste zaadlozing tijdens de slaap (natte droom). Als je dan wakker wordt lijkt het alsof je in je bed hebt geplast. Een overgroot deel van de jongens krijgt geen natte droom. Je kunt de kans op natte dromen vergroten wanneer je uitslaapt en de voorbije dagen of weken vaak opgewonden bent geweest zonder klaar te komen. Seksuele onthouding dus. Wellicht is de inhoud van je droom dan ook meer erotisch getint. Natte dromen kun je niet stimuleren met alcohol- of medicijngebruik.

In Leviticus gaat het over: het onrein zijn van een man of zoals in vers 18 over het onrein zijn van man en vrouw. Dit wordt dus op een lijn met elkaar geplaatst. Zowel de zaadlozing van een man in zijn eentje als die met zijn tweeën heeft hetzelfde resultaat: onrein! Als we onrein vertalen naar: zondig, dan lijkt de masturbatie/nachtelijke zaadlozing, even 'zondig' te zijn, als de zaadlozing tijdens de gemeenschap. Dan komt je dus al snel tot de conclusie dat masturbatie niet verkeerd hoeft te zijn (bedenk wel het begerig overspel met een getrouwd persoon). In vers 16 staat letterlijk: "een man als er zaad van hem uitgaat." Er wordt niet gezegd op welke wijze, ook wordt er niets gezegd over een zogenaamde nachtelijke zaadlozing, dat zul je er dus in moeten leggen, maar dat is geen exe-gese (uitleg) maar eis-egese (inleg). In vers 16 lijkt het te gaan over masturbatie, omdat daar niet wordt gesproken over kleding, terwijl in vers 17 wel duidelijk over kleding wordt gesproken en je dus eerder geneigd bent om in dat geval te spreken over een nachtelijke zaadlozing in de slaap. Anderen zullen zeggen dat vers 16 en 17 een zijn en dat als gevolg van 16 het in vers 17 vertelde is ontstaan. Dus dat 17 het gevolg is van 16, maar waarom zouden de verzen niet gescheiden uitgelegd mogen worden met het oog op de praktijk?

Nu gaat het hier om ceremoniële onreinheid en niet om morele onreinheid. Ik bedoel daarmee, dat de Heere zegt in Hebr.13:4: Laat het huwelijk bij allen in ere zijn en het huwelijksbed onbevlekt (HSV) en de Heere heeft ook zelf in Genesis het huwelijk als de mooiste instelling gegeven tussen man en vrouw, inclusief de gemeenschap tot de voorplanting en tot de genieting.

Maar omdat er vloeistoffen worden uitgewisseld tijdens de gemeenschap bent u/jij ceremonieel onrein en moet u zich dus wassen, maar u bent niet zedelijk onrein want de geslachtsgemeenschap is zelfs door de HEERE gewild en geëist, namelijk in de eis van het vermenigvuldigen. Als dan de geslachtsgemeenschap tussen man en vrouw een kwestie is van ceremoniële en niet van morele onzedelijkheid, dan trek ik de conclusie (met bovengenoemd voorbehoud van het denken aan getrouwde mannen of vrouwen), dat masturbatie/vingeren, dus dat zelfbevrediging op zich niet verkeerd is.

Het zou denk ik, een ander verhaal kunnen worden, als het gaat over zelfbevrediging binnen het huwelijk! Is dat met beider toestemming door onthouding of door een handicap binnen het huwelijk waardoor geslachtsgemeenschap niet meer mogelijk is? Of doe ik het omdat ik bij mijn vrouw niet aan mijn trekken kom en doe ik het daarom elke dag handmatig 'met de buurvrouw' of 'iemands anders vrouw', enz...? Dat vraagt om een andere vorm van uitleg en overdenken. Misschien iets voor een collega om zich daarop te bezinnen.

PS. De verzen 1-15 lijken niet te gaan over masturberen, maar over een of andere geslachtsziekte, waardoor een man vloeit, anders zouden vers 16-18 niet logisch zijn. Ook wordt er in de verzen gesproken over een vloeiing uit het vlees, maar aannemelijk is wel dat het dus gaat over een of andere geslachtziekte waardoor een man vloeit, zoals een vrouw zoals vers 19 ook kan vloeien vanwege haar periode, wat overigens geen ziekte is, maar waarvan zij wel behoorlijk ziek kan zijn.

Ds. J. Hoekman

drs. J. Hoekman

  • Geboortedatum:
  • Kerkelijke gezindte:
    PKN (Hervormd)
  • Woon/standplaats:
    Urk
  • Status:
    Actief

Tags in dit artikel:

onreinzelfbevrediging
1 reactie
Discipel
Alle respect voor dit doordachte antwoord!
Voor zelfbevrediging binnen het huwelijk lijkt mij de lijn niet zo moeilijk door te trekken. Zolang je gedachten/fantasieen maar over je vrouw (of man) gaan, zondig je niet. Persoonlijk vind ik wel dat je vrouw (man) er van op de hoogte hoort te zijn en er ook achter hoort te staan.
Overigens, een heel intieme vorm van seksualiteit is zelfbevrediging in elkaars aanwezigheid.