Vakantievriendje

C. M. Chr. Rots - de Weger / 2 reacties

Vraag

Ik ben een meisje van 15 en heb een jongen leren kennen op vakantie. Hij is Italiaans dus hij woont ook in Italië. Alleen, hij is 24. Ik ben dus heel erg verliefd op hem. Hij denkt dat echter ik 18 ben. Hij zegt dus wel steeds: "Ik vind je echt leuk en ik kom in november naar je toe", maar ik moet eerst nog zeggen dat ik 15 ben. Dat durf ik niet. Hij zei steeds: "Die stomme kinderen van 16 en 17" en hij vond 18 zelfs al jong. Maar ik ben bang om hem kwijt te raken en ik geloof echt dat hij de ware is voor mij. Wat moet ik nou doen? Het liefst wil ik naar hem toe en weg van hier, maar ik heb gewoon nog school.

Antwoord

Beste vraagsteller,

Ga maar gewoon naar school… dat lijkt me een heel goed idee!

Zal ik je eens wat vertellen over heel veel buitenlandse jongens die Nederlandse meisjes het hoofd op hol brengen tijdens hun vakantie: ze hebben een paar leuke weken. Twee of hooguit drie. Daarna komt er weer een andere jonge schoonheid met vakantie naar hun dorp of stad en proberen ze die te versieren…

Nee, ‘jouw’ Italiaan doet dat natuurlijk niet! Maar het zal míj niet verbazen als hij níét komt! Niet in november, niet in december of wanneer dan ook maar. Doe geen domme dingen door "naar hem toe te gaan", want wáár wil je heen? Ik neem aan, dat je vakantieadres niet meer beschikbaar is, terwijl een hotel of zoiets geen plaats is voor een 15-jarig meisje dat alleen reist (zelfs niet als ze er uitziet als 18 jaar, want je moet aan de balie een paspoort laten zien!). Bovendien: wat moet je beginnen in Italie? Naar school gaan? Een baantje zoeken? Of dacht je bij hem in te trekken?

Hoe goed ken je je vriend? Wat weet je van hem? Weet je waar hij woont? Ken je zijn achternaam en kun je die ook schrijven? Spreek jij en versta jij zo goed Italiaans dat je met hem kunt communiceren (dat vind ik dan weer heel erg knap!)? Weet je of hij een (eigen) huis heeft, zelfstandig woont? Heeft hij een baan, een inkomen? Hoogstwaarschijnlijk is hij katholiek (want dat zijn de meeste Italianen): weet je of hij gelovig is? Hoe er bij hem thuis gedacht wordt?

En dan: je bent begonnen met hem te vertellen dat je 18 bent, terwijl dat niet zo is. Hoe wil je een relatie op gaan bouwen met iemand als het begin al op een onwaarheid is gebaseerd? Het lijkt in jouw ogen in eerste instantie wellicht niet zo’n belangrijk detail -want je bent immers smoorverliefd- maar het is intussen wel een struikelblok geworden omdat je nu niet meer durft te vertellen dat je pas 15 jaar oud bent!

Denk maar terug aan een fijne vakantie. Koester je herinnering, zet zijn foto op je bureau en ga door met je studie!

Enne… mocht hij toch serieus verliefd zijn en je hier in Nederland opzoeken, dan is het eerste wat je hem vertelt gewoon de waarheid omtrent je leeftijd!

Hartelijke groeten ofwel: cordiali saluti,
Marijke Rots

2 reacties
pts
Ben het helemaal met het antwoord eens!!!
machiels
Duidelijker en toch vriendelijk kan het m.i. niet gezegd worden. Ik hoop, dat het meisje het advies opvolgt.