Niet goed naar toilet

Henk Jan Westeneng / Geen reacties

Vraag

Ik heb een vraagje over een lastig probleempje. Daar kunnen de meeste meiden wel over mee praten, vermoed ik. In de periode voordat ik ongesteld moet worden, heb ik vaak last van een opgezette buik. Dan kan ik ook niet goed naar het toilet; ik zit dan helemaal verstopt. Dit duurt soms best lang, té lang eigenlijk. Heel erg vervelend! Nu is mijn vraag: Hoe kan dit eigenlijk? En wat kan ik hieraan doen? Alvast hartelijk bedankt voor het beantwoorden van deze vraag!

Antwoord

De klachten die je beschrijft zijn inderdaad heel veel voorkomend bij vrouwen die menstrueren. Naast de lichamelijk klachten voorafgaand aan de menstruatie hebben vrouwen ook vaak wat meer psychische klachten voor de menstruatie zoals geïrriteerdheid, woede-uitbarstingen, vermoeidheid of een somber gevoel. Deze combinatie van lichamelijk en psychische klachten wordt ook wel een pre-menstrueel syndroom (PMS) genoemd. Officieel moet je aan een aantal criteria voldoen om echt deze diagnose te stellen maar veel vrouwen herkennen wel een aantal symptomen/klachten bij zichzelf. Ik wil het hier dus ook vooral ter illustratie gebruiken, zonder te zeggen dat jij PMS hebt.

Over de oorzaak van de klachten die je beschrijft is nog veel onduidelijk. Wel duidelijk is dat het te maken heeft met de vrouwelijke hormonen (oestrogeen en progesteron). Door de verandering van hormoonspiegels in het bloed kunnen de klachten die je beschrijft ontstaan. Ook de hersenen reageren op deze veranderingen van hormonen wat je kunt merken aan de klachten die ik hierboven beschreven heb. Hoe dit precies werkt is voor zover mij bekend momenteel nog niet duidelijk.

Dan je tweede vraag over moeite met de stoelgang in de periode voordat je ongesteld wordt. Hiervoor is het belangrijk dat je gezond en afwisselend eet. Vezels zijn hiervoor erg belangrijk. Vezels zorgen ervoor dat de ontlasting wat dunner blijft en de stoelgang dus makkelijker gaat. Veel vezels zitten in volkorenproducten en in bijvoorbeeld zilvervliesrijst. Ook fruit is een goede optie. Daarnaast is beweging belangrijk om te zorgen dat de stoelgang goed verloopt. Zorg dus voor voldoende beweging. Soms kan het toch zo zijn dat je ondanks dat je dit goed doet, toch een moeizame stoelgang hebt. Als dit je in het dagelijks leven belemmert of als je er (veel) last van hebt, kun je altijd een afspraak bij de huisarts maken. De huisarts kan je verder helpen met dit probleem.

H. J. Westeneng

Tags in dit artikel:

menstruatieontlasting