Aankijken tegen de EO-jongerendag

Ds. A. Th. van Olst / 11 reacties

Vraag

Hoe moeten we aankijken tegen de EO-jongerendag? Ik kan er niet veel goeds in ontdekken; discolichten, harde en opzwepende muziek. Het is net een verkapte disco met een christelijk sausje. Is het niet zo dat we God eerbiedig moeten dienen en niet al springend? Ik lees toch in de Bijbel dat we niet wereldgelijkvormig moeten worden, dat we geheel anders dienen te zijn en dat we heilig dienen te leven (in handel en wandel), omdat de Heere zegt: Wees heilig, want Ik ben heilig.

Antwoord

Beste vragensteller,

Over de EO-jongerendag is al veel gediscussieerd en geschreven. Elke jaar staat in het Reformatorisch Dagblad een weergave waarin de nodige kritiek doorklinkt. Sommigen zien de EO-jongerendag als een groot gevaar. Anderen zijn er enthousiast over en vinden dat dit de goede manier is om jongeren te bereiken.

Vanuit je vraag blijkt dat je er zelf erg kritisch tegenover staat. Ik sta er ook kritisch tegenover, maar wil bij je vraag wel een paar opmerkingen maken. Je stelt dat we God eerbiedig moeten dienen, en niet al springend. Dat is nog even de vraag. In onze kritiek op de EO-jongerendag moeten we niet vergeten hoe in verschillende culturen de lof voor de Heere op verschillende manieren geuit wordt. David huppelde voor de ark, en de afkeuring van Michal is haar duur komen te staan (2 Sam. 6:21-23).

Als je vervolgens stelt dat we niet wereldgelijkvormig moeten worden, onderstreep ik dat van harte (zie Rom 12:2). We moeten niet gelijk zijn aan de wereld. Toch moet dat ons niet te snel brengen tot oordelen. In heel veel dingen zijn we wel gelijk aan de wereld, en toch anders. We kopen bij dezelfde winkels, we eten het brood van dezelfde bakker, rijden in dezelfde auto’s, bouwen dezelfde huizen, maar ons hart is bij de spijze die niet vergaat, en we bezitten onze spullen als pelgrims, en we wonen in onze huizen als kampeerders die weer op moeten breken. Dáár ligt het verschil.

Als je vervolgens wat muziek betreft wil duidelijk maken dat we anders zijn dan de wereld, moet je wel met goede argumenten komen waarom dat zo is. Onze traditie is over het algemeen meer ingetogen dan opgetogen. Het bezoeken van kerken in bijvoorbeeld Afrika kan een hele ontdekking zijn. Het lijkt me goed deze opmerkingen mee te nemen in de gedachten bij het nadenken over de EO-jongerendag.

Als ik met jongeren spreek over de EO-jongerendag wijs ik erop dat de aanbidding van de Heere moeilijk samen gaat met entertainment. De EO-jongerendag is met recht een spetterende dag. Inderdaad worden jongeren bereikt. Maar persoonlijk heb ik meer verwachting van een eenvoudige, kleinschalige bijeenkomst waar het Woord van God in alle duidelijkheid opengaat. Het massale van zo’n EO-jongerendag kan ook een heel nadelige bijwerking hebben.

Er is over de EO-jongerendag nog veel meer te zeggen. Ik ben er kritisch over. Maar laten we nooit vergeten wat de Heere Jezus gezegd heeft over de balk en de splinter. Hoe is onze lofprijzing? Is de Heere niet meer waard? Zijn wij dan zo heilig? Laten we ons nooit boven anderen verheffen.

Ds. A. Th. van Olst

11 reacties
sis
Mooi antwoord!
waldboy
Mooi antwoord! Ben er wel geweest. Ook op de EO-familiedag. Wil er geen kritiek op leveren. Ieder zijn keus en smaak maar die eenvoudige, kleinschalige bijeenkomst waar het Woord van God in alle duidelijkheid opengaat, daar voel ik mij toch het beste thuis.
jaarmaro
Ds. van Olst gaf een mooi antwoord. Zo staan wij er ook een beetje in. Onze zoon is er ook geweest. En met de artiesten die daar geweest zijn kan ik niet zo veel, en heb ik echt mijn vraagtekens.(waar we het thuis ook overhebben) Wel gaf mijn zoon aan dat de toespraak van Anne vd Bijl indrukwekkend was.Ook is het fijn als je met vrienden zo een dag weg kan,en dat ze niet op bv kroegentocht gaan met elkaar. Dus alles bij elkaar opgeteld gaan wij hem niet verbieden om daar naar toe te gaan en hopen en bidden wij dat hij het juiste oppikt en er zich een eigen mening mee leert vormen
Roozemond
Idd. een mooi en liefdevol antwoord. Hier kun je veel meer mee dan alleen maar een antwoord vol kritiek.
@waldboy, zo ervaar ik het idd. ook.
Andre
Psalm 150, ook onderdeel van Gods Woord. Fijne eye-opener bij dit soort vragen.
waldboy
@Andre, en dan op een tegenwoordigtijdse manier.
hoop
Hallo allemaal,

Op deze site is hier eerder door ds Pieters antwoord gegeven op dit onderwerp.
Neem en lees!
hansvv
Erg goed antwoord.
Ik kom bij erg veel verschillende christelijke gelegenheden. Altijd stel ik mezelf de vraag of mensen met God bezig zijn, met zichzelf uitleven, of zich mooi voordoen naar andere mensen.
Ook heb ik gebeden of de HG me het verschil tussen vleselijke en geestelijke acties wil laten zien.

Ondanks dat ik zelf niet zo uitbundig ben aangelegd, leg ik mezelf vaak voor dat het normaler is om voor God te dansen, dan in een discotheek.

In traditionele kringen ziet het er misschien wat eerbiediger uit, maar daar bestaat weer het gevaar dat de kerkelijke traditie wordt verheerlijkt i.p.v. God.

Afgoderij ligt altijd om de hoek, in welke vorm dan ook. Kies daarom de vorm waarin u uzelf kunt zijn en stel telkens de vraag of u iets echt we voor God doet. Dan weet u of u goed bezig bent.
waldboy
Dat wordt kruis of munt. Of ds. Van Olst of ds. Pieters.
Sunday88
Goed antwoord!
Justinus
Is het (voor mij tenenkrommend) zingen van psalmen op hele noten beter dan het soms swingend uiten van je geloof zoals dat af en toe op de EO-jongerendag gebeurt? Wat een discussie toch eigenlijk! Het gaat er toch niet om of ik van "van Olst" of van "Pieters" ben? Ik heb kerkdiensten, o.a. in Afrika, meegemaakt waar elke franje ontbrak (we kerkten voor onze begrippen in een kippenschuur...), waar geen zwartgalligheid op de gezichten te herkennen was maar blijdschap en waar het vertrouwen op en geloof in de Heer zo groot was (dat voelde je gewoon, dat was niet te bewijzen) dat wij elkaar als Nederlanders (van verschillende kerken/kerkgenootschappen) beschamend aankeken... en dan maken wij ons hier druk over de E.O.-jongerendag en wat er daar gebeurt?!
Ik citeer nu ds. Van Olst: " Het massale van zo’n EO-jongerendag kan ook een heel nadelige bijwerking hebben.". Heeft ds. van Olst wel eens een bezoek gebracht aan de jeugddiensten van de Chr. Geref. Kerk in Groningen? Het massale van deze jeugddiensten kan (in de ogen van sommigen) heel nadelige bijwerkingen hebben. Ik geloof echter in het tegengestelde, mede gelet op wat ik daarover heb gehoord! Ik denk dat we teveel de splinter bij een ander zien en niet de balk bij ons zelf....