Belijdenis in verdeelde gemeente

Ds. C. den Boer / 2 reacties

Vraag

Sinds vorig jaar zomer ben ik steeds meer gaan nadenken over belijdenis doen. Samen met nog drie vrienden hebben we dit al vaker besproken. Ik ben zelf 19 jaar. Het is nog wel jong, maar ik geloof niet dat mijn leeftijd belijdenis doen in de weg hoeft te staan. Het punt waar het echter bij ons op vast liep, was de kerkelijke situatie bij ons in de gemeente. De verhouding tussen de predikant en de kerkenraad is verstoord. Niemand weet wat er aan de hand is, en deze situatie duurt nu al zo'n twee jaar. Ook is er deze twee jaar geen avondmaal meer in onze gemeente gevierd en vele gemeenteleden hebben onze gemeente verlaten. De situatie is echt heel moeilijk. Nu is mijn vraag, kun je in zo'n situatie belijdenis doen? Aan de ene kant voel ik me niet prettig bij deze situatie en vind ik dat deze eerst opgelost moet zijn voordat ik belijdenis doe, omdat je ook belijdenis aflegt voor deze specifieke gemeente en kerkeraad. Aan de andere kant doe je belijdenis van je geloof en vind ik dat je een gemeente moet kunnen zijn in mooie en moeilijke situaties. En niet ineens moet afhaken bij een, toch wel, gemeentelijke crisis. Ik ben nu nog alleen dooplid, maar ik hoor er toch wel degelijk bij?

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Ik dacht bij het lezen van je vraag aan Daniel en zijn drie vrienden. Lees: Dan. 1:3vv. Zij mochten door Gods genade (nog heel jong wellicht) trouwe getuigen zijn en blijven temidden van het pure heidendom. Dat mag ook jou en je vrienden inspireren om in een uiterst moeilijke (kerkelijke) situatie geloofsgetuige te zijn van het geheim van Israels God. Wellicht is er een voorganger in jullie buurt die jullie van advies kan dienen en bij wie jullie de kernzaken van Schrift en belijdenis leren. Vervolgens is te bezien, of jullie in de plaatselijke gemeente openbare beljidenis des geloofs kunnen afleggen. Maak daar vooral een zaak van veel gebed van. Haak niet af. Weglopen is de goedkoopste oplossing. Blijf zolang als mogelijk is present om mede de plaatselijke gemeente te kunnen opbouwen (denk aan de zgn. derde belijdenisvraag).  Wellicht vertrouwt de Heere jullie in de toekomst een taak in die gemeente toe, waardoor het gemeenteleven weer in goede banen wordt geleid. Begin maar in de kleine kring van jeugdvereniging en/of Bijbelkring.  Lees tenslotte eens 1 Korinthe 1:10vv.

Ik wens jou en je vrienden van harte wijsheid en veel genade toe.
Ds. C. den Boer (Barneveld)

Ds. C. den Boer

Tags in dit artikel:

belijdenisverdeeldheid
2 reacties
43843
Wat een misstanden in die gemeente. Kerkenraad en dominee 'dienen' terwijl de relatie al twee jaar verstoort is. Hoe is dat mogelijk? Als 'voorgangers' moet je dit toch uitpraten, bijleggen en vergeven. Daar wordt al twee jaar geen Avondmaal gevierd. Ik heb altijd geleerd dat de zonde moet wijken voor het Avondmaal en niet het Avondmaal voor de zonde.
Hoe kun je in deze situatie nog geloofwaardig zijn? Zijn er in die twee jaar ook geen verkiezingen geweest waardoor er vernieuwing in de kerkenraad kon komen? Dit lijkt me echt een zaak waar opening in gegeven moet worden richting gemeente en classicaal gehandelt dient te worden
Geweldig dat jongeren dan nog niet afhaken, maar wat krijgen ze een slecht voorbeeld.
Ik hoop dat jullie inderdaad in de buurt een fijne gemeente hebben waar de belijdiniscatechese gevolgt kan worden, zodat jullie in de toekomst als 'sierlijke leden' mogen dienen in de plaatselijke gemeente
reneb
Het is denk ik verstandig om met jullie 3en de kerkenraad te confronteren met jullie vragen.
Je hebt recht op een eerlijk antwoord.