Fotoshoot

Ds. M. (Michel) van Heijningen / 5 reacties

Vraag

Hallo wij twee meiden van 22 hebben een vraag. Wij willen graag een keer een fotoshoot doen. Het lijkt ons leuk om een paar mooie foto's van onszelf te hebben. Een professionele fotograaf haalt dan de mooie kant in je naar boven. We vragen ons alleen af of we dit kunnen rijmen met bijbelse waarden en normen.

Antwoord

Beste vriendinnen,

Jullie willen een fotoshoot laten maken en vragen of dit bijbels verantwoord is. De fotograaf haalt dan, zoals jullie schrijven, de mooie kanten van jullie naar boven en je hebt daar een beetje moeite mee in je geweten.

Als ik de vraag anders stel, weet je wellicht het antwoord zelf al: zou je dezelfde overwegingen hebben op je trouwdag? Met andere woorden: mag een bruid zich mooi en professioneel laten fotograferen? Dan hebben we er geen moeite mee. Ik zou dus heel kort op jullie vraag kunnen antwoorden: geen probleem.

De vraag die wellicht op de achtergrond bij jullie meespeelt is deze: is het verkeerd om er leuk uit te zien of te laten zien dat je er leuk uitziet? Ook dit antwoord kan kort zijn: nee, ook je uiterlijk is door God gegeven. En het zou best goed zijn als we eens in de spiegel keken en God dankten voor (de mooie kanten aan) ons uiterlijk. God heeft in Zijn schepping heel veel dingen ingelegd waarvan wij mensen mogen genieten, denk bijvoorbeeld maar eens aan allerlei verschillende soorten eten. Allerlei smaken zijn lang niet allemaal functioneel, daar mogen wij mensen gewoon van genieten, en daar zijn we als het goed is dankbaar voor. Zo heeft God ons mensen ook niet allemaal hetzelfde lichaam gegeven, er zijn enorme verschillen en dat laat iets zien van Zijn creativiteit.

Wat is het fijn als je als jongere in zekere zin zelfbewust kunt zijn en trots op je lichaam. Dat kan zonder te zondigen, Paulus zegt: verzorg je lichaam, Rom 13:14. Dus wees zuinig op je lichaam en verzorg dat, dat deden ze trouwens in bijbelse tijden ook. Denk maar aan al de soorten geuren die bijvoorbeeld in het boek Hooglied genoemd worden. De bruid uit het Hooglied wordt geroemd over haar schoonheid. Je mag ook vandaag naar je lichaam kijken en genieten hoe God dat gemaakt heeft. Dat kan ook als je kijkt naar allerlei processen die in je lichaam plaatsvinden, bijvoorbeeld de bloedsomloop, maar net zo goed als je kijkt naar je uiterlijk.

Er kan echter snel een addertje onder het gras komen. Paulus zegt in genoemde tekst er achteraan: niet om begeerten op te wekken. Je gaat dus een grens over als je probeert mannen en jongens te verleiden door je voorkomen. Het is goed om daar heel alert op te zijn.

Een christenmeisje mag trots zijn op haar lichaam, maar wordt wel geroepen om zich ingetogen en kuis te kleden. En dat geldt natuurlijk ook als je op de foto gaat. Je hoeft niet in klederdracht (mag wel) op de foto, je mag hedendaags en verzorgd gekleed gaan, maar niet uitdagend. Dat een fotograaf de mooie kanten van jullie meer voor het voetlicht haalt, is geen enkel probleem. Je gaat een grens over als je schaars gekleed gefotografeerd wordt. Dat komt natuurlijk in onze maatschappij vaak voor.

Wanneer je niet dankbaar bent voor je lichaam kan het ook zomaar gebeuren dat je je gaat gedragen of kleden om er uit te zien als iemand anders. Je gaat jezelf vergelijken met een model, waarvan de foto's waarschijnlijk bewerkt zijn. Of je kruipt juist in je schulp en verzorgt je uiterlijk bijna niet meer. De Bijbel wijst ons de weg tussen overwaardering en verwaarlozing van ons lichaam.

Een ander punt van overweging dat ik in jullie vraag niet lees, is de geldbesteding. Hoeveel geld wil je uitgeven voor een fotoshoot en is dat verantwoord? En hoe vaak ga je zoiets doen? Wij mensen mogen genieten, dat is bijbels, tegelijk worden we opgeroepen tot matigheid. Daarin schrijven we elkaar geen wet voor, dat mag je zelf voor Gods aangezicht beslissen.

Ik hoop dat ik met het bovenstaande jullie een beetje geholpen heb.

Ontvang een hartelijke groet,
Michel van Heijningen

Tags in dit artikel:

foto
5 reacties
Daniel
Geweldig antwoord van Michel van Heijningen, helemaal niets maar dan ook niets op aan te merken. Dank je Michel.
43843
Ja, helemaal mee eens. Mooi!
plderoos
En daar, heb ik niks op aan te merken, en da's redelijk zeldzaam :)
Roozemond
Idd. een prachtig antwoord!!
Caveman
Ik kan me helemaal vinden in het antwoord van Michel. Nog even een extra idee: jullie overwegen om een professionele fotoshoot te doen (en dat kost dus naar alle waarschijnlijkheid geld ;-(
Weet je dat er ook veel mensen zijn die fotografie als hobby hebben en die zo'n opdracht om twee meiden te fotograferen misschien wel erg leuk zouden vinden? (Let wel: ik bedoel hier gewoon mensen in je omgeving of kerk die je kent, ik bedoel niet dat je simpelweg op marktplaats o.i.d. gaat adverteren en zoeken...)
Daarnaast zijn er ook veel fotoclubs waar fotografie-enthousiastelingen telkens op zoek zijn naar nieuwe uitdagingen. Vaak zijn de resultaten van dergelijke hobby-fotografen voor het doel waarvoor jullie zoeken net zo leuk en bruikbaar.

Advies: bepaal vantevoren samen (thuis) wat je aandoet en hoe je graag wilt dat je gefotografeerd wordt. Niet alleen het feit dat 'je je kleren aanhoudt' en rein voor God kunt blijven staan is van belang, maar ook de manier waarop je gefotografeerd wilt worden moet je happy in voelen.
Spreek vervolgens ook met elkaar af dat je elkaar in alle openheid aanspreekt als je het idee hebt dat er bepaalde grenzen overschreden worden of dat een van jullie zich ergens niet prettig bij voelt. Als je dat vantevoren thuis in alle rust besprokent hebt, sta je een stuk rustiger voor de camera, waar dat dan ook mag zijn.

En.. vooral: have fun!

Cave