Opwekkingsliederen

Ds. G. van de Groep / 4 reacties

Vraag

Aan ds. Van de Groep. Ik wil u bedanken voor uw uitleg n.a.v. mijn vraag over het flesje zoutzuur dat de voorganger destijds bij zich had. Ik begrijp nu dat hij er waarschijnlijk mee bedoelde dat wij alleen door ons geloof gered kunnen worden. Het was en is zinloos om het op deze manier uit te beelden. Dat vertelde onze eigen dominee ook al. Alleen het christelijk geloof kent onvoorwaardelijke liefde van God voor de mens, volgens hem. Wij hoeven zelf alleen maar te geloven dat Jezus Christus gestorven en opgestaan is uit de dood voor ons zondaren. U schreef dat u nog iets wilde zeggen over opwekkingsliederen. Ik ben nogal nieuwsgierig en wil graag weten wat u bedoelt. Zijn opwekkingsliederen verkeerd? Ze klinken heel vrolijk en je kunt ze makkelijk meezingen. Mijn moeder vertelde dat ze vroeger lp's achterstevoren lieten draaien om te horen of er geen verkeerde teksten op stonden. Dan mochten die platen niet meer gedraaid worden. Is dat ook zo met opwekkingsliederen? Ook bepaalde artiesten, zoals Boy George, werden verboden. Dat was volgens mijn moeder een man in vrouwenkleren en hij droeg make up. In de jongerendienst en ook in onze kerk zie ik nooit mannen die zich als een vrouw kleden, of andersom. Alvast bedankt, een meisje van 14 jaar.

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Hierbij een antwoord op jouw vraag, vooral wat betreft opwekkingsliederen. Dat ik wat laat reageer, komt omdat ik nogal eens een langere of kortere tijd van huis ben als gepensioneerd (officieel: geëmeriteerd) predikant.

Laat ik voorop stellen dat er zowel in de bundel "Opwekkingsliederen" als in het boekje "Evangelische Liedbundel" best goede en bijbelsverantwoorde liederen voorkomen. Ik zeg expres: bijbelsverantwoord, want ik ben ervan overtuigd dat welk lied we ook zingen, we ons altijd moeten afvragen of ze de toets van de Bijbel kunnen doorstaan. Komen in zogenaamde vrije liederen -want dat zijn de opwekkingsliederen- alle aspecten wel aan de orde die ook in de Bijbel aan de orde komen? Dat ze vlot en vrolijk en gemakkelijk mee te zingen zijn is nog niet het punt waarop je een christelijk lied kunt beoordelen. Natuurlijk is het best mooi als je een lied blij kunt meezingen en als het niet te moeilijk is. Maar wat is moeilijk? Ik hoor vandaag jongeren frank en vrij allerlei liedjes in de Engelse taal zingen, waarbij ze vaak zelf niet begrijpen wat ze eigenlijk precies zingen. En ze hadden er maar weinig moeite mee om ze te leren.

In de Bijbel hebben we ook een liederenbundel: de 150 Psalmen. Daarin komen veel lofliederen voor. De Heere Jezus heeft ze Zelf ook gezongen zoals je kunt lezen in Mattheüs 26: 30. Maar ook andere bijbelse aspecten hebben daarin een plaats. Ik denk aan Psalm 1, waarin gesproken wordt over rechtvaardigen, mensen die de Heere God kennen en liefhebben en gehoorzamen. Maar ook over goddelozen, mensen die hun eigen zondige weg gaan en zich om God niet bekommeren. En Psalm 2, waarin David aan het woord is. Hij heeft met mensen te maken die hem in het nauw drijven en tegen hem zeggen dat God niets meer met hem te maken wil hebben. In die moeilijke situatie zoek David zijn hulp bij God. Ik denk ook bijvoorbeeld aan Psalm 6. Daar is dezelfde gelovige David een bidder, die vraagt of God hem niet wil straffen in Zijn toorn. En dan smeekt hij: Wees mij genadig, Heere. Als je zo het hele Psalmboek eens doorleest dan merk je dat daar gelovigen aan het woord zijn die zich diep van de Heere afhankelijk weten, die beseffen dat ze zondige mensen zijn en die God smeken om vergeving (bijvoorbeeld Psalm 32, Psalm 51, Psalm 130).

Je leest ook op veel plaatsen dat de dichters van de Psalmen zich diep afhankelijk voelden van Gods bewaring en bescherming (bijvoorbeeld Psalm 121). Ze hadden ook besef van de heiligheid van God (bijvoorbeeld Psalm 22:4). Verder tref je in de Psalmen liederen aan van verootmoediging, van belijden van schuld en van het door het geloof mogen weten dat God genadig is en alles wat verkeerd was, van harte wilde vergeven. Al deze aspecten lees je trouwens niet alleen in het Psalmboek, maar in heel de Bijbel. Ook in het Nieuwe Testament. Ik kan natuurlijk alles hier niet noemen. Je moet zelf maar aandachtig je Bijbel lezen. Ik wijs alleen maar op 1 Johannes 1:5-2:2. Enerzijds staat daar dat we allemaal zondige mensen zijn en anderzijds dat het bloed van Jezus Christus reinigt van alle zonden en dat Hij ze verzoent, dat wil zeggen ze helemaal van ons wegneemt. Ze volledig vergeeft.

Al dergelijke aspecten en nog veel meer kom je in de opwekkingsliederen nauwelijks of niet tegen. Wat dat betreft zijn ze erg eenzijdig en ook bijzonder individualistisch. Ik met mijn emoties sta in de meeste liederen centraal. Dat past ook helemaal bij onze belevingscultuur vandaag. Er zijn ook liederen aan te wijzen die zelfs in strijd zijn met de Bijbel (bijvoorbeeld lied 581 en 647). En waar lees je in deze liederen over de strijd van het geloof zoals Paulus daar de nog jonge Timotheüs in 1 Timotheüs 6:12 toe aanspoort en waar hij zelf ook levenslang mee te maken heeft gehad zoals je kunt lezen in 2 Timotheüs 6:7?

Ik noem zo een aantal dingen: niet met de bedoeling om je het zingen van opwekkingsliederen te verbieden, maar wel om je aan te sporen goed na te denken over wat je zingt en zelf na te gaan of het alleen zingen van lofprijzing en aanbidding niet te kort doet aan de volle werkelijkheid van de Bijbel en van het leven door het geloof in de Heere Jezus Christus. Om dat te doorzien is wel nodig dat je regelmatig de Bijbel leest en bidt dat de Heilige Geest je hart en verstand opent.

Wat betreft het achterste voren draaien van platen of cd's zodat je verkeerde teksten te horen krijgt, dat is inderdaad soms aan de orde bij liederen die anti-christelijk zijn. Bij opwekkingsliederen heb ik daar nog nooit van gehoord. Tot slot: hartelijk dank voor je vragen. Dat bewijst dat je er in elk geval serieus mee bezig bent. En Gods zegen toegebeden.

Ds. G. van de Groep

  • Geboortedatum:
  • Kerkelijke gezindte:
    Christelijk Gereformeerd
  • Woon/standplaats:
    Heerde
  • Status:
    Inactief

Tags in dit artikel:

liederenmuziekPsalmen
4 reacties
43843
Fijn antwoord ds. v.d. Groep. Hier kan de 14 jarige vraagstelster wat mee. Fijn dat u zoveel tijd hebt genomen haar uitgebreid te antwoorden.
Daniel
@marianne12

Dit lied staat in de bundel opwekkingsliederen van Frans Halsema, Gerard Cox en Adele Bloemendaal.
Een openbaar opwekkingslied dus en daarom een verkeerd voorbeeld.
Dit is een waarschuwing mijnerzijds hoe er heel verkeerde opwekkingsliederen kunnen zijn.
Eerlijk gezegd moest ik wel om lachen.
Een mooi lied vind ik: A toi la gloire......, daar wordt ik een vrolijke christen van.
Dat hoor ik ook nooit in onze kerk.
groetjes.
janvanverweg
wat de psalmen niet kunnen - omdat ze van voor Christus zijn- is juichen over het volbrachte werk van Jezus; ze kunnen niet uiten wat het is om 'vernieuwd' te zijn. een nieuw hart te hebben.
Roozemond
@janvanverweg, dat ben ik niet met je eens....