Zwarte ontlasting

Henk Jan Westeneng / 4 reacties

Vraag

Mijn zoontje van 11 jaar heeft sinds vier dagen zwarte ontlasting. Verder heeft hij geen klachten, zoals buikpijn, diarree, of slechte eetlust. Moet ik hier nu mee naar de huisarts?

Antwoord

Als iemand zonder duidelijke oorzaak pikzwarte ontlasting krijgt is dat altijd een reden om een afspraak bij een arts te maken (ook als iemand verder geen klachten heeft). Er kunnen allerlei oorzaken zijn van zwarte ontlasting zoals bijvoorbeeld het gebruik van “ijzertabletten” (bij bloedarmoede). Verder kan het soms ook optreden als iemand iets gegeten heeft wat donkere ontlasting geeft (meestal is de ontlasting dan niet pikzwart). Zwarte ontlasting kan ook ontstaan als een kind (langdurig) gebraakt heeft of een bloedneus gehad heeft (waarbij het kind het bloed doorgeslikt heeft). Als dit gebeurd is, is de ontlasting vaak pikzwart, brijig en heeft het een vreemde geur. Bij zulke pikzwarte ontlasting kunt u het beste een afspraak maken bij uw huisarts. Ook als de ontlasting er anders uitziet dan u gewend bent of als u zich zorgen maakt is dat zeker een reden om uw huisarts te bezoeken.

H. J. Westeneng

Tags in dit artikel:

ontlasting
4 reacties
Boda6
Ik heb ook een zoontje die had dropfruitella gegeten en kreeg daar ook
zwarte ontlating van.
Verhoeks
Misschien trekdrop gegeten. Daardoor kan namelijk ook pikzwarte ontlasting ontstaan.
shaila
Sorry....maar bel gewoon even de dokter. Heb je gelijk antwoord!
Daniel
niet bellen, gewoon naar de huisarts.
trekdrop, fruitella, rode bietjes het kan allemaal, maar het kan ook wat anders zijn.
Henk Jan Westening heeft groot gelijk, hup... mars naar de huisarts en wellicht valt het mee, maar neem geen risico.