Geheime relatie met Koerd

Alie Hoek - van kooten / Geen reacties

Vraag

Ik heb al vier maanden verkering met een jongen die onkerkelijk is: hij is Koerd en komt dus uit Irak. Ik praat heel veel met hem. Hij heeft veel mee gemaakt onder het regiem van Saddam Hoessein. Hij is voor hem gevlucht. Nu hebben we verkering, maar het is zo moeilijk. Mijn ouders willen het niet en nu hebben we geheime relatie. Wat moet ik doen? Ik weet het niet meer.

Antwoord

Het is goed te begrijpen dat je met hem te doen hebt, nu hij zoveel heeft meegemaakt en ver weg is van zijn familie en zijn land wat hem lief en dierbaar is. Hij zal hier ook best eenzaam zijn. Je hebt je door dit alles ook mede tot hem aangetrokken gevoeld en dat is uitgegroeid tot een relatie. Ik kan mij overigens de bezorgdheid van je ouders ook heel erg goed voor stellen. Het is echt heel moeilijk om getrouwd te zijn met iemand van een heel andere cultuur.

Nu is hij waarschijnlijk nog heel onderdanig en je ook heel dankbaar. Maar je moet je echt verdiepen in zijn cultuur om te zien hoe de man-vrouw-relatie daar plaatsvindt. Als dat ongunstig voor de vrouw uitpakt, moet je er niet mee verder gaan, want zoiets is vaak heel diep geworteld. Daar komt nog bij dat hij onkerkelijk is. Je bent natuurlijk bang dat hij helemaal vereenzaamt als je het uitmaakt. Maar een verkering dient er niet voor om eenzaamheid op te lossen, daar zullen dan andere wegen voor gevonden moeten worden.

Alie Hoek-van Kooten

Tags in dit artikel:

relatie met niet-gelovigeverkering