Ongetrouwd intiem zijn

Ds. M. (Michel) van Heijningen / 3 reacties

Vraag

Mijn vriend is gereformeerd en ik ben alleen Rooms-Katholiek opgevoed. Nu stap ik wel over naar zijn geloofsstroming. Maar als we bij elkaar zijn en ik zijn hand bijvoorbeeld vasthoud, dan streel ik die vaak. In de Bijbel staan echter zaken over het voorspel, dat het er in essentie voor ontworpen is om je gereed te maken voor de seksuele activiteit en dat het bestemd is voor getrouwde stellen. Maar hoe kan je dan intiem zijn als je niet bent getrouwd? De laatste paar dagen hebben we hier over gesproken en we willen allebei een stapje verder gaan, zoals elkaar bevredigen. Maar je mag je zaad niet verspillen, omdat je daarvan kinderen 'moet maken'. Ik vroeg daarom aan hem of het wel zo'n goed idee was en of hij het zelf wel wilde en zich daar prettig bij zou voelen, in relatie tot wat God van hem vraagt. Maar hij wilde dat wel graag. Ik denk dat het voor mij ook wat makkelijker is dan voor hem. Ik weet dat dit een zonde is, maar wat kan ik er dan aan doen? Vergeving vragen aan God lijkt me dan niet genoeg. Ik zie namelijk ook heel veel jonge meisjes in mijn buurt die 16/17 jaar zijn en al één of twee kinderen hebben. Hoe denkt u er over?

Antwoord

Beste vriend en vriendin,

De vraag die jullie gesteld hebben, laat iets zien van een complexe situatie waarin jullie (nu) leven. Er loopt m. i. ook een aantal vragen door elkaar heen en ik wil jullie met deze reactie op weg helpen.

1. Jullie hebben elkaar gevonden en houden van elkaar. Je geniet van elkaar ook in lichamelijk opzicht, wees er blij mee en dankbaar voor, geniet ervan. Dat wil God, dat je ervan geniet. En om er van te blijven genieten heeft hij ons regels gegeven, grenzen waarbinnen wij in alle vrijheid mogen genieten. Wanneer, zoals je schrijft, jonge meiden op hun 17e zwanger raken en daar eigenlijk nog niet aan toe zijn, dan zijn zij Gods grenzen over gegaan. De Bijbelse grens voor gemeenschap is het huwelijk. De weg erheen moet je in alle voorzichtigheid en met wederzijds respect 'bewandelen', daarover staan elders op deze site meer antwoorden. Hoe (snel) je die weg gaat hangt af van jullie persoonlijke situatie.

2. Omdat het lastig is in de huidige maatschappij die weg te gaan en ook omdat ik uit jullie vraag proef dat je het wellicht over niet alles eens bent, zeker als het gaat over de vraag wat kan en mag in het licht van de Bijbel, raadt ik jullie dringend aan om met iemand hierover in gesprek te gaan. Dat kan iemand zijn uit de kerk, een familielid of goede vriend(in) die ook in het spoor van God wil gaan. Ik kan me voorstellen dat ook het geloof en de gebruiken daaromheen soms ook vragen oproepen en het is goed om die af en toe gewoon te kunnen stellen.

3. Wat je schrijft over 'zaad verspillen' en bevredigen wordt elders op deze site beantwoord, zoals het in de vraag gesteld is, klopt het niet. Heel simpel een man heeft zoveel zaad dat het alleen maar fijn is dat er zoveel 'verspild' wordt. Ooit schijnt een paus gezegd te hebben, dat elke omgang als man en vrouw gericht moet zijn op het ontstaan van nieuw leven. We zullen het hem niet kwalijk nemen, maar dat is onjuist. Gemeenschap tussen man en vrouw is (binnen het huwelijk) door God gegeven om van te genieten en hoeft niet altijd gericht te zijn op nieuw leven. Misschien is in deze de gereformeerde visie ruimer dan de (officiële) RK-visie...

4. Ja, en dan schrijf je nog iets over zonde. Wat kan je er aan doen? Een christen (uit welke kerk dan ook) kan in zijn Bijbel ontdekken dat de zonde Jezus alles gekost heeft. De zonde heeft Hem Zijn leven gekost. En omdat Hij zoveel moest lijden aan de zonde, daarom moeten wij de zonde laten en haten. Daar verdienen we niets mee, maar dat doen we als het goed is omdat we Hem lief hebben en Hem geen pijn willen doen. Hij wil ons helpen in de strijd tegen de zonde. En: Hij wil ons altijd vergeven, dat was het doel van Zijn lijden en sterven. Daarom: probeer de weg te gaan die God jullie wijst, en nogmaals ik denk dat je daarbij wijze raad van anderen nodig hebt. Want in heel het leven zijn wij mensen aan elkaar gegeven om elkaar te helpen.

Het belangrijkste in jullie beider leven is jullie staan ten opzichte van God. Leef dichtbij Hem, doe dat persoonlijk, maar ook samen. Wat is het goed om in verkeringstijd samen te bidden en de Bijbel te lezen. En dan mag je samen in het gebed je vragen en je strijd verwoorden. En dan mag je nadat je ook in verkeringstijd van elkaars lichaam hebt genoten, samen God danken voor Zijn gaven. Doe dat, daar krijg je nooit spijt van!

Hartelijke groeten,
Michel van Heijningen

Lees meer artikelen over:

seksualiteit voor het huwelijk
3 reacties
kjmulder
@ vraagsteller,

Je schrijft:

Ik zie namelijk ook heel veel jonge meisjes in mijn buurt die 16/17 jaar zijn en al één of twee kinderen hebben. Hoe denkt u er over?

Ik weet niet in welke buurt je woont? Maar dit vind ik echt niet normaal hoor!
adriano313
@kjmulder, misschien bedoel je het niet zo maar het mag best vriendelijker hoor. Veelal woont een kind bij hun ouders, dus het is de buurt waar je opgroeit.
Hiernaast, bestaan er genoeg tienermeiden met kinderen die misschien wat anders opgegroeid zijn dan jij. En als je het beschouwt als "minder", bidt er maar voor dat ze "meer" zullen worden.
pretty
wat een mooi genuanceerd antwoord.

@vraagsteller: veel sterkte hiermee en vraag God om wijsheid.