Bevrijdingspastoraten

Ds. H. Veldhuizen / 9 reacties

Vraag

Ik zit met een probleem. Ik zit bij een evangelische pinkstergemeente, met alle uitingen van dien. Maar nu las ik in het ND over Els Nannen en haar boek "Waarlijk vrij", dat gaat over bevrijdingspastoraten die een andere evangelie prediken dan de Bijbel. Maar nu zit ik met een dillema. Mijn hart (of de Heilige Geest) laat mij zien dat het waarheid is wat zij vertelt. Ik kan nu zelf ook uitroepen: Ik ellendig mens... Ik ben nu erg onrustig. Wie geeft raad?

Antwoord

Beste vriend of vriendin,

Je zit, schrijf je, bij een evangelische pinkstergemeente en nu ben je erg onrustig geworden omdat je een bespreking in het ND las van het boek van Els Nannen "Waarlijk vrij", over bevrijdingspastoraat. Je hart (of de Heilige Geest), schrijf je, laat je zien dat wat zij in haar boek zegt waarheid is.

Ik denk dat je daar gelijk in hebt. Els Nannen laat in haar boek van meer dan 450 bladzijden zien dat bevrijdingspastoraat in veel opzichten afwijkt van de bijbelse boodschap en tot extremiteiten is gekomen. In het bevrijdingspastoraat ligt namelijk de nadruk niet op het zondige hart van de mens, maar op de duivel/demonen en die demonen zouden uitgedreven moeten worden. Terwijl de bijbelse boodschap is dat er vergeving van zonden is door het geloof in Jezus Christus.

Ook zegt het bevrijdingspastoraat dat bepaalde zonden of psychische problemen gevolg (kunnen) zijn van zonden van de ouders of van vorige geslachten, waardoor mensen ’gebonden’ zouden zijn, "generatievloek" genoemd, en daarom  zouden demonen uitgedreven moeten worden. Waar lees ik zulke dingen in de Bijbel? Vaak wordt daarbij ook aan zonden op het gebied van het occulte gedacht, terwijl het de vraag is wat occult precies is. Het is trouwens opvallend dat we nergens waar Jezus een bezetene geneest (duivelen of demonen uitwerpt) lezen dat Hij spreekt van bepaalde zonden. Op z’n minst zouden we dan toch verwacht hebben dat Hij gezegd zou hebben: "Ga heen en zondig niet meer" (Joh. 8:11) of "Zoon, uw zonden zijn u vergeven" (Mark. 2:5) of iets dergelijks. Ook dat het bevrijdingspastoraat bepaalde psychische problemen, zoals depressiviteit, angsten en wanen, vaak ziet als gebonden-zijn door demonen, is niet iets wat ik in het Evangelie vind. Els Nannen wijst terecht op een heel aantal van deze zaken. Het lijkt voor velen dat bevrijdingspastoraat een van de meest bijzondere gaven van de Geest is, terwijl Paulus bij het opnoemen van de gaven van de Geest (1 Kor. 12:8-10 en 28; Rom. 12:7-8; Ef. 4:11-12) het uitdrijven van duivelen/demonen niet eens noemt.

Je schrijft dat je zit bij een gemeente "met alle uitingen van dien." Bedoel je daar ook andere "gaven" mee die sterk naar voren gehaald worden, zoals bijvoorbeeld het spreken in tongen? Het valt op dat Paulus over het spreken in tongen alleen in 1 Korinthe 12 en 14 spreekt en in tongen spreken in 1 Kor.12:10, met de "uitleg van talen", pas als laatste noemt, terwijl het in gemeenten zoals waar jij zit door velen als een van de belangrijkste uitingen van de Geest beschouwd wordt. Bovendien wijst Paulus het spreken in tongen 1 Korinthe 14 eerder terug dan dat hij het zou willen bevorderen. Of bedoel je andere uitingen die zich in je gemeente voordoen? Het is in ieder geval heel belangrijk om steeds te toetsen of we op de juiste weg zijn.

Nu schrijf je dat je door wat je gelezen hebt in een dilemma zit en erg onrustig bent geworden. Je vraagt om raad. Nu ken ik je omstandigheden niet en weet ik niet goed wat je bedoelt. Bedoel je dat je denkt dat je ook bevrijdingspastoraat nodig hebt of dat je daar steeds op gewezen wordt of dat anderen daar misschien bij je op aandringen? Of maakt, wat zich in de gemeente waar je zit voordoet, je zelf onrustig? In dat geval zou je je moeten afvragen of het niet beter is naar een andere gemeente of kerk te gaan, waar de nadruk ligt op de prediking van het Evangelie en niet op allerlei uitingen en gaven. Dat lijkt me trouwens het meest in de lijn van de Heilige Schrift. Paulus stelt in de gemeente van Korinthe niet de gaven centraal, ook al schrijft hij daar in de hoofdstukken 12 en 14 over, maar hij heeft zich voorgenomen niets anders te weten dan Jezus Christus en Die gekruisigd (1 Kor. 2:2; ook 1:23-24).

Of komt je leven op je af, zonden misschien, omdat je zo vaak struikelt en valt, zodat je leven een strijd is; omdat je schrijft dat je zelf ook kunt uitroepen: Ik ellendig mens? Want, dat weet je natuurlijk wel, Paulus, als hij dat uitroept, heeft een inwendige strijd. Het goede dat hij wil, doet hij niet, het kwade dat hij niet wil, dat doet hij, schrijft hij (Rom. 7:14-26). Dan heb je heel ander ‘bevrijdingspastoraat’ nodig, namelijk het bevrijdende Evangelie van Jezus Christus, Die zegt: Komt allen tot Mij, die vermoeid en belast bent, en Ik zal u rust geven (Matth. 11:28). Is dat niet de centrale boodschap van het Evangelie? Paulus heeft dat in zijn eigen leven ervaren. Zijn ‘bevrijding’ was dat hij Jezus Christus ontmoette op de weg naar Damascus en Ananias tot hem kwam en tot hem zei: "Saul, broeder, de Heere heeft mij gestuurd, namelijk Jezus, Die u verschenen is op de weg, opdat u weer ziende en met de Heilige Geest vervuld zou worden" (Hand.9:17). Wat was die vervulling met de Heilige Geest? Geen bijzondere ‘gaven of uitingen’ en dergelijke, maar dat, zoals hij later zegt, zijn zonden werden vergeven (Hand. 22:16) en Christus ging prediken in de synagogen (Hand. 9:20).

Zou dat niet de beste ‘bevrijding’ zijn van alle onrust en zonde die er bij ons kan zijn? Ik denk aan Psalm 42. De dichter is ook onrustig, zijn ziel buigt zich neer. Wat doet hij? Hij zegt tot zijn ziel (tot zichzelf): "Hoop op God" (= Keer je tot God), en hij spreekt van de "volkomen verlossing van Zijn aangezicht" (vers 6). En in vers 12 zegt hij het nog een keer; maar daar zegt hij: "volkomen verlossing van mijn aangezicht". Let op het verschil tussen "Zijn" (vers 6) en "mijn" aangezicht (vers 12). Iemand schrijft ergens: "Als Gods aangezicht je aanziet (vers 6; en dat is het Evangelie), gaat jouw aangezicht (vers 12) er op vooruit." Bovendien voegt de dichter er in vers 12 aan toe: "en mijn God". En in Psalm 43:5 zegt hij het nóg een keer. Zou dat beste vriend of vriendin niet de beste "Bevrijding" (ik schrijf het speciaal met een hoofdletter) zijn en je van alles onrust willen afhelpen?

Ik hoop dat ik je wat geholpen heb. God zegene je.

Ds. H. Veldhuizen

Tags in dit artikel:

bevrijdingspastoraat
9 reacties
adriano313
Beste vragensteller, Ik zou je wel raad willen geven maar ik begrijp gewoon je vraagstelling niet (dat je een probleem hebt) t.o.v. het dilemma (het boek is de waarheid) en je ik ellendig mens status.
Om precies te zijn wat is je vraag precies of waardoor ben je nu zo onrustig…

Als ik verder lees schrijft je dat je bij een evangelische pinkstergemeente zit. (ben je nu lid van een evangelische- of van een pinkstergemeente) met alle uitingen van dien. (bedoel je nu het bevrijden of de genadegaven van de Heilige Geest). Begrijp je me ?

Het is al met al erg vervelend voor je dat je er zo onrustig over bent maar ik zou je adviseren om hierover gewoon met je voorganger of ouderling(oudste) of kringleider te praten die over jou in de gemeente zijn aangesteld. Dat is een bijbelse manier.
Hiernaast vroeg ik mij af of je (als lid of als bezoeker) wel een tevreden contact hebt met medebroers en zusters in je gemeente en hier met hun ook over kan praten. Zien hun dat ook zo?

Ik heb het boek van Els Nannen niet gelezen, ik kan er dus ook geen helder antwoordt op hebben. Echter m.i. zal je wel degelijk een onderscheid moeten maken tussen het bevrijden van bezeten mensen en mensen met een psychische of emotionele aandoening. Want niet alles is demonisch, maar kunnen wonden zijn. Inherent aan wonden is dat het vaak wel weer fungeert als landingsbaan voor demonische invloed in iemand leven. (b.v een drugsverslaving gevolgd door prostitutie). Veelal komt dit door trauma’s die opgelopen zijn bij mensen met een onderontwikkeld emotioneel geheugen.

In alles is en blijft Jezus Christus Heer en is het Zijn Wil dat jij geneest en dat jij bevrijd bent. In het hele evangelie kun je dit duidelijk lezen. Dat is de ‘bediening’ van Jezus in zijn 3 jaar na de doop door Johannes geweest . Dat is de opdracht die hij aan Zijn discipelen gaf . Dat staat gewoon geschreven in zijn Woord.

Vaak merk ik dat er wel tegen bevrijding en genezing wordt gesproken. Er zullen vast wel dingen fout gaan. Geen enkele voorganger of dominee kan je zo maar iest kwalijk nemen maar hem er wel op aanspreken als je merkt dat er zaken niet goed gaan.
Je mag namelijk vertrouwen hebben op de Heilige geest want die is bij een wedergeboren iemands gewoon aanwezig. Hij legt in je hart wel die dingen waarvan jij WEET of het klopt of niet. En als het niet klopt maak je daar melding van (eerst onder 4 ogen dan 6 ect). Maar er is veelal kritiek dan dat iemand opstaat en zegt ZO WEL, ZO NIET!

Dat geeft duidelijkheid dat geeft verheldering en daar mag zeker ook verschil in zitten. Daar hoeft geen twist of kritiek over te zijn maar wel meer een atmosfeer van vooruitgang en resultaat.

Dus als je verder wil praten, misschien dat je je vraag wat kan verduidelijken

Veel zegen
En ik bidt je de liefde en vrede van Jezus Christus toe
Johan00297
Beste, ik heb over dit onderwerp de afgelopen tijd biddend nagedacht.
Laat ik voorop stellen dat het duidelijk is dat er mensen bezeten kunnen zijn, hoewel ik denk dat het dan in heel hun leven zichtbaar is en niet alleen zelden manifesteerd.
Maar ik denk dat naast dat de duivel een grote verleider is ook een afleider is en dan met name de afleiding van het gesproken woord van God.
Mensen zijn er hele avonden mee bezig om "bezet" gebied iedere keer weer vrij te maken.
Demonen krijgen overal de schuld van alsof wij geen foute keuze kunnen maken!
Er wordt zelfs goud geld verdiend, duivels worden in de naam van Jezus uitgeworpen, maar of Gods Geest komt om die plaats op te vullen bepaald God alleen.
Een demoon zou iedere keer weer grond vinden, een zonde, een wond etc. om beslag te nemen of te blijven, dat klopt niet denk ik, ondanks dat we zonden blijven doen zal de duivel weer op het verlossend bloed van Jezus stuiten en het hazepad moeten nemen.
Psygologie neemt dan weer een hele andere plaats in.
Waar Gods Geest is zal de duivel moeten wijken, ook op deze manier kunnen wij als wederom geboren christenen een licht zijn in deze wereld.
Ik ken het boek niet, maar merk dat het zeer de moeite waard is om te lezen, bedankt.
1a2b3c
Johan00297: duivels worden in de naam van Jezus uitgeworpen, maar of Gods Geest komt om die plaats op te vullen bepaald God alleen.

Ef.5:18 .... maar word vervuld met de Geest.
Dat is een opdracht, dus lijkt me dat je niet zondermeer kunt zeggen dat alleen God dat bepaald.
Het is Zijn wil om de mens daarin te betrekken wat op meerdere plaatsen in de Bijbel blijkt.
Luk.11:13 ..... hoeveel te meer zal de hemelse Vader de Heilige Geest geven aan hen die tot Hem bidden?
Gerard
1a2b3c: Ef 5:18 .... maar word vervuld met de Geest.

Ef 19-21 verteld hoe dat er uit ziet:
'Sprekende onder elkander met psalmen, en lofzangen, en geestelijke liederen, zingende en psalmende den Heere in uw hart; Dankende te allen tijd over alle dingen God en den Vader, in den Naam van onzen Heere Jezus Christus; Elkander onderdanig zijnde in de vreze Gods'

Ter overdenking:

Ananias had zijn hart door de satan laten vervullen (Hand 5:3)

Dorkas was vol met goede werken en aalmoezen, die zij deed. (Hand 1:26)

Paulus was 'vervuld met vertroosting' (2 Kor 7) en wenst allen toe 'vervuld te worden met de kennis van Zijn wil' (Kol 1:9) of ook 'vervuld met vruchten der gerechtigheid' (Fil 1:11)
(de consequenties van de gerechtigheid die we hebben in Jezus, welke we aanvaarden in geloof, gaan ons denken en handelen bepalen - zo wordt het een levend geloof, een geloof dat vrucht heeft - Gal 22:5 - en niet een dood geloof dat vleselijk is en probeert de wet te vervullen)

Goddelozen daarintegen zijn "Vervuld met alle ongerechtigheid, hoererij, boosheid, gierigheid, kwaadheid, vol van nijdigheid, moord, twist, bedrog, kwaadaardigheid" (Rom 1:29)

Dit zijn slechts enkele voorbeelden, ik kan aanbevelen hier verdere bijbelstudies over te doen. Ook in het OT zijn mensen vervuld.

Zou vervuld niet kunnen betekenen dat dit het iets is waar de mensen zich door laten leiden (vgl. vol van haat, vol van nijd, vol van liefde). Iets dat mensen op de eerste plaats gaan zetten. De Geest neemt niet de controle over, maar je wordt 'eensgezind' met de Geest, de 'dingen van boven' worden belangrijk voor je.

Ik hoop dat sommigen (gaan) zien dat dit een totaal ander geloof is dan in sommige kringen wordt gepredikt.

In Kol 1:9-11 zegt Paulus dit in andere woorden (iets dat ik dagelijks probeer te bidden voor al mijn broeders en zusters in Christus waar ook ter wereld):
"Waarom ook wij, van dien dag af dat wij het gehoord hebben, niet ophouden voor u te bidden en te begeren, dat gij moogt vervuld worden met de kennis van Zijn wil, in alle wijsheid en geestelijk verstand; Opdat gij moogt wandelen waardiglijk den Heere, tot alle behagelijkheid, in alle goede werken vrucht dragende, en wassende in de kennis van God; Met alle kracht bekrachtigd zijnde, naar de sterkte Zijner heerlijkheid, tot alle lijdzaamheid en lankmoedigheid, met blijdschap;"

Dit is mijns inziens het ware geloof en het vervuld zijn met de Geest.
1a2b3c
Beste Gerard, De brief aan de Efeziërs is gericht aan de heiligen/gelovigen.
Iedereen die gelooft heeft de H.G. ontvangen zie o.a. 1 Kor.6:19 …dat uw lichaam een tempel is ven de H.G. en Rom.8:9 … maar als iemand de Geest van Christus niet heeft die komt Hem niet toe.
Als Paulus dus in Ef.5:18 zegt: word vervuld met de H.G. heeft hij dat tegen mensen die de H.G. al hebben, maar blijkbaar zijn ze er niet vol van.
In Ef 5:18 staat: En word niet dronken van wijn, waarin losbandigheid is, maar word vervuld met de Geest.
Paulus geeft hier aan dat je er zelf invloed op hebt waar je mee vervuld raakt, anders zou hij de vergelijking niet maken van het vervuld worden met wijn, wat iemand toch echt zelf doet. En anders zou je ook niet verantwoordelijk zijn waar je mee vervuld bent.

Natuurlijk heeft de mens de controle niet over de Geest maar er staat wel in de Bijbel hoe we de Geest kunnen ontvangen nl. door er om te bidden.
Joh.4:10 ...u zou het Hem hebben gevraagd en Hij zou u levend water gegeven hebben (levend water staat voor de Heilige Geest)
Luk.11:13 ..... hoeveel te meer zal de hemelse Vader de Heilige Geest geven aan hen die tot Hem bidden?

Er staat ook wat we kunnen doen om niet vervuld te zijn met de H.G. nl. door de H.G. te bedroeven , zonden toe te laten en niet naar Hem te luisteren, dan stromen we niet bepaald over van het levende water, en zijn we niet vervuld met de H.G. (dan is Hij er nog wel, Hij zal nooit helemaal weggaan uit de gelovige)
Als we de geestelijke wapenrusting niet aandoen Ef.6 dan zal de duivel daar gebruik van maken en waar de duivel en de zonden zijn is de Heilige Geest niet.

Daarom geloof ik niet dat de mens maar af moet wachten of God ons met Zijn Geest vervuld ja of nee.
We moeten bidden om Zijn Geest en Hem dan gelovig verwachten omdat Hij het beloofd heeft. En we moeten de geestelijke wapenrusting aandoen en de strijd tegen de duivel strijden.
Als we dat niet doen kunnen we de duivel niet weerstaan Jak.4:7 Bied weerstand aan de duivel en hij zal van u wegvluchten.

Ik geloof daarom niet wat Johan00297 zegt: duivels worden in de naam van Jezus uitgeworpen, maar of Gods Geest komt om die plaats op te vullen bepaald God alleen.
De mens is ook hierin 100% verantwoordelijk voor wat hij doet en laat, zonder dat dit alles buiten God om gaat. (net zoals bij het komen tot het geloof 100% Gods werk en 100% menselijke verantwoordelijkheid)

Ik weet niet precies wat je met je voorbeelden bedoelt, ik zie geen tegenstrijdigheid eerlijk gezegd.
Ik denk niet dat het totaal ander geloof is dat in sommige kringen gepreekt wordt, maar in sommige kerken wordt de focus alleen maar gelegd op het werk van de H.G. i.v.m. het komen tot geloof.
En natuurlijk is dat waar en allereerst nodig, maar daarmee is het niet klaar, gelovigen hebben de H.G. en moeten/mogen in Zijn kracht leven en zich door Hem laten leiden.
Daar wordt dan weinig of niets over gezegd in sommige kerken, maar dat maakt het geen ander geloof, er wordt alleen iets aangevuld wat ontbreekt.
Ik vind de boeken van o.a. A.Murray 'blijf in Mij' en 'het nieuwe leven' en 'Jezus zien' een echte aanrader.

Groet!
adriano313
M.i. zegt Het Woord een ieder die gelooft, zich bekeerd en Jezus Christus aanneemt als Heer wordt verzegelt aan de Heilige geest (efeze 1:13). Het is een inwoning van de HG, de HG is "het eigendomsmerk". Maar hiernaast kan je ook Vervuld worden met de Heilige geest. (Hand. 4:31; 7:55; 13:52 en Ef.5:18). Vervuld gaat om de bekrachtiging van de Heilige Geest. De mate waarin de H.Geest zich in/door jou manifesteert om iets specifieks te bewerkstelligen (Charismata= meervoud) de waterstroom wordt hierdoor groter en breder.

Er is over en over geschreven of een kind van God werkelijk vrij kan zijn van demonie als de H.Geest in hem/haar woont . Vandaar denk ik ook wederom de gekozen titel van Els Nannen, echter nu in een sceptische context. Het onderwerp is veel besproken. In de bijbel kan je hier weinig uit opmaken (misschien kan iemand mij hier helpen) maar in de praktijk zijn de voorbeelden wel overduidelijk.

Een kind van God heeft inwoning van de Heilige Geest. Echter bij sommige mensen zijn bepaalde 'gebieden' in hun leven niet schoon. Niet omdat ze dit niet willen, maar eenvoudigweg omdat ze het niet weten, het disciplinair niet lukt, het te emotioneel/ te psychisch is etc. Binnen bevrijdingspastoraat komen deze zaken meer voor maar ook binnen de verslavingzorg (lees de getuigenissen maar eens van cliënten van De Hoop GGZ)

Derek Prince o.a. heeft hier duidelijk over geschreven (Zij zullen boze geesten uitdrijven)
omdat hij in zijn beginnende bediening (gemeentevoorganger) meemaakte dat er een demoon uit iemand ging toen hij er bewuster naar ging handelen. Maar hij had totaal geen ervaring hoe het verder moest en wat hij precies of exact moest doen…(leestip!)
Zo gaat het denk ik ook bij anderen mensen die bevrijding (willen) toepassen en niet precies weten waar ze mee van doen hebben of hoe te ‘handelen’ en dit niet verder onder leiding van de H. Geest brengen. Dan wordt het weer mensenwerk, waarbij de duisternis loert.

Maar het is m.i een zwakte bod om er maar niet er aan te beginnen of het in een hoek te drukken van Hollywood exorcisme of dat hoeft bij ons niet. Want hierdoor heeft het meer een angstige wegstop karakter gekregen waardoor onkunde of gebrekkig handelen overblijft. Ik vraag mij dan ook met klem af of Els Nannen nu een ervaringsdeskundige is die demonen zelf uitgedreven heeft of dat ze vanaf de zijlijn kritiek geeft als er verkeerd of onbijbels gehandeld wordt (rede te meer om het boek te lezen)

Echter als gebieden van ‘iemand akker’ schoon moeten worden gemaakt dan betekend dit dat er grof puin geruimd wordt. Hierbij kunnen ook wonden (!) aan het licht komen, zoals ik al eerder heb vermeld (landingsbanen van de duisternis). Hierdoor is er behoefte aan veelal innerlijke genezing (emotioneel en psychisch) en kan bevrijding hier een gevolg van zijn. Bevrijding en genezing zijn dus 2 gebieden die nauw met elkaar verbonden zijn.

Al met al zal met een bevrijding van een bep.gebied een leegte ontstaan. Enerzijds heb je de Heilige Geest, anderzijds een gebied waar gebondenheid is en wat legale grond is voor de duisternis. Als de demoon (D.Prince laat duidelijk een verband zien dat het veelal nooit 1 geest is maar meerder) uitgedreven word dan is dit vrij gekomen. Waar ik mee bekend ben is dat er gebeden word dat er geen vacuum ontstaat, maar of God’s Geest alle lege plekken direct wil innemen en dat wonden worden genezen.

Dus je kunt de Heilige geest in je hebben maar de praktijk wijst ook uit dat gebieden in iemand leven nog gebonden kunnen zijn of weer worden! Van dit laatste ken ik ook iemand die dit gekregen heeft door zichzelf telkens te willen bewijzen voor God. (mooi he, het hoeft gewoon niet, je hoeft alleen maar te gehoorzamen)
Gerard
Beste 1a2b3c, mijn bedoeling was niet tegen te speken maar aan te vullen, in het bijzonder wat het 'vervuld met de Geest' inhoudt. Wat je zegt: "Paulus geeft hier aan dat je er zelf invloed op hebt waar je mee vervuld raakt" is eigenlijk ook wat ik met mijn voorbeelden wilde aangeven.
Verder zou ik hier meer over willen zeggen maar wil dat laten tot een andere keer.
1a2b3c
@Gerard, oké! Ik snapte al niet op welk punt we het niet eens waren ;)
Er is idd nog veel meer over te zeggen maar daar is hier de plaats niet voor.
Johan00297
1a2b3c dat vind ik nou jammer, iedere keer, reacties waarbij alleen delen van een reactie worden geciteerd en de accenten verkeerd gelegd.
Ik schreef; Er wordt zelfs goud geld verdiend, duivels worden in de naam van Jezus uitgeworpen, maar of Gods Geest komt om die plaats op te vullen bepaald God alleen.
Wat mij stoort is dat er goud geld wordt verdiend aan genade van God die gratis is!
Je schrijft zelf al dat geloof 100% Gods werk is, bestaat er dan geloof zonder vervulling van de Heilige Geest?
Ik zie dat als 1 totaal compleet pakket(!), bij het geloven komt de Heilige Geest in je leven, of je nou wil of niet.
Zoals jij het brengt is dat je kan geloven, maar of je Gods Geest toelaat dat bepaal jezelf.... dat is geen geloven, geloven is een overgave aan God en daar mee ook aan zijn Geest.

Het compleet vervuld worden van Gods Geest is voor mij een ander vervolg/gevolg hoofdstuk, dat je daar invloed op hebt ontken ik niet, maar dat wil ook niet zeggen dat God ingrijpt voordat ikzelf op het idee kom.

Het kritisch lezen en denken dat iedereen bij voorbaad al tegen je is, is ook niet bepaald vervuld zijn met de liefde van de Geest.
Het zou beter zijn om reacties in hun waarde te laten omdat je de achterliggende gedachtes niet kent of moeite wil doen om ze te kunnen begrijpen.