Kinderloos als straf van God

Ds. H. Paul / Geen reacties

11-06-2011, 11:01

Vraag

In de Bijbel is kinderloosheid een oordeel van God. We lezen wel over een aantal godvrezende mensen dat kinderloos was, bijvoorbeeld Abraham en Sara, Hanna en Elkana, Elizabeth en Zacharias en de ouders van Simson. Maar deze mensen kregen allemaal uiteindelijk nog een of meer kinderen. Ik weet uit de Bijbel geen voorbeeld van iemand die de Heere vreesde en toch kinderloos stierf. Je kunt lezen dat Michal kinderloos was als straf van God. En ook in de profeten lezen we regelmatig de dreiging dat de Heere zal straffen met kinderloosheid (uitroeien van de naam van iemand) als men de Heere zou verlaten. Hoe moet ik dit zien in deze tijd? Geldt dat wat de Bijbel zegt hierover alleen voor het volk Israel?

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden. 

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Beste vraagstel(ler)ster,
 
Je schrijft dat je geen voorbeeld in de Bijbel kent dat iemand die God vreesde kinderloos stierf. Daar trek je de conclusie uit dat zij die wel kinderloos stierven geen kinderen van God waren. Die conclusie is niet terecht. De Heere toonde almachtig te zijn en hen die geen kinderen hadden toch te willen gedenken. Dat zijn mensen aan wie de Heere een bijzondere plaats gaf in Zijn  Rijk. Of aan hun kind(eren), waarmee Hij een speciale bedoeling had.

Dat wil dus niet zeggen dat er onder Israel geen echtparen zonder kinderen waren die toch de Heere vreesden. Dat is ook nu niet het geval. De Heere houdt met hen Zijn wegen, die voor ons niet altijd te doorgronden zijn. Ik zou niet graag zeggen dat kinderloosheid nu een bijzondere straf van de Heere is. Het duidt de gebrokenheid van de schepping aan door de zonde waarin de een dit gebrek en de ander dat kruis te dragen heeft. Maar voor wie bij de Heere kracht en hulp te verkrijgen is.

Onder Israel werd kinderloosheid als een straf ervaren, omdat men geen nakomelingen had om de komende Messias te verwelkomen. Dat element is er nu natuurlijk niet meer. Maar het is en blijft een pijnlijk gemis, waarin de Heere kracht naar kruis wil geven en soms vervulling op een andere wijze verleent. 
 
Hartelijke groeten,
Ds. H. Paul

Ds. H. Paul

Ds. H. Paul

Geen reacties

Terug in de tijd

Waarom wordt er in veel kerken elke zondag de Tien Geboden voorgelezen? In de opvoeding begin je toch ook niet aan het begin van elke dag tegen je kind te vertellen wat het allemaal wel en vooral niet...
Geen reacties
11-06-2018
Ik heb een pijnlijk gevoel aan de binnenkant van bovenarm links. Er op drukken geeft geen verdere pijn. Druk op de oksel ook niet. Het is een zeurende pijn. Wat zou dat kunnen zijn?
Geen reacties
11-06-2020
Ik mag weten dat God er ook voor mij is, ja, dat ik zelfs in Zijn koninkrijk mag werken. Toch heb ik nog een boezemzonde die ik zo moeilijk af kan leggen. Ik ben een jongen en ik doe aan seksuele zelf...
Geen reacties
11-06-2008
website-ontwikkeling door webdevelopment by Accendis
design website door design website by Mooimerk
hosting website door hosting website by STH Automatisering