Zoontje drinkt alleen melk

drs. N. Wolswinkel / 4 reacties

Vraag

Ik geef nu al acht maanden met veel plezier en zonder moeite borstvoeding. Nu is het alleen zo dat mijn zoontje het liefst nog steeds alleen melk drinkt en geen fruit of warm eten. Vaak heb ik ook het idee dat hij het gewoon fijn vindt om tegen mij aan te liggen. Als hij bijvoorbeeld naar de oppas gaat drinkt en eet hij meestal heel de morgen of middag niets, en wanneer ik dan terug ben haalt hij dit in door melk te drinken. Daarnaast heeft hij ook nooit uit een flesje of beker willen drinken, terwijl we al zijn gaan oefenen toen hij zes weken oud was. Hoe kan ik hem rustig leren dat hij ook ander voedsel en drinken moet nemen?

Antwoord

Voedingsproblemen kunnen  soms heel lastig zijn. Adviezen daarbij ook. Het zal duidelijk zijn dat dit niet in een paar zinnen via internet uit te leggen is. Het meest verstandig is het om dit probleem aan te kaarten op het consultatiebureau. De verpleegkundigen daar zijn getraind en ervaren met deze vragen om te gaan.

Drs. N. Wolswinkel

Lees meer artikelen over:

opvoeding
4 reacties
drj
Hoewel het momenteel zo is, dat ieder kind vanaf 6 maanden bijvoeding "moet" krijgen, is dat niet altijd zo geweest. In de eerste helft van de vorige eeuw was het nog zo dat kinderen ongeveer een jaar lang borstvoeding kregen zonder bijkost. dat is in de tweede helft van de 20 eeuw verandert, kinderen kregen borstvoeding of ook koeiemelk al dan niet aangelengd met water, en het kwam in de mode kinderen al vroeg bijvoeding te geven - zelfs vanaf 6 weken, later vanaf 3 maanden.

De meeste kinderen zullen tussen de 7 en de 10-11 maanden steed meer interesse vertonen voor wat er op je bord ligt. Als je een borstkind gewoon op schoot laat zitten tijdens de maaltijden zu je merken dat het zich af en toe een kruimeltje toeeigent. Als je dit toelaat zal het kind in de meeste gevallen vanzelf op de leeftijd van een jaar zover zijn, dat hij in de loop van de dag het equivalent van een babymaaltijd bij elkaar scharrelt.

Er is geen reden tot paniek als een kind van 8 maanden zich nog niet bijzonder voor grotere hoeveelheden ander voedsel interesseert. De reden voor het advies na 6 maanden bijvoeding te gaan geven is gelegen in de mogelijkheid van een tekort aan ijzer of bepaalde vetoplosbare vitaminen. Voor deze vetoplosbare vitaminen is het belangrijk dat je kind ook de achtermelk drinkt (zeer vetrijk) dus een borst per maaltijd altijd leegdrinken laten, en het is belangrijk te zorgen dat je zelf geen ijzergebrekt hebt.

Het is prima als hij alleen uit de borst drinkt terwijl hij langzaam leert (mee) te eten van andere dingen
Op de leeftijd van anderalf of 2 jaar zul je merken dat hij zich langzaam maar zeker steeds meer voor andere dingen gaat interesseren en minder op jou gericht is. Hij zal dan ook uit bekers gaan drinken. Laat hem gerust die ontwikkeling in zijn eigen tempo doormaken zolang hij goed groeit. Voor zijn gezondheid is het in elk geval prima dat je zolang borstvoeding geeft (2 jaar en meer zegt de wereldgezondheidsorganisatie).

Veel succes en geen stress wenst

DrJ
Cloudsadmirer
Wat fijn Drj dat je zo positief, uitgebreid en goed onderbouwt reageert! Een verrijking dat dit antwoord op deze vraag is gekomen.

Daarbij adviseer ik vraagstelster dit 'probleem' vooral bij iemand die kennis van borstvoeding heeft vanuit een opleiding aan te kaarten, dus een borstvoedingsconsulente of een lactatiekundige. Het consultatiebureau geeft namelijk meestal het advies met 6 maanden te moeten bijvoeden.
Moriaantje
http://www.borstvoeding.com/boeken/bij.html
http://www.borstvoeding.com/voedselintroductie/faqs-bijvoedingsforum/
AHHK76
Jij vindt borstvoeding geven plezierig en je kind vindt borstvoeding krijgen heerlijk! Dat is echt heel mooi! In onze maatschappij is het niet zo gewoon om lang borstvoeding te geven. Daar hoef je daar niet zoveel van aan te trekken. Het lukt je nooit het iedereen naar de zin te maken. Dus probeer het maar rustig aan op te bouwen om andere dingen bij te geven. Volgens mij komt het echt goed. Vraag deskundigen om advies en volg daarin het tempo van jouw en je kind. Succes!