Zoutzuur en salpeter

Ds. G. van de Groep / 2 reacties

Vraag

Ik ga graag naar de jongerendienst van een Chr. Ger. Kerk. Er worden in de dienst alleen opwekkingsliederen gezongen, wat ik heel fijn vind. Er wordt ook een preek gehouden, maar die is altijd zo negatief. Met Kerst bijvoorbeeld was er een spreker die een flesje zoutzuur bij zich had. Hij zei dat wij dat over ons heen moesten gieten omdat wij zondig zijn. Hier ben ik erg van geschrokken. Ik heb dat nog nooit in de Bijbel gelezen. En ook in onze eigen gemeente (PKN) is dat nog nooit verteld. Mijn vraag is: waar staat dat in de Bijbel en is dat normaal in de Chr. Ger. Kerk om dat zo te vertellen. Ik zit daar echt mee. En onlangs een preek over, dat we in alles goed moeten zijn. Dat we de vruchten van de Geest moesten laten zien. Ik vind het al heel moeilijk om me aan de Tien Geboden te houden, dat lukt mij al niet. Moet ik dan nog meer regels onthouden? Meisje van 14 jaar.

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Ik vind het best moeilijk om op jouw opmerkingen over een jeugddienst in een Chr. Geref. Kerk wat te zeggen. Ik laat het zingen van opwekkingsliederen nu maar zitten. Daar zou best het een en ander over te zeggen zijn. Waar je echter een probleem mee hebt is het flesje zoutzuur dat je volgens de voorganger over je heen moest gieten. Mijn probleem is dat zo'n opmerking in een groter verband zal gezegd zijn. In elk geval wordt er in de Bijbel wel over zoiets gesproken. Niet over zoutzuur, maar wel over een stof die daar wat op lijkt. Ik denk dan aan wat er staat in Jeremia 2: 22. Het volk Israël heeft gezondigd tegen de Heere, hun God. In plaats van de Heere te dienen, hadden ze de afgoden gediend en andere kwade dingen gedaan. Het kwaad zat zo diep dat ze nooit in staat waren zelf zich ervan te reinigen. In verband daarmee zegt de Heere tegen hen: "Als waste u zich met salpeter, en nam u veel zeep, zo is toch uw ongerechtigheid voor Mijn aangezicht getekend, spreekt de Heere HEERE."

Hier staat het woordje "salpeter". Soms wordt het ook vertaald met "loog". Het is in elk geval een bijtend zuur. Welnu, met zeep en dat zuur zou het volk niet in staat zijn hun zonden tegenover God af te wassen. En dat geldt ook voor ons. Mogelijk dat de voorganger deze tekst uit Jeremia genoemd heeft. En daarmee heeft hij dan niets verkeerds gezegd. Alleen, als hij niet meer heeft gezegd dan is hij goed tekort geschoten. Want er is wel degelijk een middel waardoor wij van onze zonden gereinigd kunnen worden. En dat is het bloed van Jezus Christus. Lees wat dat betreft maar eens 1 Johannes 1:7-10. Johannes zegt eerlijk in vers 8 dat mensen die ontkennen dat ze zonde hebben, dus zonden doen, zichzelf verleiden en geen kennis van de waarheid in zich hebben. Met andere woorden: we zijn allemaal zondaren. En we zijn niet in staat om zelf die zonden uit te wissen, ook niet door ons best te doen. Hoe worden ze ons dan vergeven? Lees vers 7. Daar staat het: "Het bloed van Jezus Christus, Gods Zoon, reinigt ons van alle zonden." Het komt aan op het geloof in de Heere Jezus Christus. Deze dingen behoren mijns inziens in de Chr. Geref. Kerk aan de orde te komen in de prediking.

En dan die preek over goed moeten zijn in alles. Ik zou ook deze preek in z'n geheel moeten horen om te begrijpen in welk verband dit gezegd is. Het zou heel onbijbels zijn als er gezegd is dat we vanuit onszelf goed moeten leven en de Tien Geboden moeten houden. Dat lukt niemand. Ik verwijs maar weer naar een gedeelte uit de Bijbel waar over deze dingen duidelijk gesproken wordt. Ik denk dan aan Galaten 5:16-26. Lees dat gedeelte ook maar eens na. Daar staat dat we wandelen moeten door de Geest. Wat er uit ons eigen hart komt, dat staat in de verzen 19-21. Paulus noemt dat hier in Galaten werken van het vlees. Dat is niet zoveel goeds. Maar de vrucht van de Geest is liefde, blijdschap, enz. Dat werkt de Heilige Geest in je hart. Dus dat werk van de Heilige Geest hebben wij en ook jij nodig om niet uiterlijk wat regeltjes te houden. Daar word je doodmoe van. De Heilige Geest geeft echter liefde in je hart om graag te doen wat de Heere van je vraagt. Dat is dan geen last voor je, maar een lust. Je wordt er, om zo te zeggen, blij van. De geboden van de Heere doe je dan uit dankbaarheid. Om dat werk van de Heilige Geest mag je bidden. Jezus heeft daar een prachtige belofte voor gegeven, dat wie om de Heilige Geest bidt, Hem ook zal krijgen. Lees maar eens Lukas 11:13, waar staat: "Als u die slecht bent, uw kinderen dus goede gaven weet te geven, hoeveel te meer zal de hemelse Vader de Heilige Geest geven aan hen die tot Hem bidden?" (Herziene Statenvertaling).

Ik hoop dat je wat duidelijkheid heeft gegeven en dat je er wat mee kunt doen.

Ds. G. van de Groep

  • Geboortedatum:
  • Kerkelijke gezindte:
    Christelijk Gereformeerd
  • Woon/standplaats:
    Heerde
  • Status:
    Inactief
2 reacties
Pcrtje
"Hier staat het woordje "salpeter". Soms wordt het ook vertaald met "loog". Het is in elk geval een bijtend zuur."
Als scheikundig onderwezen persoon wil ik er toch even op wijzen dat loog géén bijtend zuur is ;) salpeter en zoutzuur daarentegen wel.
mrb
Beste mensen ds oa ea,

Dit is al jaren naar mijn idee een onbegrijpelijke fout: geen ds/ theoloog weet geloof ik de juiste (chemische) uitleg van "salpeter" , laat staan chemici zelfs...

Dit heeft redenen: in Statenbijbel staan oud nederlandse woorden en daaarvan weten we betekenis niet meer, bovendien is de chemische kennis van specifieke zaken in de Bijbel gering en/ of materialen denk aan een "kemel" bv dat een scheepstouw is! ....en dus geen kameel! afijn...

Wat is salpeter dan wel? we kennen wel de term salpeterzuur: HNO3 is erg bijtend en vreet zelf je botten weg, dus was je daar maar beter niet mee (haha..)

Salpeter wordt echter wel gemaakt van HNO3 salpeterzuur en dit is ismpel als volgt:

HNO3 salpeterzuur + KOH kaliumhydroxide (/kali-loog) -> KNO3 (SALPETER dus!) + H2O water

KNO3 oftewel kaliumnitraat is dus salpeter; een zachte zeep. dwz (dik vloeibare)

Dit was ooit de oude manier van zeepbereiden later is HNO3 vervangen door oa palmitinezuur en kreeg men
dus kaliumpalmitaat een zgn ester, fijnere zeep.

(De strekking van de tekst is dan ook al zou je wassen met veel van deze krachtige, vloeibare zeep het kan je zonden niet afwassen, enkel Jezus bloed dat mag duidelijk zijn...)

Ik hoop dat dit doorgaan mag vinden naar de universiteiten/professoren theologie enz.

Tot uw dienst allemaal en de vraagsteller in het bijzonder.

hartelijke groet