Vriend is de derde

Alie Hoek - van kooten / Geen reacties

Vraag

In mijn verleden heb ik twee vriendjes gehad waar ik gemeenschap mee gehad heb. Hier heb ik het best moeilijk mee omdat ik tegen God gezondigd heb. Het is best wel een strijd geweest voor mij en dat is het nog steeds. Nu heb ik een nieuwe vriend waar ik heel veel van hou. Nu heeft hij ook heel veel moeite met het feit dat ik geen maagd meer ben. Dit maakt het voor mij ook weer moeilijk omdat ik hem zoveel verdriet doe wat niet om te keren is. Hoe moet ik hier mee om gaan? We bidden samen wel veel en hij heeft mij ook vergeven, maar als hij denkt aan de lichamelijke kant, dat hij de derde is, heeft hij het er erg moeilijk mee. En dat maakt het voor mij ook weer moeilijker om mijzelf weer rein te voelen/zien voor God en voor mijn vriend. Kunt u ons tips geven om hier mee om te gaan?

Antwoord

Het probleem is dat je het verleden zou willen uitwissen, maar dat dat toch niet kan. Je zult eerst het probleem zelf moeten erkennen. Je zult tegen je vriend moeten zeggen dat je heel erg goed kunt begrijpen dat het voor hem heel moeilijk is en voor jou trouwens ook, maar dan op een andere manier. Jij wist het voor jezelf natuurlijk al heel lang, maar hij wordt er ineens mee geconfronteerd en dat is voor hem best een hele grote schok. Dan kost echt wel even wat tijd om dat te verwerken.

Je hebt samen verkering en de een heeft al seksuele ervaring gehad en de ander nog niet. Dat maakt zo'n verkering toch een beetje ongelijk van karakter. Je moet hem echt de tijd gunnen dat te verwerken zodat het eventueel een plaats kan krijgen in jullie relatie. Zeg hem ook en dat heb je al gedaan, dat je er echt heel veel spijt van hebt en dat je dat ook tegen de Heere God hebt beleden. Het mooie is dat God ook werkelijk wil vergeven en opnieuw wil beginnen met mensen, maar dat wil niet zeggen dat je vriend het dan ook maar moet vergeven. Je hebt aan de ene kant met de Heere God te maken die zonden wil vergeven, maar daarnaast ook met je vriend voor wie dit alles toch een teleurstelling is. Gun hem daarvoor de tijd.

Alie Hoek-van Kooten

Lees meer artikelen over:

seksualiteit voor het huwelijk