"Misschien bidden we wel voor niks"

Ds. N. den Ouden / 4 reacties

Vraag

Onze zoon van acht jaar vroeg vanavond hoe je eigenlijk kan weten dat God echt bestaat. "Misschien bidden we wel voor niks." Wij hebben verteld dat het vooral op geloven aan komt. Maar dat je het ook uit de natuur kunt waarnemen en dat Hij ons Zijn Woord heeft gegeven waardoor je Hem kunt leren kennen. De Heere kan en wil ons geloof en Zijn vrede schenken, die je dan ook zult ervaren. Na dit gesprek kwam hij wel tot de conclussie dat er een God moet zijn, "maar" zei hij, "er zijn toch zoveel goden, wie zegt mij welke god het nu is. Misschien is het de god van de moslims wel..." Tja..hij denkt er wel over na, maar wat is nu een goed antwoord voor een kind van acht jaar?

Antwoord

Er zijn veel argumenten te noemen, waaruit de betrouwbaarheid van Gods Woord blijkt, als is het in laatste instantie een zaak van geloof. Zelf heb ik me met de bovengenoemd vragen beziggehouden in mijn boekje “Waar is God?”. Er zijn ook andere boeken die op deze vragen ingaan.

De Bijbel is waar. Daarom geloven we dat de God van de Bijbel de enige ware God is. Zo presenteert Hij Zich namelijk in Zijn Woord.

Er is ook geen godsdienst die zo spreekt van Gods liefde, als het christelijk geloof. De God die zo ver gaat om zondaren te redden, dat Hij mens werd en aan het kruis ging. Met een kind van acht jaar praat je niet zozeer op rationeel niveau. En dat is uw vraag, wat je dan wel moet doen. U zou toch op kinderlijk niveau er iets van kunnen zeggen. Dat zou ik zeker proberen.

U zou hem het verhaal kunnen vertellen van de Chinees die uitlegde waarom hij christen was geworden: Hij zei: Ik was in een diepe put gevallen en deed al mijn best om omhoog te komen, maar het was allemaal voor niets. Toen kwam echter Confusius (filosoof/denker) en zei: Als je goed naar mij geluisterd had , was je niet in de put terechtgekomen. En hij vervolgde zijn weg. Toen kwam Boeddha. Hij kruiste zijn armen en zei:  Als je tot rust komt zal je gered worden. En hij vervolgde zijn weg. Ik hoorde opnieuw voetstappen. Het was Mohammed. Hij zei: Spreek maar steeds uit: “Allah is groot, en Mohammed is zijn profeet.” En hij ging weg. Toen klonk er een stem: “Mijn zoon!” En ik zag het gezicht van de Heere Jezus Christus. Hij kwam over de rand heen en daalde zelf neer in de put. Hij sloeg zijn armen om mij heen. Hij tilde mij uit de put en zette mijn voeten op vaste grond.

Misschien is zo’n verhaal nog wel moeilijk voor een kind, om te begrijpen. En u zult er dan nog wel wat aan moeten toelichten, maar het kan wel een hulpmiddel zijn. Maar behalve woorden en uitleg, is minstens zo belangrijk dat onze kinderen aan ons merken wie de Heere voor ons is. En laten we zeker ook bidden dat de Heere Zelf Zich aan hen bekendmaakt!

Van harte wijsheid en sterkte toegewenst!

Ds. N. den Ouden

Tags in dit artikel:

opvoeding
4 reacties
janvanverweg
het is net pasen geweest, de opstanding is het bewijs dat Jezus de Christus is!
en daarnaast mogen we natuurlijk getuigen van al die keren dat God ons nabijstond, al die keren dat we Gods nabijheid ervoeren, van al die keren dat we op god vertrouwden en Hij ons niet beschaamde.
EVA
Laat u zoon gebeds punten maken zieke oma, ziek konijn, noem maar op...laat hem er voor bidden en ervaren dat God een hoorder is van gebeden, vergeet dan daarna niet te danken.
En u heeft misschien wel voorbeelden uit uw eigen leven dat u ergens voor gebeden hebt..en verhoord is...vertel hem dat getuig van wie Jezus is in uw leven.
U zelf gelooft toch wel in een God die geen stenen geeft voor brood?
adriano313
Beste vragensteller, ik moest ook gelijk denken aan Jezus leeft!
En als Hij leeft mag je Hem uitnodigen in je leven, in je huis, in je omgeving
Zodat er geen verwarring zal zijn! "Heere Jezus kom in ons leven"

Elia op de karmel, Mozes bij de farao, David die Goliath verslaat en ga zo maar door, het zijn geen verhalen. Maar levende getuigenissen.
Het vervelende is vaak dat mensen het gaan ervaren als verhalen. En dat getuigenissen van een levende Jezus Christus 2011 zich veelal manifesteren als onzichtbare je weet niet wats...

Een relatie met Jezus hoeft niet alleen uit geloven te bestaan! Het mag wel, want Zalig zijn zij die niet gezien maar wel gelooft hebben. Maar zoals thomas een voorbeeld is mag je Hem ook zien of ervaren waardoor je geloof juist versterkt wordt(omdat je Mij gezien heb je gelooft).
Als je Hem er gewoon om vraagt, om een 24/7 (uurs) relatie, je bidt en je hart gaat ook uit naar Hem dan is Hij er ook voor je. Soms niet gelijk op onze manier, (soms ook wel) maar van een levende God, die ons als eerste lief heeft, hoeft je niet te twijfelen dat Hij NIET van zich laat horen. Daar is geen rede toe want God wil juist een relatie met je hebben

God scharen in de rij van andere religie of goden is niet meer en minder dan Humanistisch gedachtegoed. Het vertroebeld, mensen gaan er verstandelijk op verder borduren en uiteindelijk belanden we zo bij één gemixte religie. Maak daarom uw kind dit maar duidelijk:

Een levende God is een God die alle baäl priesters laat falen en een altaar aansteekt wat druipt van het water. Hij overtuigt tot op het bot!

Waarom? Omdat alles van Hem, uit Hem en in Hem is
Blijf daarom bidden, en vraag om overtuiging

door en ver

Maar ook door Hem te ervaren, door Hem te zien door werken, wonderen en

oals Jezus bij Thomas thomas zegt in joh 20:29

...zien of ervaren is vaak iets wat aan de kant wordt geschoven.

, ervaren en zien is gewoon onduidelijk nodig. Daarom Het zou wel eens verwarrend kunnen zijn.

Tja uit ervaring
adriano313
oeps ging wat mis
laatste mag je allemaal vergeten