Op jonge leeftijd veel haar

dr. Nomen Nescio / Geen reacties

Vraag

Ik zit al redelijk lang met een probleem. Ik ben nog maar 14 jaar en heb al zeer veel haar: baard, borsthaar, beenhaar. Alles wat je normaal gezien pas krijgt als je ouder bent, denk ik. Ik vind het zeer irritant en ben letterlijk nog niemand van mijn leeftijd, en zelfs één of twee jaar ouder, tegengekomen die evenveel haargroei als ik heb. Ik dacht eerst dat ik heel snel puber, ik ben ook al wat breder als de rest en ik gedraag me ook volwassener, maar dat haargroeiprobleem is echt niet leuk als ik in de zomer rondloop in korte broek of op het strand etc. Mensen staren wel niet, maar ik wil zoals de anderen zijn. Aan mijn ouders heb ik ook niet veel, het enige wat zij zeggen is: "Dat is toch mannelijk?" Zij begrijpen niet dat het niet normaal is voor mijn leeftijd. Wat kan ik hier aan doen?

Antwoord

Beste vragensteller,

Ik begrijp dat je het heel vervelend vindt dat je al op jonge leeftijd een mannelijk beharingspatroon krijgt. Het is echter zo dat het wel iets is wat hoort bij de pubertijd. Onder invloed van mannelijk hormoon (met name testosteron) krijgen jongens in de pubertijd een mannelijk beharingspatroon en ondergaan ze een stemwisseling ("de baard in de keel"). Nu is het zo dat bij jou dit proces al op erg jonge leeftijd optreedt, jonger dan bij je leeftijdsgenoten. Er is echter sprake van een normaal proces waaraan je niets kunt doen. De enige oplossing voor veel haargroei is het te scheren maar ik weet niet of dat een erg goede oplossing is. Bedenk echter dat je je helemaal niet hoeft te schamen want het is gewoon een normaal gegeven wat bij het volwassen worden hoort!

Sterkte met alles.

Lees meer artikelen over:

beharingmedischpuberteit