Wikipedia en Henoch

drs. J. Hoekman / Geen reacties

30-03-2011, 16:00

Vraag

Ik zat vanavond op wikipedia te kijken toen ik dit in een artikel over Henoch tegenkwam: Brief aan de Hebreeën 11–5: "Door het geloof is Henoch weggenomen geweest, opdat hij den dood niet zou zien; en hij werd niet gevonden, daarom dat hem God weggenomen had." Maar dan volgt 11:13: "Deze allen zijn in het geloof gestorven". 1. Dit roept twijfels bij mij op. Hoe kan het dat er in vers 13 "Deze ALLEN zijn in het geloof gestorven" staat, terwijl er in vers 5 "Door het geloof is Henoch weggenomen geweest, opdat hij den dood niet zou zien", staat? Hoe kan het dat dit tegenstrijdig is? De schrijvers van de Bijbel werden immers geïnspireerd door de Heilige Geest, zodat ze geen fouten konden maken. Er staat echter wel een voetnoot: l. Deze allen zijn in het geloof gestorven, de beloften niet verkregen hebbende, maar hebben dezelve van verre gezien en geloofd en omhelsd, en hebben beleden, dat zij gasten en vreemdelingen op de aarde waren (l Joh. 8:53. Gen. 23 2). In Joh. 8:53 staat: "Zijt Gij meerder dan onze vader Abraham, welke gestorven is? En de profeten zijn gestorven; wien maakt Gij Uzelven?" Dit wordt trouwens door de Joden gezegd en niet door Jezus of een kind van God. Is het dan altijd wel waar wat ze zeggen en kun je er dan met voetnoten naar verwijzen zoals Paulus hier doet? 3. Henoch staat er in Joh. 8:53 dus niet bij. Wordt met Hebreeën 11:13 Henoch dus niet bedoeld en duidt "allen" dus op de personen in Joh. 8:53? Is de voetnoot die verwijst naar Joh. 8:53 er bijgezet door Paulus of door de Statenvertalers? Als hij er door Paulus bijgezet is, dan is het zeker dat hij alleen de personen in Joh. 8:53 bedoelt. Maar als de Statenvertalers het gedaan hebben, hoe weten zij dat Paulus deze personen bedoelt? N.b. Ik ben 14 jaar. Alvast bedankt.


Antwoord

Het gaat bij "deze allen" alleen om de nakomelingen van Abraham, dus Abraham, Izaak en Jacob, omdat het daar gaat over het bezitten van het beloofde land. En dat was geen belofte die de Heere aan Henoch had gedaan. Daarom volgt er ook op: "maar hebben die van verre gezien", enz.

Ds. J. Hoekman

Dit artikel is beantwoord door

drs. J. Hoekman

  • Geboortedatum:
    27-01-1962
  • Kerkelijke gezindte:
    PKN (Hervormd)
  • Woon/standplaats:
    Urk
  • Status:
    Actief
107 artikelen
drs. J. Hoekman

Dit panellid heeft meerdere artikelen geschreven
Geen reacties

Terug in de tijd

Onlangs heeft ds. Heikamp een vraag over de enge poort beantwoord. De vraag ging over de christenreis van Bunyan, maar het antwoord gaat over het schilderij van de brede en de smalle weg. In de christ...
Geen reacties
30-03-2017
Hoeveel bevolkingsgroepen zijn nog niet bereikt met het evangelie? Is daar zicht op?
Geen reacties
30-03-2022
Bij ons op de schietvereniging zijn ze op zondags geopend. Nu is iedereen hier eigenlijk gewoon vrijwilliger en wordt er in die zin niet ‘gewerkt’. De schietsport is een sport waar rust en concentrati...
Geen reacties
30-03-2022
website-ontwikkeling door webdevelopment by Accendis
design website door design website by Mooimerk
hosting website door hosting website by STH Automatisering