Duidelijk moment of allengskens

Ds. H. Paul / 3 reacties

30-03-2011, 10:45

Vraag

Aan een Ger. Gem.-dominee. Om Christus als onze Zaligmaker toe te eigenen, dienen we aan een eind met ons zelf te komen. Hoe zit dat met mensen die van jongs af aan de Heere dienen? Ik worstel daar erg mee. Hebben zulke mensen een duidelijk moment dat ze Christus toe mogen eigenen of gaat dat "allengskens". Ik ervaar heel duidelijk Gods leiding in mijn leven. Ik probeer, met vallen en opstaan, afhankelijk van de Heere te leven. En Hij betoont Zich ook regelmatig een Verhoorder van mijn gebeden. Misschien niet zoals ik het bedacht zou hebben, maar beter in Zijn ondoorgrondelijke wijsheid. Ondanks dat ik dus met Hem probeer te leven, kan ik niet zeggen dat ik een Borg en Zaligmaker heb mogen vinden. Al zie ik het bij tijden wel liggen. Dat ik daar bij Hem moet zijn en nergens anders. Ik stuit ook dagelijks op mijn eigen tekortkomingen en zonden ten opzichte van de Heere. Hoewel ik ze voor Hem belijd, drijven ze niet helemaal uit naar de Heere.  De genoemde verhoorde gebeden hebben vooral ook betrekking op zaken in het tijdelijke leven. Ik ben vaak zo bang, dat Hij het daarbij laat. Als Hij Zich in het tijdelijke niet onbetuigd laat, zal Hij het in het geestelijke dan ook niet doen? Ik vind het moeilijk dit onder woorden te brengen, maar ik hoop dat de strekking van mijn vraag een beetje duidelijk is.


Antwoord

Beste vraagstel(ler)ster,
 
Je vraag is niet met een paar woorden te beantwoorden. Je doet er goed aan hier wat meer over te lezen. Ik denk dan aan het boek: "Bekering ook voor jou?", van ds. C. G. Vreugdenhil, uitgegeven bij J. J. Groen te Leiden, 1995. Hij gaat uitvoerig in op deze vragen van wedergeboorte en bekering. Ook op welke wijze dat gestalte krijgt en wat daarbij ervaren wordt.

In het kort wil ik er dit bij opmerken: Vind geen rust voordat je persoonlijk de Heere Jezus mag leren kennen uit het Woord. Dat is een ontmoetingskennis, die je persoonlijk ondervindt en je ook niet meer vergeet. Houd daarbij aan in het gebed en neem de middelen trouw waar. Vermijd wat verwijdering van Hem geeft. Dat de Heere in het tijdelijke uithelpt mag een bemoediging zijn dat Hij ook in het geestelijke uitkomst geeft. Maar dat doet Hij op Zijn tijd. Wie volharden zal tot het einde die zal zalig worden.
 
De hartelijke groeten,
Ds. H. Paul

Lees meer artikelen over:

geloofszekerheid
Dit artikel is beantwoord door

Ds. H. Paul

  • Geboortedatum:
    16-07-1928
  • Kerkelijke gezindte:
    Gereformeerde Gemeenten
  • Woon/standplaats:
    Moerkapelle
  • Status:
    Inactief
235 artikelen
Ds. H. Paul


Dit panellid heeft meerdere artikelen geschreven
3 reacties
Rianne1357
30-03-2011 / 21:14
Lieve meid,
Je stelt een belangrijke wezelijke vraag. een mooie vraag ook. er klinkt de behoefte in door God als jou persoonlijke ?Verlosser te mogen omhelzen. je bent van jongs af aan i nde schriften onderwezen. mijn ervaring is dat dat kan dat het dan rustiger allenkens zoals je t zelf noemt kan gaan. paulus werd stil gezet op de weg naar damaskus, maar het gaat niet altyd zo. de Heere gaat met een ieder Zijn eigen weg in Zijn ondoorgrondelijke wijsheid. je zegt ik zie het soms liggen, je hebt er dan zicht op bedoel je op die Verlosser ook voor jou. Dan mag je het aanpakken, het wordt je aangerijkt, ik zou je willen aanraden eens te lezen het boek komen tot Christus van John Bunyan. dat is zo verhelderend zo mooi. zo eerlijk. en eenvoudig. ook dat je zelf je te kortkomingen ziet keer op keer je fouten gebreken karakter zonde ect breng het bij Hem. een mens valt zich op aarde telkens tegen. je struikelti n vele. dan lig je weer boven dan weer onder t blijft een voortdurende strijd maar je hoeft hem niet alleen te strijden. Hij gaar jou en mij voor o ons levensspoor. inderdaad gebruik de middelen en Hij zal zich aan jou openbaren. is dat altyd heftig bijzonder? ja laten we voorop zetten dat het altyd heel bijzonder is!!!! Als De Heere zegt IK heb u liefgehad met een ewige liefde daarom heb ik u getrokken. maar ik bedoel en kan als t suizen zijn van een zachte stilte. je mag horen in de preek. het wordt toe gepast. je ervaart Gods geest getuigt met jou geest dat dat voor jou persoonlijk is.
Sterkte in de strijd en net als Ds Paul zegt wie volhardt tot het einde toe ZAL Zalig worden. H Groetjes!!
kneusi
31-03-2011 / 09:42
vragensteller, alles wordt niet op een dag geleerd. werk u zelfs zaligheid met vrezen en beven..helemaal eens met bovenstaande van de ds.ik gun je ,dat je aan een eind met je zelf mag komen,en de deugden van God liever hebt dan je eigen zaligheid! Dat werkt de Heere Zelf op Zijn tijd. Houdt aan grijpt moed! u hart ZAL vrolijk leven...Hij laat niet varen het werk Zijner handen. ik hield niet op ,hand en oog ,op te heffen naar omhoog.Er is geen weg hetzelfde, maar wel herkenning,ondervinding met elkaar .sterkte in de strijd en de nabijheid toegewenst
1a2b3c
31-03-2011 / 17:39
W. à Brakel schrijft ook iets over 'allenskens'....

-Sommigen worden langzamerhand bekeerd, met veel verwisseling van droefheid, blijdschap, geloof, ongeloof, strijden, overwinningen, vallen en opstaan.
Dit is de gewone weg van mensen die God doorgaans houdt in de bekering.

Hij beschrijft verschillende manieren waarin mensen tot Jezus bekeerd worden ook die van kind af aan.
En daarna zegt hij dat: als je weg hier nou niet bij zit, God heeft nog veel meer manieren.

Roeping en wedergeboorte. ISBN 90 331 0788 0 - NUGI 632

Terug in de tijd

Ik heb gelezen dat Paulus ‘s nachts aan het werk ging. Ook ik heb het verlangen om de nacht zo nu en dan over te slaan, omdat  ik te weinig gedaan heb voor de Heere. Ik ben echter rond een uur of elf ...
2 reacties
30-03-2017
Een van onze kinderen loopt bij een hulpinstantie om problemen in de omgang met anderen en een negatief zelfbeeld. Ik vraag weleens hoe het gaat en wat er besproken wordt. Zodoende weet ik dat alles w...
6 reacties
30-03-2021
In deze lijdenstijd heb ik een vraag over het leven en lijden van Jezus. Ik heb soms nogal lage gedachten over Jezus’ leven en lijden. Hij zondigde niet en is daarin ons voorbeeld. Maar dan denk ik:...
3 reacties
30-03-2022
website-ontwikkeling door webdevelopment by Accendis
design website door design website by Mooimerk
hosting website door hosting website by STH Automatisering