Premenstruele klachten

drs. N. Wolswinkel / Geen reacties

Vraag

Graag krijg ik antwoord van een arts op onderstaande vraag. Het komt regelmatig voor dat ik al zo'n week tot anderhalve week voordat ik daadwerkelijk ongesteld wordt, last heb van buikkrampen. Deze buikkrampen in de onderbuik voelen gelijk aan de krampen die ik heb als ik daadwerkelijk ongesteld ben. Gevoelsmatig hik ik lang tegen het daadwerkelijk ongesteld worden aan. Ook emotioneel voelt dit vaak zo. Zo'n twee weken na mijn eerste menstruatiedag merk ik al achteruitgang in mijn stemming op. Die wordt negatiever. Ik zit minder goed in m'n vel. Mijn cyclus varieert van 3,5 tot vier weken. Dit wisselt per periode. Dan eens is het een aantal maanden om de 3,5  week, dan eens om de vier weken. Mijn vraag is: is het normaal dat deze klachten voorkomen? Hoe is dit dan te verklaren? Een tweede vraag die ik heb is: is het normaal dat je, wanneer je met een vinger de vagina binnengaat, je de baarmoedermond kunt voelen? Dit is al voelbaar wanneer nog niet eens een volledige vinger inwendig is. Is mijn vagina in verhouding tot normaal korter? En kan dit consequenties hebben voor geslachtsgemeenschap t.z.t.?

Antwoord

De klachten die beschreven worden doen vooral denken aan premenstruele klachten. Dat is een lastig fenomeen, maar er zijn wel een aantal behandelopties. Overleg het met je huisarts. De klachten hebben te maken met gevoeligheid voor de verschillende hormooncyclus in de tweede helft van de cyclus.

In de meeste gevallen zal je bij een vrouw die nooit is bevallen met een stukje vinger niet de baarmoedermond voelen. De vraag is dus wat je voelt. Wanneer je er niet gerust op bent: laat het onderzoeken, maar afwijkingen op dat punt komen slechts zelden voor. Maar er bestaat natuurlijk een grote variatie: vrouwen met een kleine en met een diepere vagina. Zoals er ook mannen met een dikke/lange penis zijn en met een kortere. Hoe dat met het vrijen zit hangt ook daar vanaf. In de praktijk is de natuur mild en veerkrachtig en loopt ook dat zelden op een probleem uit.

Drs. N. Wolswinkel