Dopen met de Geest en met vuur

Ds. P. van de Voorde / Geen reacties

Vraag

In Mattheüs 3:11 zegt Johannes: “Ik doop u wel met water tot bekering; maar Die na mij komt, is sterker dan ik, Wiens schoenen ik niet waardig ben Hem na te dragen; Die zal u met den Heiligen Geest en met vuur dopen”. Doopte Johannes dan niet met de Heilige Geest? En wat wordt bedoeld met: Jezus doopt met de Heilige Geest en met vuur?

Antwoord

Beste vragensteller,

Johannes doopte met het water tot bekering. Met dat de mensen zich door Johannes lieten dopen, beleden zij hun zonden en stelden zijn hun vertrouwen op de beloften van vergeving. Het betekende tegelijk ook bekering; het maken van een nieuw begin in een leven met God. Zij deden dit met het oog op de komst van de Messias. Johannes kondigde deze komst met alle ernst aan. Je moet dan bedenken dat die komst voor Johannes en de joden samenviel met het oordeel (Mal. 3:1-2; 4:1-6). Zij moesten dus hun leven in orde maken met God. De doop was hier een symbool van vergeving en een nieuw begin.

Nu zegt Johannes dat Jezus doopt met de Heilige Geest en met vuur. Dat slaat niet op de waterdoop, maar op de doop met of gave van de Geest. Vergelijk wat Johannes zegt in Joh.7:38-39! Die Geest zou uitgestort worden met de Pinksterdag. Die Geest wordt soms vergeleken met vuur; op de hoofden van de discipelen verscheen ook vuur toen de Geest werd uitgestort op de Pinksterdag.

Nu heeft vuur een vernietigende werking, maar ook een louterende of reinigende werking (Mal. 3:3). De toepassing is hier tweeërlei. De Geest reinigt de gelovige van zijn/haar zondige natuur, zoals zilver gelouterd wordt in het vuur. Voor de ongeloven betekent het de ondergang. Voor hen zal het vuur van het oordeel niet louterend, maar verwoestend zijn; zij gaan er in onder, omdat zij zich niet hebben verootmoedigd en bekeerd voor God.

Ik hoop dat dit antwoord verhelderend is voor je en dat je door het geloof Christus mag volgen. Hij is gekomen en belooft ons vergeving, eeuwig leven met God door de Geest. Wie in overgave aan Hem zijn of haar weg gaat, zal dat ook ervaren. Die hoeft niet te vrezen voor zijn tweede komst, integendeel. Dat wens ik je van harte toe.

Ds. P. van de Voorde

Tags in dit artikel:

doop met Heilige Geest