Hardnekkig en ongelovig

J.W.N. van Dooijeweert / 1 reactie

Vraag

Hoe komt het ooit zover dat het zaad van Gods Woord, dat (o.a.) zondag aan zondag gezaaid wordt, in weltoebereide aarde terecht komt? Ik ben zo hardnekkig en ongelovig dat ik op maandag weer net zo hard verder ga met mijn eigen leven. Hoe wordt mijn hart ontvankelijk voor het Woord? Hoe wordt Gods Woord toegepast in mijn persoonlijke leven? Soms maak ik in de kerk wat aantekeningen bij de preek om deze doordeweeks telkens door te nemen in de hoop dat dit zijn vruchten afwerpt. Het is in mijn leven zoals het in Mattheüs 11 verwoord wordt: "Wij hebben u op de fluit gespeeld en gij hebt niet gedanst; wij hebben u klaagliederen gezongen en gij hebt niet geweend." De meest ernstige prediking werkt niets uit, maar ook de meest bewogen en liefelijke prediking werkt niets uit. Mijn hart blijft van steen. Het gestrooide zaad wordt zo gemakkelijk verstikt door de zorgvuldigheden van deze wereld en de verleiding van de rijkdom. Hopelijk kunt u in de Naam van uw Meester een antwoord geven. Een jongere.

Antwoord

Mijn lieve jongere broeder of zuster,

Ik ga vandaag iets doen wat ik niet eerder deed met een vraag die ik kreeg; ik ga jouw vragen en opmerkingen eens even op een rijtje zetten. Kijken wat we dan zien. Ik zet er een paar aantekeningen bij en dan mag je er over nadenken.

Vraag: Hoe komt het ooit zover dat het zaad van Gods Woord, dat (o.a.) zondag aan zondag gezaaid wordt, in weltoebereide aarde terecht komt?

Antwoord: Waarom komt het in niet weltoebereide aarde? Wie is de schuldige daarvan? Is dat de Heere die in liefde laat prediken? Of… Denk er eens over na.

Vraag: Ik ben zo hardnekkig en ongelovig dat ik op maandag weer net zo hard verder ga met mijn eigen leven.

Antwoord: Is dat de schuld van iemand anders? Of van mezelf als het zo is in mijn leven?

Vraag: Hoe wordt mijn hart ontvankelijk voor het Woord?

Antwoord:  Zou misschien dagelijks tijd nemen om te bidden en Bijbel te lezen kunnen helpen?

Vraag: Hoe wordt Gods Woord toegepast in mijn persoonlijke leven?

Antwoord: Dat zul je altijd weer aan de Heilige Geest moeten vragen en overlaten.

Vraag: Soms maak ik in de kerk wat aantekeningen bij de preek om deze doordeweeks telkens door te nemen in de hoop dat dit zijn vruchten afwerpt.

Antwoord: Dat is een heel goede gewoonte. Maar maak er dan ook gewoonte van om dit biddend te doen. Met een schuldig maar open hart. Alles aan Hem vertellend.

Vraag: Het is in mijn leven zoals het in Mattheüs 11 verwoord wordt: "Wij hebben u op de fluit gespeeld en gij hebt niet gedanst; wij hebben u klaagliederen gezongen en gij hebt niet geweend."

Antwoord: Waarom speel je niet, waarom dans je niet? Overweeg het eens heel serieus. Of wil je niet dansen? Niet luisteren?

Vraag: De meest ernstige prediking werkt niets uit, maar ook de meest bewogen en liefelijke prediking werkt niets uit. Mijn hart blijft van steen.

Antwoord: Je moet dat harde hart in de handen van Jezus leggen. Hij kan het kneden. Hij is die grote Pottenbakker.

Vraag: Het gestrooide zaad wordt zo gemakkelijk verstikt door de zorgvuldigheden van deze wereld en de verleiding van de rijkdom.

Antwoord: Is dat misschien eigen schuld? Zit je misschien te vast aan alle aardse en tijdelijke dingen? Hebben die je hart zo totaal ingenomen dat er voor de Heere geen plaats meer is?

Vraag: Hopelijk kunt u in de Naam van uw Meester een antwoord geven.
Antwoord: Ja! De Meester roept je!!! Mijn zoon, geef Mij je hart. Laat je tijd niet voorbijgaan met allerlei beschouwingen en waarheden te overdenken en te koesteren. Ga naar Jezus. Hij is de weg. Vertel Hem alles. Stort je hart voor Hem uit. Wees trouw aan Zijn Woord.

We zingen het uit volle borst:
“Zo gij Zijn stem dan heden hoort,
Gelooft Zijn heil- en troostrijk Woord
Verhardt u niet, maar laat u leiden.

Hartelijke groeten van een “oudere”, die het ook van genade moet hebben. Die ook alleen in Jezus Zijn hoop heeft.

Evangelist J. W. N. van Dooijeweert

1 reactie
Ankie1975
mag ik vragen waarom je in de kerk zit? Is dit omdat je moet, of omdat je zelf wil? Om een kind van God te worden, moet je heel bewust een keuze voor Hem maken. Het gaat erom dat jij oprecht gelooft dat Jezus ook voor jouw zonden heeft moeten sterven en dat jij daardoor eeuwig leven kunt krijgen. Bij mij was het zo dat ik een moment had waar ik heel bewust werd van wat ik allemaal fout gedaan had en hoe erg dit voor >God was. Ik voelde op dat moment zo'n spijt van mijn daden en heb Jezus gebeden dat ik dankbaar ben dat Hij ook voor mij is gestorven en gebeden of Hij ook mijn zonden wil vergeven en of Hij in mij wil komen wonen en mij naar Zijn beeld wil veranderen. Sinds die tijd bid ik regelmatig en lees ook regelmatig in de bijbel en in andere christelijke literatuur. Ik bezoek de kerk nu graag en ga ook naar bijbelstudies. Als je wedergeboren bent woont de H.G. in je. Als ik nu zondig, voel ik zelf ook verdriet. Als jij er niks bij voelt en je hart van steen blijft zoals jij beschrijft, is de eerste stap da je je eens echt bewust gaan worden hoe heilig God is en dat in dat licht die zonden die jij begaan hebt voor >God echt erg zijn. Er zal van jouw kant toch eerst echt berouw moeten komen en zal er een bewuste omkeer moeten plaatsvinden (bekering). Je kunt naar God gaan en Hem jouw probleem voorleggen. God kan een hart van steen veranderen zodat je wel berouw voelt. Je moet een keuze maken, wil je echt voor God gaan, wil je echt een kind van Hem worden of wil je in de wereld blijven?