Zelfbevrediging en menstruatiecyclus

drs. N. Wolswinkel / 2 reacties

Vraag

Ik ben een meisje (16 jaar) en heb een tijdje gemasturbeerd. Ik schaam me daar ontzettend over en durf niet naar een huisarts te gaan, of er met iemand over te praten. Mijn menstruatiecyclus is regelmatig, maar soms verlies ik slijm. Kunnen er vruchtbaarheidsproblemen ontstaan? Alvast bedankt.

Antwoord

Een vraag met allerlei kanten, moeilijk kort te beantwoorden. Een paar punten:

-Bij een regelmatige cyclus heeft een vrouw rond de eisprong (ongeveer in het midden) meer slijmvorming. Dat is onschuldig, wijst op een eisprong, maar garandeert geen vruchtbaarheid. Slijmvorming kan ook bij seksuele opwinding ontstaan. De slijmvorming wijst eerder op vruchtbaarheid dan dat er problemen door ontstaan.

-Wat betreft de masturbatie het volgende. Je kunt er verschillend over denken. Het is de vraag of een meisje van 16, in de fase van ontdekking van haar seksualiteit, zich daar schuldig over moet voelen. Het hoort er een beetje bij. Ik denk (en dat blijkt uit onderzoek) dat veel leeftijdgenoten dit wel eens doen. Je moet je wel afvragen of het gezond is wanneer je het blijft doen, of wanneer het je hele bestaan in beslag neemt bv. wanneer je het dagelijks doet. Dan blijf je er in hangen. De vraag is: wat zou je willen bespreken? Medische aspecten? Die zijn voor de huisarts. Meer pastorale aspecten? Die zijn voor de ouderling, de dominee, of een ander vertrouwensfiguur. Wanneer je denkt dat het fout is kun je de zonden belijden en bidden om kracht voor wat voor je ligt.

Drs. N. Wolswinkel

Tags in dit artikel:

zelfbevrediging
2 reacties
pretty
volgensmij is het meisje in kwestie bang dat ze van masturbatie onvruchtbaar wordt; wees gerust, dit kan niet.
Race406
@Pretty: Hier dringt zich dan weer de vraag op hoe het toch komt dat mensen zo denken. Van huis uit meegekregen misschien? Ofwel seksuele opvoeding weer eens lekker doodgezwegen?