Uit elkaar groeien

Ds. P.C. van Keulen / 7 reacties

Vraag

Ik ben getrouwd met een man die destijds niets aan het geloof deed (wel kerkelijk opgevoed). Ik dacht dat ik het goed deed door afstand te nemen en af te spreken dat we afzonderlijk van elkaar ons zouden verdiepen in de kerk/het geloof en voor ons zelf de keuze te maken. Dit omdat het me bijna onmogelijk lijkt om je hele leven voor een ander "naar de kerk etc." te gaan en dit toch een eigen keuze zou moeten zijn. Gesprekken met ouders en predikant volgden en het leek erop dat het de eigen keuze van mijn man werd. Hij volgde catechisatie en deed belijdenis tot grote vreugde van familie en mijzelf. Ik was veel in de weer met het samen lezen (Bijbel en andere goede boeken) en bidden en nam daarin veel initiatief. Teveel denk ik nu, want ik heb onbewust m'n ogen gesloten voor wat ik niet wilde zien. Gezelligheid was/is er vrijwel altijd bij ons, maar diepgaande gesprekken nooit, terwijl ik daar wel naar op zoek ben. Mijn man vindt dit overbodig, simpelweg omdat hij aangeeft dat het hem weinig/niets zal interesseren. Als ik hem niet herinner aan het Bijbellezen etc. gebeurt het niet. In de kerk slaapt hij vrijwel altijd. Bij goede gesprekken loopt hij weg. Ik vroeg het hem op de man af een poos geleden en hij gaf aan dat het hem inderdaad niets deed. Hij gelooft best dat God bestaat, maar zelf heeft hij er niet zoveel mee. Zo groeien we langzaam uit elkaar terwijl hij verwoede pogingen doet om me vast te houden en het gezellig te maken, zonder geloof. Ik ga me meer en meer afsluiten. Ik zit niet erg lekker in m'n vel en ben ook op zoek in het geloof. Maar dit bespreek ik niet met m’n man, omdat ik er geen reactie op krijg. Ik heb het gevoel dat ik aan het verdwalen ben. Scheiden mag niet zonder overspel. Maar dit kan toch ook niet? (dit speelt al behoorlijk lang, misschien wel altijd al) Ik hoop dat iemand me kan helpen!

Antwoord

Beste vragensteller,

Aan de ene kant doet uw man verwoede pogingen om u vast te houden en het gezellig te maken, maar aan de andere kant, als het op geloofszaken aankomt, voelt u zich steeds meer en meer alleen staan. De vreugde die er bij u was toen hij belijdenis deed is van lieverlee weggeëbt en u constateert ook dat u meer en meer uit elkaar groeit, uzelf afsluit en niet lekker in uw vel zit.

Eigenlijk zou ik voor de duidelijkheid nog een aantal vragen willen stellen om meer inzicht te krijgen met betrekking tot de situatie.

Houdt u nog van uw man? Dat ik deze vraag stel komt omdat u over scheiden spreekt. Daar kunnen verschillen zijn binnen het huwelijk, maar wanneer de liefde ontbreekt is er een zeer wezenlijk aspect niet meer aanwezig.

U heeft ook verwoede pogingen gedaan om geloofszaken te bespreken, maar de reacties daarop waren voor u diep teleurstellend met alle gevolgen van dien. Deze gevolgen kunnen relationeel zijn weerslag vinden alsook persoonlijk. U geeft aan dat u geloofszaken niet meer bespreekt met uw man; hij heeft te kennen gegeven dat hij er niet veel mee heeft, dat het hem weinig interesseert, terwijl u daar juist grote behoefte aan heeft.

Zonder aan de problematiek iets af te doen kunt u als het goed is met uw geloofsvragen terecht bij uw predikant of de (wijk)ouderling. Sluit u voor hen niet af; het doet goed als er naast God ook iemand is die naar u luistert, met u spreekt, en niet wegloopt, maar naast u loopt op de weg die u gaat. Schroom niet om één van bovengenoemde personen in te schakelen. Ik denk aan Hanna, al was het bij haar een heel andere situatie; hoe zal ook zij zich alleen, eenzaam, onbegrepen en verdrietig gevoeld hebben toen zij met E'lkana niet op één lijn zat: "Ben ik u niet beter dan tien zonen? Wie kon haar helpen? Natuurlijk, God! Bij Hem zocht ze het ook, maar daar was ook de priester Eli, en ondanks dat hij de zaak eerst verkeerd beoordeelde werd deze ambtsdrager door God gebruikt om Hanna op te beuren.

Blijf zo ook bezig voor uw man, loop God voor hem aan. Het is u misschien wel bekend dat er gezegd wordt: als je niet meer met je kinderen over de Heere kunt spreken, spreek dan met de Heere over je kinderen. Laat het in uw geval ook zo zijn, spreek met de Heere over uw man, leg uw nood maar steeds voor Hem neer. Leef ook uw man voor in geloofszaken, blijf hem herinneren aan het Bijbellezen, zodat hij het levendmakende woord/Woord onder ogen blijft houden. Wij kunnen geen mensen bekeren, daar kom je achter, dat kan alleen God door het zaad van de wedergeboorte, hetwelk is Gods woord, maar God kan wel een mens als middel gebruiken om het hart te openen en dat er acht geslagen mag worden op hetgeen de Heere zegt, zo was het ook bij Lydia, en dat zo de ogen mogen open gaan voor de genade van God in Jezus Christus en we niet doorslapen in onze verlorenheid.

Door de omstandigheden is er ook heel wat scheef gegroeid in uw relatie. Ook hiervoor is het goed om hulp te zoeken; zou u dit ook niet eens kunnen bespreken met uw predikant of ouderling als eerste stap? Ik ken uw man niet en weet ook niet of hij bereid is om in de toekomst aan jullie relatie te werken; ook weet ik niet of uw man het relatieprobleem dat u hebt wel echt inziet en beseft (mannen steken vaak anders in elkaar), daarom treedt met deze zaken ook naar 'buiten', want anders gaat het steeds meer en meer van binnen zijn weerslag krijgen met alle gevolgen van dien.

U mag elkaar nog hebben, u bent in de echt verbonden met God als Getuige. Er waren ook andere getuigen op het gemeentehuis, u weet dat is niet zonder betekenis. Betrek dit ook eens op de grote Getuige, de Almachtige, Die ons in de Bijbel laat horen: "" man en vrouw schiep Hij hen en zegende hen." Zoek het bovenal bij God Die daarbij ook de middelen wil zegenen.

Veel sterkte toegewenst en Gods zegen.

Ds. P. C. van Keulen

Tags in dit artikel:

huwelijk
7 reacties
EVA
Hoi,
je vraag raakt me...wil je vragen om me te mailen als je dat wilt dan kunnen we er eens over doormailen...

Be blessed,
Hanna
Lees het boekje: de 5 talen van liefde!
(boekhandel of via de bieb)

Het kan je misschien helpen om weer nieuwe moed te krijgen om verder te gaan met je man!

Sterkte hoor!!
Daniel
Deze vraag raakt me, het is een roep om hulp en liefde. Elk mens kent wel zo'n situatie, bij jezelf of in de naaste omgeving. Er is mij ook wel eens om raad gevraagd in die omstandigheden. Maar ik weet ook niet meer dan bidden om God's hulp en de Heilige geest.
Moet je een leven lang naast iemand leven die niet echt om jou en God geeft en mag je daarom scheiden en wanneer mag je scheiden ....., als je man of vrouw misdadig is. Als je man veel van je houdt en niet in God gelooft dan kun je altijd blijven hopen, geloven en bidden dat hij tot God komt. O God nader tot U.
En de raadgeving bidt tot God geeft niet altijd steun. God's wegen zijn ondoorgrondelijk en Hij heeft soms andere dingen met ons voor.
God is onze weg en Hij leidt ons ......., maar we kunnen het vaak niet begrijpen, ik tenminste niet, anders zou er in Afrika geen armoede zijn en geen honger, geen oorlog, geen rampen...., God kan het allemaal tegenhouden, maar Hij doet het niet. Alleen Hij heeft er zijn reden voor, die kan ik niet begrijpen, maar ik ga wel iedere avond op mijn knieen tot Hem.
Ik wens u veel sterkte en wijsheid, volg je hart en vertrouw op God.
Breedveld
1 Bid zonder ophouden voor u man
2 Confronteer u man met deze (eind) tijd waar in we leven
(tip eindtijdstudie 2010 van Frank Ouweneel)
dominerik
U bent het huwelijk ingegaan zonder de geloofsgesprekken. Blijkbaar hield u genoeg van uw man om die stap te zetten. Is het wel eerlijk om nu toch die geloofsgesprekken te verwachten?
zandkasteel
Prachtig antwoord van de predikant.
Ankie1975
Ik zit in een zelfde situatie...alleen was het bij ons trouwen zo dat wij beiden weinig met het geloof deden... mijn man destijds zelfs nog meer omdat hij daarin erg streng traditioneel is opgevoed. Wij hebben beiden belijdenis gedaan omdat het erbij hoorde en wij wel geloofden dat God bestaat, maar verder deed het ons ook weinig. >Het werd min of meer opgedrongen door onze ouders, was niet echt uit eigen overtuiging. Ben jaren weinig naar de kerk gegaan, pas op mijn dertigste (7 jaar na ons trouwen) heb ik mij er weer meer in verdiept (doordat het mij lichamelijk minder goed ging en ja...nood leert bidden) en twee jaar later heb ik mij laten dopen... mijn man gaat wel mee, maar is er verder totaal niet mee bezig. Gelukkig heb ik wel veel steun hierin van mensen uit mijn kerk.. ik ga naar een Brüdergemeinde (woon niet meer in nederland). Het enige wat je kan doen is veel voor je man te bidden. Aandringen heeft geen zin en werkt vaak averechts. Het heeft ook geen zin dat hij voor jou in de bijbel gaat lezen. Het moet uit hemzelf komen. Ik heb ook te vaak tegen mijn man gepreekt, boos geworden, zwijgen.. etc. Zie dit ook niet alleen als probleem van je man. Het is ook een test voor jou... God kijkt ook hoe jij met deze situatie om gaat. Jouw man doet zijn best om de relatie te redden. Zoals ik begrijp uit wat jij schrijft wil hij jou niet kwijt. J'ij bent degene die over scheiding praat, omdat jij je niet lekker voelt in je huwelijk, omdat jij je ei niet kwijt kunt in je relatie. Je moet je afvragen hoe God daar over denkt, over hoe jijzelf bezig bent in je gedachten.
Ben jij op deze manier een voorbeeld voor je man. Leef jij zo het christenzijn voor? Je man moet net zo christelijk worden als jij en hij moet diepgaande gesprekken met je kunnen voeren, anders wil je eigenlijk wel van hem scheiden. Is dat liefde. Ik denk dat jij ook veel te leren hebt. Ik wil je hier niet op het matje roepen, maar helpen, omdat ik dit zelf ook ken en ook niet gelukkig was met de situatie dat ik niet echt diepe gesprekken met mijn man kan voeren. Hij heeft daar ook geen zin in, en kijkt liever een film. Maar ik heb ook ingezien dat mijn eigen houding naar hem toe niet erg liefdevol was. Ik heb God daarover om vergeving gevraagd en Hem gevraagd liefde voor mijn man te schenken. Ik was zo op zijn bekering gefocused dat ik steeds minder liefde voelde omdat ik me aan hem irriteerde. Gelukkig heeft God mij die liefde teruggeven. Ik ben mij ook bewust dat wij als christenen moeten leren geduld te hebben en op >God te vertrouwen. Het is ook een leerproces voor onszelf. In hoeverre laat je het los en laat je het aan God over? Hou op met preken en hem erop te wijzen dat hij in de bijbel moet gaan lezen. Wees liefdevol naar hem en met een goed humeur. Zorg dat hij graag bij je in de buurt is. Geef hem het goede voorbeeld en laat zien dat God jou heeft veranderd. Probeer steeds meer te veranderen in een echtgenote zoals de bijbel dat voorschrijft. Een bijbelvers in 1. Petrus 3: 1-2 is hier een leidraad:
1 Voor u, vrouwen, geldt hetzelfde: erken het gezag van uw man. Dan zullen mannen die weigeren Gods boodschap te aanvaarden daarvoor gewonnen worden door het gedrag van hun vrouw, zonder dat zij iets hoeft te zeggen,
2 omdat ze zien hoe zuiver u leeft uit ontzag voor God.
veel succes