Hosea en zijn huwelijk met een hoer

Ds. A. Versluis / 6 reacties

Vraag

Waarom moest Hosea met een hoer trouwen? Hoe kan God de zonde willen?

Antwoord

Beste vraagsteller,

Heel kort gezegd: omdat de Heere dat tegen hem zei. De Heere had daar een boodschap mee voor het volk Israël. Zoals Hosea’s vrouw hem ontrouw was, zo was Israël ontrouw aan de HEERE. En zoals Hosea zijn vrouw toch elke keer weer moest opzoeken en liefhebben, zo was de Heere toch elke keer Israël weer genadig. Hosea moest met zijn leven de boodschap ‘uitbeelden’.

Het moet voor Hosea een vreemde en moeilijke opdracht zijn geweest. Dat komt wel vaker voor bij de profeten, dat ze door hun leven een boodschap van de Heere moeten brengen. Dat was voor hen soms heel vreemd. Jesaja moest drie jaar lang naakt door Jeruzalem lopen. Ezechiël mocht geen verdriet tonen toen zijn vrouw overleden was. Dat is een opdracht van de Heere in die situatie, geen voorschrift of voorbeeld voor alle mensen. Overigens was het op zichzelf geen zonde dat Hosea met zijn vrouw trouwde. De Heere laat soms wel dingen toe die niet zijn zoals Hij het eigenlijk bedoeld heeft; zo zegt de Heere Jezus dat over de echtscheiding (Mat. 19:8).

Hopelijk is het zo wat duidelijker voor je geworden.

Met vriendelijke groet,
Ds. A. Versluis

6 reacties
43843
Lees meer hierover in het prachtige boekje: 'Hosea, profeet van de liefde van God.' door: ds. J Westerink.
Gerlinda
mm, zo klinkt het alsof hij getrouwd was met een ding. Uiteindelijk is ze een vrouw met gevoelen volgens mij. Hij trouwd met een hoer, dat klinkt heel kil. Zal God ook zo over zijn kinderen denken? Ik denk het niet!! Maar bijzonder is het zeker.. Al zulk soort verhalen trouwens. Je gaat bijna twijfelen..
43843
@Gerlinda. Hoe God over Zijn kinderen denkt? Zo! Gij hebt met vele hoereerders gehoereerd, keer nochtans weder tot Mij, want Ik heb u getrouwt. Hij wil onze afhoeringen genezen.
Wat een God, Verbondsgod! Hij gedenkt aan Zijn trouwverbond!
Zo bedoelt Kilejan het waarschijnlijk ook: Hoe dikwijls hoereerde het volk Israëls niet met de afgoden, gingen ze een overspelige relatie aan met de goden van Kanaan.
Maar God zegt: 'Je bent van Mij, je bent Mijn volk, Mijn verbondsvolk, keer nochtans weder tot Mij. Hij heeft ze lief met een eeuwige liefde!
43843
Wellicht bedoelt kilejan de dienst van de afgoden. Maar Gerlinda weet je hoe God over ZIjn kinderen denkt? Zo! Al hebt u met vele hoereerders gehoereerd, keer nochtans weder tot Mij want Ik trouwde met u. Wat een genade, wat een God, wat een verbondsgod.
43843
Sorry, ik dacht dat het eerste niet verzonden was.
Dorah
Gerlinda, welke kinderen bedoel je nu? De kinderen van Hosea? Die kregen geen fraaie namen:
Jizreel; vernoemd naar een plaats waar een vreselijk bloedbad heeft plaatsgevonden,Lo- Ruchama; geen ontferming, Lo-Ammi; niet mijn volk. Zoals Adrian Plass in een van zijn boekjes schrijft: Als dit in deze tijd zou gebeuren dan zou de kinderbescherming en maatschappelijk werk eraan te pas komen. Hij schrijft als gebed: 'Vader, het OT vertelt steeds weer dingen over U die ik gewoon niet kan, niet wil aanvaarden. Maar leid ons in de waarheid, wat die ook zal blijken te zijn'.
Ik denk dat we ervoor moeten oppassen om deze gebeurtenissen in onze huidige tijd te plaatsen. Ook al kunnen niet bevatten dat dit zo is gebeurd, toch mogen we weten dat God almachtig is en dat Hij liefde is. Ook al bevatten we veel dingen niet, laat het maar aan God over. Hij is te vertrouwen, Hij weet wat Hij doet!