Kritisch muziek luisteren

ds. D.M. Elsman / 2 reacties

Vraag

Ik luister graag muziek. De laatste tijd ook wat vaker popmuziek. Nu weet ik al heel lang dat er foute invloeden (kunnen) zitten in muziek, met name in popmuziek. Ik ben me er de laatste tijd meer in gaan verdiepen en ben tot schrikbarende ontdekkingen en conclusies gekomen. In muziek is op hele slinkse en bijna niet merkbare manier foute en duivelse elementen verweven. Ik luister nu meer bewust naar muziek en detecteer ook of iets wel/niet acceptabel is. Als ik dat merk, dan luister ik er niet meer naar. Naar aanleiding hiervan heb ik een vraag. Stel dat een artiest bepaalde nummers schrijft die volzitten met duivelse zinspelingen, het (bewust) afstand nemen van God, het stimuleren van verkeerd gedrag, etc., maar hij of zij ook echt leuke nummers schrijft waarmee niets aan de hand is, is het dan beter om één lijn te trekken en ook niet naar die betreffende nummers te luisteren? Omdat het uit dezelfde bron komt? Persoonlijk denk ik dat het goed is om geen halve keuze te maken, juist ook omdat ik weet dat de goede nummers eventueel gebruikt zouden kunnen worden om vertrouwen te wekken. Maar toch hink ik nog op twee gedachten, ik weet het niet zeker. Eerlijkheidshalve gebied ik me te zeggen dat dit te maken zou kunnen hebben met het feit dat er dan ontzettend veel muziek afvalt en ik mezelf er in eerste instantie mee heb, zogezegd. Bedankt voor uw reactie.

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Beste vraagsteller, het is een herkenbare vraag die je stelt. Voortdurend hebben wij voor Gods aangezicht keuzes te maken; vaak is het ons niet direct duidelijk welke. De Heere schenkt ons licht door Zijn Geest, Johannes 16: 13: "Wanneer Die gekomen zal zijn, namelijk de Geest der waarheid, Hij zal u in al de waarheid leiden." Daarbij hebben wij het Woord van God in de hand als een lamp voor onze voet en een licht voor ons pad.

In Efeze 5: 8 e.v. staat: "Want gij waart eertijds duisternis, maar nu zijt gij licht in de Heere; wandelt als kinderen des lichts (…) Beproevende wat de Heere welbehagelijk zij. En hebt geen gemeenschap met de onvruchtbare werken der duisternis, maar bestraft ze ook veeleer."

In je vraag spreek je over een artiest die nummers schrijft die vol zitten met duivelse zinspelingen; die bewust afstand neemt van God; die verkeerd gedrag stimuleert. Hier is sprake van diepe geestelijke duisternis en openlijke vijandschap tegen God. Gods Woord zegt duidelijk: geen enkele vorm van gemeenschap daarmee! Ook luisteren is een vorm van gemeenschap. Bestraf het. Letterlijk staat er in het Grieks: breng het aan het licht, ontmasker het. Je schrijft dan ook: "Als ik dat merk, dan luister ik er niet meer naar."

Vervolgens wordt het minder duidelijk voor je. Je vraagt: "als hij (diezelfde artiest) ook echt leuke nummers schrijft waarmee niets aan de hand is, is het dan beter om één lijn te trekken en ook niet naar die betreffende nummers te luisteren?" Je geeft zelf eigenlijk het antwoord al, want je verwijst naar dezelfde bron. Jakobus 3: 11 en 12: "Welt ook een fontein uit een zelfde ader het zoet en het bitter? Kan ook, mijn broeders, een vijgeboom olijven voortbrengen, of een wijnstok vijgen? Alzo kan geen fontein zout en zoet water voortbrengen." Toegepast op je vraag: het is onmogelijk, dat deze artiest die in geestelijke duisternis verkeert en openlijk Gode vijandig is, "leuke nummers schrijft waarmee niets aan de hand is."

Als wij door het ontdekkende werk van Gods Geest beproeven wat de Heere welbehaaglijk is, dan hebben wij van de vrucht (het werk; in dit geval: muziek en tekst, beide gebruikt om een boodschap over te dragen!) verder te zien op de boom/de bron waaruit die vrucht voortkomt. Een bittere bron kán geen zoet water voortbrengen.

In Romeinen 8: 8 zegt de apostel Paulus: "Die in het vlees zijn, kúnnen Gode niet behagen (!). Doch gij zijt niet in het vlees, maar in de Geest, indien tenminste de Geest Gods in u woont. Maar zo iemand de Geest van Christus niet heeft, die komt Hem niet toe." Dat betekent dus: wij en onze werken worden alleen welbehaaglijk voor de Heere door het geloof in de Heere Jezus Christus. Als wij bij Hem zijn ingelijfd, van Wie de Vader spreekt: "Deze is Mij Zoon, mijn Geliefde, in Denwelken Ik Mijn welbehagen heb!" (Mat.3: 17).

Inderdaad, als we wandelen in Zijn licht, valt er, -zoals je het zelf zegt "ontzettend veel muziek af"; dat lijkt op het gezicht een verlies, maar je zult merken, dat waar jij radicaal bent in het maken van keuzes omwille van de Naam en de eer van Christus, Hij je daarin zal zegenen. "Wat gemeenschap heeft het licht met de duisternis? En wat samenstemming heeft Christus met Belial?" (2 Kor.6). Daarom: geef de dienst aan satan radicaal op, onvoorwaardelijk en ondubbelzinnig. Zoals iemand schreef: "Wij dienen met de voet, maar ook met het hart uit Sodom uitgeleid te worden." Dat die heerlijke Koning der ere, de Heere Jezus Christus, steeds weer, en meer en meer aan het Woord mag komen in je leven. Dat Hij mag schitteren in Zijn glans en majesteit als de Koning der koningen, buiten Wie jij alle dingen niet alleen schade, maar ook drek gaat achten. Ik zal voor je bidden. Dat je met heel je hart mag gaan zingen:

‘k Zal dit melden, ‘k zal altijd

Ds. D. M. Elsman

ds. D.M. Elsman

  • Geboortedatum:
  • Kerkelijke gezindte:
    PKN (Hervormd)
  • Woon/standplaats:
    Rijssen
  • Status:
    Actief
  • Bijzonderheden:

    Bekijk ook:

Tags in dit artikel:

muziekpopmuziek
2 reacties
hoop
De poplezingen van stichtin Jij Daar zijn hier heel duidelijk in.
Beluister deze lezing via internet. En leg al je problemen bij de Heere Jezus neer.

Gods Zegen toegewenst!
Theodoor
Mijn tip? radicaal zijn, alleen dat geeft echte rust! Toen ik naar pop begon te luisteren luisterde ik eerst ook heel selectief. Ik verlegde alleen ongemerkt steeds meer mijn grenzen, totdat ik bijna alles luisterde. God heeft me gelukkig laten zien dat ik er mee breken moest, wat uiteindelijk heel veel rust gegeven heeft.
Inderdaad kan de lezing van Jijdaar een goede hulp zijn!

sterkte en Gods hulp toegewenst!