Onderwerpen voor clubkamp HGJB

B. Noteboom / Geen reacties

Vraag

Ik ben bezig om voor het clubkamp van de HGJB een toneelstukje/film te bedenken, maar dat is niet mijn vak en ik zou daar graag wat tips bij krijgen. Ik heb twee onderwerpen: 1. Laat je verrassen! Misschien ken je het wel: jij hebt vast wel een liedje of een cd die je heel erg mooi vindt en je luistert eigenlijk nooit wat anders. Totdat je opeens iets heel anders hoort en denkt: Dit is ook gaaf! Je had eigenlijk nooit verwacht dat je die muziek zo mooi zou vinden. Wat een verrassing! Er gaat een wereld voor je open. Lukas 7: 31-35; De kinderen in het verhaal dat Jezus vertelt, hebben ook hun eigen voorkeuren. Deze kinderen gaan er een beetje vreemd mee om; de ene keer willen ze vrolijke liederen en de andere keer klaagliederen. En als ze hun zin niet krijgen, doen ze niet meer mee. Jezus gebruikt dit verhaal als voorbeeld voor de Farizeeën en Schriftgeleerden die altijd wel iets bedenken om niet naar God te luisteren. Maar zo zouden ze niet weten wat de verrassingen van God waren. Ken jij dat? Soms is het best lastig om liederen te kiezen die God ook mooi vindt of waarvan Hij graag wil dat je daar naar luistert of ze zingt. Je wilt liever zelf bepalen waarover je zingt. Maar zeg nou zelf: nieuwe dingen leren is toch veel spannender? Laat je maar lekker verrassen. Juist ook in deze vakantie! 2. Drie cadeaus van God. Soms vraag je je af of je wel leuk genoeg bent. Je doet er alles aan om een leuke jongen of een leuk meisje te zijn, maar toch vinden anderen je niet altijd zo leuk. En de Heere God? Die weet alles, Hij heeft toch niks aan mij. Ik verknoei alles, ik denk echt dat de Heere God niks met mij wil. Maar... is dat nu zo? In Psalm 8 kun je lezen dat de Heere jou erg belangrijk vindt. David looft God om wat Hij allemaal geschapen heeft. In Psalm 8 ontdekken we drie kado's die God aan de mensen heeft gegeven: God heeft je gemaakt, de mensen mogen op de wereld wonen en God wil met jou omgaan. Ook jij krijgt deze drie cadeaus. Wat doe je ermee? Zet je ze in de kast, of pak je ze uit? Ik zou het geweldig vinden als u mij wat tips zou kunnen geven op welke manier dit vorm kan krijgen! Alvast vriendelijk bedankt.

Antwoord

Beste vragensteller,

Blijkbaar is het voor het eerst dat je een programma moet schrijven. Ik hoop dat je er zelf wel over na hebt gedacht voordat je deze vraag stuurt... Bij het bedenken van een onderdeel in een programma vraag ik mij altijd af: 1. Wat is de doelgroep? 2. Waar staat de doelgroep? 3. Waar breng ik mijn doelgroep naar toe?

Wanneer het kinderen zijn dan pak je het totaal anders aan dan bij tieners. Bij tieners heb je weer een hele andere manier van benaderen als bij jongeren van 16 jaar en ouder! Kinderen genieten intens van een verhaal wat uitgebeeld wordt (een leuke sketch)! Tieners vinden het fantastisch om een rol te vervullen; om een onderdeel in het toneelstuk of de film te zijn. Bij jongeren kun je het complexer maken door ze de opdracht te geven een script uit te voeren en te filmen!

Hoe vul je dat bijvoorbeeld in bij voorbeeld 1?

De Heiland vergelijkt de mensen van deze generatie met een stel kinderen die ruzie hebben. Welles, nietus! Bekvechtende massa. De een weet het nog beter dan de ander. Voor tieners is dit niet moeilijk na te doen. Zes jongens in een klas krijgen een flinke woordenwisseling op het schoolplein. Laat ze het maar uitvoeren...

Hoe vul je dat bijvoorbeeld in bij voorbeeld 2?

Nogmaals, ik weet je doelgroep niet, maar als het om kinderen gaat, zet drie hele grote ingepakte kado's neer. Die hebben we van God gekregen. Vervolgens ga je ze samen met de kinderen uitpakken. Etc.

Belangrijk is, verplaats je in je doelgroep. Hoe komt het op mij over? En doe NOOIT concessies aan het Woord van onze God! Juist het voorlezen vanuit Zijn Woord verandert harten!

Ik hoop dat ik je zo iets verder heb kunnen helpen. Mocht je meer willen weten, dan heb ik eigenlijk wat meer achtergrond informatie nodig. Heel veel suc6 en zegen toegewenst bij het maken van het programma.

Met hartelijke groet,
Bert Noteboom

Tags in dit artikel:

opvoeding