De kerstboom uit Jeremia 10

Ds. R. W. van Mourik / 14 reacties

Vraag

In Jeremia 10 wordt gesproken over een boom die versierd wordt met goud en zilver. Wordt hier soms de kerstboom mee bedoeld? En kunt u mij vanuit de Bijbel aantonen dat je geen kerstboom mag hebben?

Antwoord

In Jeremia 10 gaat het over gewijde palen die als afgodsbeelden gebruikt werden. Daar moet de profeet niets van weten. Terecht. Alle afgodendienst is uit de boze. Nu moeten we er wel voor oppassen om een directe lijn te trekken van de bomen die Jeremia afkeurt en de kerstbomen die wij kennen.

De achtergrond van onze kerstbomen ligt in het heidendom voordat Europa gekerstend werd. In december waren er vaak feesten die te maken hadden met de duisternis die er was in de schepping en het verlangen naar licht. In de maand december is het in de natuur op z'n donkerst en ziet alles er doods uit. Er is dan een verlangen naar licht en leven. In dat pure heidendom werd dat gesymboliseerd door een denneboom die altijd groen is en lichtjes die aangestoken werden. Het christendom heeft dat verlangen naar licht en leven overgebracht op de viering van het geboortefeest in die tijd van het jaar. Vandaar dat wij nog altijd het Kerstfeest vieren in december. Terwijl het helemaal niet zeker is of Jezus geboren is in deze tijd van het jaar. Waarschijnlijk veel vroeger.

De vraag is nu of wij als christenen tegen de kerstboom moeten zijn. Dat is altijd een lastig punt. Als je kijkt naar de achtergrond kun je het afwijzen. We willen immers niets van het heidendom weten. Als we echter kijken naar de symboliek, dan liggen er wel mooie gedachten in zo'n kerstboom die neergezet wordt. Christus is immers het Licht der wereld en geeft ons het echte eeuwige leven. De vraag is echter of dat altijd zo beleefd wordt bij hen die een kerstboom in huis hebben of gemeentebesturen die kerstbomen neerzetten op pleinen en belangrijke punten in dorp en stad. Opvallend is het dat juist bij hen die weten dat Christus het leven en het licht der wereld is, er weinig belangstelling is voor een kerstboom. Aan de andere kant zie je ook wel dat zij die tegen een kerstboom zijn, wel kaarsjes en kerststukjes in huis hebben.

Laten we er voor oppassen om christenen te diskwalificeren die een kerstboom hebben. Belangrijker is om zelf te leven uit Hem Die gekomen is om de mensen het Licht des levens te schenken. Laten we dan niet zo dwaas zijn om de duisternis liever te hebben dan het licht of voor het leven de dood te kiezen.

Ds. R. W.van Mourik,
Elburg

Tags in dit artikel:

Kerst
14 reacties
jan_we
Ik hoorde wijlen Ds. Olie eens zeggen in een preek: Wat maken wij van het kerstfeest? Is het niet vaak zo dat we de kerstdagen in tweeen knippen. In de kerk zingen we Psalm 98, en rond twaalf uur vragen we: "Wie moet er nog een stukje kalkoen "? Alles wat van de kern van het kerstfeest afleidt is uit den boze. Dit betekent niet dat er niet wat extra's op tafel mag komen of wat lekkers bij de koffie. Moeders, als u het thuis gezellig maakt hebt u het goed gedaan. Maar laat de geboren Christus in het middelpunt staan!! Tot zover wijlen Ds Olie. Wat Luther betreft. Luther was een kind Gods. Hij had echter, door zijn opvoeding, nog veel van de Roomse fratsen overgehouden. Dit heeft God niet belet om Luther zalig te maken, en tot een groot man in de kerk uit te verkiezen. We hoeven hem hierin echter niet na te volgen. Persoonlijk vindt ik de symboliek bij de kerstboom nogal vergezocht. Laten we het in onze reformatorische gezinnen, ( die niet beter zijn dan andere gezinnen ) gezellig maken maar de kerstboom er buiten laten.
1a2b3c
jan_we: Laten we het in onze reformatorische gezinnen, ( die niet beter zijn dan andere gezinnen ) gezellig maken maar de kerstboom er buiten laten.

Waarom het invullen voor anderen? Laat ieder het voor zichzelf weten.
Het is toch geen zonde als je een versierde boom in je huis wilt zetten!!
Het gaat erom wat voor gedachten je er zelf bij hebt.
Ik vind het prima als iemand zegt: voor mij geen kerstboom, HSV, en noem de hele rest maar op.
Maar wat me nou altijd zo tegenstaat is dat er dan meteen weer een algemeen
'verbod' van gemaakt moet worden, dat gebeurt andersom toch ook niet?
Omdat dominee X er in zijn tijd op tegen was hoeven wij dat niet klakkeloos over te nemen.
Als je vanuit de Bijbel kan aantonen dat iets zondig is oké, maar anders is het nog altijd: een ieder zij in zijn eigen gemoed ten volle verzekerd.

-Alles wat van de kern van het kerstfeest afleidt is uit den boze.

Als je dan consequent bent moet je ook geen gewoon boek lezen en geen spelletjes met de kids doen... enz, want dat leidt ook af!
Ik geloof niet dat God wil dat we zo krampachtig leven, een feest moet gevierd worden!

Ik wens iedereen met of zonder kerstboom gezegende kerstdagen.
jan_we
Beste 1a2b3c,

Ik vul niets in voor anderen. Ik heb alleen mijn zienswijze gegeven, zoals jij dat ook doet. Ik zou hier een heel verhaal kunnen houden over de herkomst van de kerstboom. Dat doe ik niet, maar je hoeft alleen maar om je heen te kijken waar een kerstboom tegenwoordig voor dient, om te zeggen, voor mij niet! Ik zeg dus niet dat we het op het kerstfeest niet gezellig mogen maken. Kinderen moeten opgroeien in een gezin waar ze graag zijn, waar ze het goed hebben, waar ook ruimte is voor ontspanning. Daarom doen moeders ( en vaders natuurlijk! ) die het in huis gezellig maken het goed. Zij houden de jeugd weg van plaatsen waar ze niets te zoeken hebben, en vooral niet op het kerstfeest.
Het Pausdom heeft veel dingen die van oorsprong heidens waren gekerstend. De verklaring die Luther bij de kerstboom gaf doet hier aan denken. Dat doet niets af aan mijn bewondering voor Luther, maar ik hoef hem daarin niet na te volgen. Tenslotte. Wat is het kerstfeest? De dag dat Christus naar de aarde kwam, als een hulpeloos kind. Dat heeft 2 kanten. Wat een wonder dat Hij dat wilde doen om mensen zoals wij, van dood, levend te maken. Maar ook, wat een vernedering voor Hem! Dat Hij uit de hemel daarvoor moest komen als Gods Zoon. Hij moest onze zonden boeten op het hout. Naar mijn smaak een reden tot verwondering en gedenken. Of het ook een reden tot feest is, daarover kunnen we van mening verschillen
jan_we
1a2b3c,

O, ja nog zeer gezegende kerstdagen toegewenst!!
1a2b3c
Beste jan_we, bedankt.

Jouw zienswijze gaat over alle reformatorische gezinnen maar daarmee ben je m.i. niet in de lijn van de Bijbel.
1Kor.10:29 Immers, waarom zou mijn vrijheid onder het oordeel vallen van het geweten van een ander?
Zelf heb ik ook geen behoefte aan een kerstboom maar ik vind het prima als een ander het wel doet.
Dat er twee kanten aan het kerstfeest zitten ben ik helemaal met je eens.
Zeker reden tot verwondering maar ook tot blijdschap 'ik verkondig u grote blijdschap'.

Blessings!!
alex80
Het is alles ijdelheid!!! een boom hoort in het bos of in de kachel.
In de stal stond vermoedelijk geen kerstboom, dus wees de wereld niet
gelijk vormig. De wereld draaft door hoe mooier, duurder of gekker...
Hoeveel mensen lijden er op dit moment honger? een ieder gezegende dagen...
Cloudsadmirer
alex80,

Dan verwacht ik op z'n minst dat jij je stukje kalkoen laat staan.

Verder erg mooi antwoord van ds van Mourik, duidelijk.
bootje
Idd Rinske.
Een boom is vaak uit de boze, maar er mogen wel kransen, takken, kerststukjes ed. worden versierd. Alex eet jij ook geen paaseieren?
1a2b3c
alex: Het is alles ijdelheid!!! een boom hoort in het bos of in de kachel.

Bloemen horen in het veld, ook iets op tegen als er een bossie op tafel staat?
alex80
Inderdaad rinske doe maar gewoon dan doen we al gek genoeg..
en bootje ik eet wel eieren hoor!! En ik heb niets tegen gezelligheid maar dat hoeft niet alleen in deze dagen. het is elke dag een dag van genade..
Catherine
Nee, een boom mag niet, maar als je ziet welke prachtige kerststukken, MET DENNENGROEN en hulst, in veel refohuizen staan ! Of lichtjes voor het raam, ik zie het verschil niet zo. Ik zou rustig morgen een kom erwtensoep lusten, maar de rest van het gezin niet ;-) En die kerst-outfits zijn aan mij helemaal niet besteed, brrr, allemaal flodderstofjes, ik zie me daarin al naar de kerk lopen, dan heb ik wel 3 dikke jassen nodig ! Zeker met deze temperatuur.
jan_we
Inderdaad Catherine, in veel gezinnen is de kerstboom taboe, maar staan wel zeer dure kerststukken. Hoe moet ik dit zien? Wil een ander niets opdringen. Wil nog wel opmerken dat in de vroege kerk het Paasfeest het belangrijkste feest was. Veel valse kerstromantiek heeft met het christelijk feest niets van doen. Wel brand ik vaak binnenshuis een kaars voor de gezelligheid, maar niet specifiek op het kerstfeest. Morgen hoopt mijn tweelingzus een weekend te komen, en zij denkt over veel dingen wat gemakkelijker dan ik. Zij wordt in een Psychiatrische Kliniek verpleegd, en ik hoop het wel een gezellig weekend te maken. We moeten maar proberen wat te geven en te nemen. Hoop dat het geboren Kind in ons hart mag wonen. O, dierbaar Kind! O, stof van vreugd! Geschenk van het alvermogen! Ik wens alle deelnemers aan Refoweb de liefde van dit Kind van harte toe, in het bijzonder op het komende feest.
bazuin
Hier valt kennelijk nog wel een boompje over op te zetten.
En dan straks weer aan het (vuur)werk.
Goede dagen toegewenst.
zonneschijn
Kort gezegt, want ik hoef niet in herhaling te vallen, Jan ik ben het van harte met jou eens. en met wijlen Ds Olie ook voor 100%. gezegende kerstdagen.