Beschading blijft

Kand. G.A. van Ginkel / 10 reacties

Vraag

Een vervolgvraag op het antwoord van kandidaat Van Ginkel. Wat moet je dan, als Christus niet gepreekt wordt in al Zijn volheid? Wat moet je dan, als er geen liefde is in de gemeente? Als je al meerdere keren gekwetst bent en het toch niet wordt begrepen? Ik kan het bij God laten, maar de beschading blijft. Hoe moet ik omgaan met zulke mensen die kwetsen en liegen? Wat moet je als je energie op is, als je bijna niet meer kunt? Als jezelf zo moe bent van al het geven, dat het op is?

Antwoord

Als je "alles" hebt gedaan om het goede te zoeken voor de gemeente, voor het aangezicht van God (biddend  zonder ophouden) en er verandert niets, terwijl je ondertussen zelf helemaal stuk loopt... Tja, is dan niet het moment aangebroken om maar te zeggen: Ik ga m'n heil elders zoeken!? Je zou het inderdaad denken. Toch zal ik je dit niet adviseren. Waarom niet? Omdat ik de band met de gemeente als het maar enigszins mogelijk is graag zou willen bewaren. Mogelijk heeft die gemeente mij ook meer geboden dan ik nu in mijn frustratie en teleurstelling zie. Misschien moet ik mijzelf nog eens dwingen om het positieve te zoeken en onder ogen te zien.(...)

Je visie op de gemeente wordt nu vooral bepaald door negatieve gevoelens. Die gevoelens als zodanig zijn legitiem, in de zin van subjectief feitelijk; en dus serieus te nemen door een hulpverlener. Het zijn daarbij vooral anderen (ds/kerkenraad etc.) die het verkeerd hebben gedaan. Maar... hoe objectief feitelijk is dat? En: ...hoe gemeente-opbouwend zit ik er nu zelf in?

Weggaan is een uiterste stap. Een stap die je weloverwogen zet, nadat je veel huiswerk hebt gedaan. Eerlijk en goed. Het is in principe mogelijk dat het moment aanbreekt dat je zegt: "Hier ga ik, ik kan niet anders!" Ga dan met God.

Wellicht is het mogelijk hierover eens een gesprek te hebben met een nuchtere, eerlijke "buitenstaander". Iemand -een christen- die niet tot je gemeente behoort en die de dingen met gepaste distantie kan beoordelen.

Bid God om wijsheid, licht en liefde.

Kand. G. van Ginkel

10 reacties
adriano313
Geestelijke strijd

Beste vragensteller, ik ken uw situatie niet, maar Gods Woord zegt maar 1 ding (efe 6) en dat is STAND HOUDEN!

Misschien is dit wat gemakkelijk gezegd dan dat het in de praktijk uitpakt, maar Gods Woord wijst wel altijd de (uit)weg. Waarom?

Een plek waar zoveel strijd afspeelt is niet een plek waarbij we alleen maar met elkaar over de inhoud verschillen...
Het is een regelrechte geestelijke strijd en NIET één van vlees en bloed. De mens eigen klagen we dan wat af, gooien we er alles uit wat we allemaal vinden, voelen en meemaken. Niets is gelogen, alles klopt, ja zelfs als een bus en toch staat zo je Kerkelijke wereld op zijn kop!
Waar is GOD, zou je denken!

Maar God is er, Hij gaat niet weg. Hij heeft door zijn woord laten weten hoe je met zulke vervelende situaties om moet gaan.
Ef. 6:10 Voorts, weest krachtig in de Here en in de sterkte zijner macht.(nbg) of 13. Neemt daarom de wapenrusting Gods, om weerstand te kunnen bieden in de BOZE dag en om, uw taak geheel vervuld hebbende, stand te houden (nbg)

Jezus werd in de woestijn 3 maal door de duivel verzocht. Gelukkig geeft hij het voorbeeld door niet moedeloos, geërgerd of geïrriteerd te reageren maar hield Hij stand en haalde Hij Zijn Woord aan. Standhouden betekend dat iets je lief is. Dat je op de bres gaat staan omdat je weet, dat er anders weinig kans van slagen is. Weglopen betekend dat er een bres ontstaat, en als er een bres ontstaat, is een kolkende stroom vaak het vooruitzicht en een kolkende stroom maakt kapot.
Je "vinger in de dijk steken" kan dus vooraf al genoeg zijn om een kolkende stroom tegen te houden. Handel dan uit wijsheid. Laat de wijsheid in deze regeren zodat het niet een situatie wordt zoals deze beschreven staat in Pred. 9:13-15.

Geestelijke strijd betekend ook dat er gestreden moet worden (Gethsemane is uiterst voorbeeld) om verder te kunnen komen. Zo ook in uw persoonlijke situatie. U wordt of bent gekwetst, het treft en knaagt aan u, het vermoeit u en uiteindelijk komt u energie tekort, maar u wilt ook verder...

Wilt u deze strijd winnen? of wilt u gewoon dat de rust weer wederkeert en dat iedereen nu eens een beetje gewoon gaat doen, dat de betreffende voorganger gewoon wat meer over stag gaat en dat de raddraaiers eens aangepakt worden....

Het is goed om wat reflectie te hebben van eigen vermoeid- en beladenheid. Maar het is de vraag waarom u dit draagt en niet Jezus Christus. Waarom zegt Hij "Komt alleen die VERMOEID en BELAST zijn". Bedoelt Hij daar U ook niet mee of is dit alleen maar voor de zondaars van de straat? Wat Zou Jezus Christus nu doen in uw situatie?

De aanwezige strijd (atmosfeer) is niet een strijd (atmosfeer) zoals een donkere regenbui die wel over trekt! Geestelijke strijd heeft een doel en brengt mensen veelal in beroering zodat ze dingen gaan doen die ze anders eigenlijk niet zouden doen. De tegenpartij is een sluwe en briesende leeuw die u van uw stuk (probeert) brengt, waardoor u misschien dingen doet of afroept, waardoor u nog meer spijt heeft en hij u en anderen aanklaagt over wat U nu weer allemaal niet doet?

Naast efeze 6 is het daarom aan te raden om bewust rustig en beheerst te worden. Gewoon door te doen, te oefenen en misschien even afzijdig te houden zodat u zich niet laat meeslepen door negatieve emoties. Die verteren n.l. uw energie en vreugde en een pas op de plaats maken is goed om je eigenbeheersing te kunnen activeren. Hiernaast treft kwetsend taalgebruik veelal uw ego en uw ego is een instrument van de tegenpartij waardoor u Jezus Christus uit het oog verliest. Uw gekwetstheid is minimaal t.v.g.toen HIJ in vloek en schande 'naakt' aan het kruis hing! Maar Hij heeft al overwonnen. Ook in uw situatie mag u ALLES bij Hem aan dit kruis meespijkeren. HEERE JEZUS CHRISTUS, help mij nu, want ik lijd nu in deze situatie door U...! (ik gelooft in Hem, wordt vervolgt door Hem, ben overwinnaar door Hem, wordt verlost door Hem etc.)

Binnen de gemeente zou het verstandig zijn om tijdens deze atmosfeer (strijd) veel meer met elkaar te bidden. Een bidgroep of bidstond is een moment waarbij u met elkaar, als eenheid in verbinding treed tot God. God wil namelijk graag dat er gebeden wordt omdat dit de relatie hechter maakt en dat op deze manier er ook uitwerking plaats kan vinden. Als u tot God roept HELP hoort Hij u. Als een hele gemeente bidt HELP dan betekend dit dat er op een gemeentefront hulp wordt verwacht. Dit resulteert in geestelijke activiteit want God hoort ons gebed.

Praat eens of er ruimte gecreëerd kan worden voor gebed, misschien welk elke dag een uur en vraag anderen die mee willen doen met dit gebed. Want God wil graag aanbeden worden, niet omdat dit een soort ego is, maar omdat dit Zijn Heerlijk vergroot. Het is een manier waardoor er verandering plaats vindt. Gelooft u ook hierin? Ik zal voor u bidden.
1a2b3c
Weggaan is een uiterste stap staat er in het antwoord.

Wat mij betreft kun je die stap nemen als Christus niet meer gepreekt wordt.
Wat heb je er dan nog te zoeken als Hij er niet is?
En een half evangelie is net als een halve waarheid: een leugen.
Ik weet niet of je kinderen hebt, als dat wel zo is dan denk ik dat je juist weg MOET!!
Je eerste verantwoording ligt bij je gezin en niet bij je gemeente.
Het heeft een enorme invloed op je hoe en wat er gepreekt wordt, helemaal als kind. Dat raak je niet (snel) meer kwijt.
Als je ziek bent ga je ook niet naar een dokter die zijn werk maar half doet maar wil je de beste.
En waarom zou je voor je onsterfelijke ziel een andere maatstaf hebben?

Adriano, maar Gods Woord zegt maar 1 ding (efe 6) en dat is STAND HOUDEN!

In Ef.6 gaat het over de strijd tegen de geestelijke boosheden, de duivel.
De duivel moet je idd nooit je rug laten zien maar ik vind het wel een beetje ver gaan om dat hiermee te vergelijken.
dominerik
Soms is de geestelijke strijd een ordinaire menselijke strijd. Dan moet je niet je heil elders zoeken - je heil zoek je bij Christus - maar kan het wel heel verstandig zijn om een andere gemeenschap te zoeken om dat heil mee te delen en mee te vieren.
adriano313
@1a2b3c, rekening houden met kinderen lijkt mij zeker verantwoordt. Maar verdeel, heers en eigen regie komt niet zomaar aanwaaien. En het lijkt mij al helemaal geen prettig vooruitzicht dat iemand groei in christus wordt belemmerd en dat personen figuurlijk heen en weer over de tafel vliegen (niet in deze vraag van vraagsteller) Menselijke strijd bestaat er simpelweg niet! (dan10:13)

Weglopen kan rust opleveren maar als iedereen er zo over zou denken en hierna zou handelen dan valt alles als een kaartenhuis in elkaar. En dan....
Blijft er een hoopje achter. Is dat wat wijs is?

Stand houden kan op vele manieren:
- vertrouwen hebben in Jezus Christus dat Hij de oplossing al voor je heeft
- vertrouwen hebben in een voortzetting omdat er geen gemeentes ten gronde moeten gaan
- de rust eerst eens in jezelf zien te behouden zonder dat je gelijk wegloopt.
- afstand nemen en om tot bezinning en gebed te komen
- mee blijven bidden en zingen zodat Zijn naam wordt geprezen
- mee blijven praten zodat er oplossingen kunnen komen
- positie innemen zodat er geen sprake kan zijn van slapende omstandigheden
- leiding nemen om de onvrede te kunnen kanaliseren, organiseren en leiden

En misschien kan je met kinderen wel eventjes tussentijds wat vrolijkere situaties bezoeken totdat de rust wat is teruggekeerd. Maar in generale lijkt het mij onjuist als er onrust is om dan radicale keuzes te maken.

Keuzes maak je graag met een gezond verstand onder gunstige omstandigheden en in deze lijkt mij dat dit ook prettig als je gewoon bid welke gemeente er voor jou is weggelegd.
Een kerkstrijd heeft niets met de inhoud van het evangelie te maken. Want als je denkt dat je gevlucht bent naar een gemeente waar die/ meer inhoud wordt verkondigt dan draait het gewoon weer om wat anders hoor. Sla de praktijk er maar op na!!!
Kerkstrijd is veelal een strijd van welles nietes waar paulus over spreekt in korinthe en waar je over moet waken omdat je dan lijkt op iemand die nog uit het vlees is (onbekeerd is) (1kor.3:3)

Het probleem is vaak dat er aan het begin niet bewust wordt gekozen, dat er tussentijds op je neergekeken wordt als je overstapt of als je tot ander inzichten komt je spontaan niet meer welkom bent en ga zo maar door.

Ga dan eens tussendoor (in een gezonde situatie)naar een ander gemeente, ik ben benieuwd naar die mensen die al lang die keuze hadden gemaakt. Het lijkt mij ook verstandig dat je binnen het koninkrijk van Christus bij de buurtgenoten ook eens op bezoek gaat? Maar veelal is dit het probleem... Veelal zit hier de boosdoener, waarbij eigen ontevredenheid en het groenere gras van de buurman belangrijker wordt ervaren dan het gevaar dat hun gemeente zou kunnen treffen.

Op deze wijze is er dan ook geen ander manier dan dat de boel alleen nog maar verandert kan worden als de sterker er totaal wordt uitgehaald.
Maar ik vergelijk dit dan gelijk met de verzekeringspremie van de auto. De schade zal vergoedt worden (Door zijn Liefde zal niemand echt vallen)
Maar het feit is wel dat je ook 2 tot 3 treden achter loopt in vergelijking met wanneer je de schade had voorkomen.
Elke schadevrij jaar met Christus is dus een zegen zal ik maar zeggen....
adriano313
Ik moest ook denken aan het volgende:
Hoe kan het zijn, dat een groep mensen die voorbestemd is voor zegen en die beschermt wordt tegen vloek, 40 jaar lang in een woestijn rondloopt om uiteindelijk ten onder te gaan zonder beloofde melk, zonder honing....
1a2b3c
adriano: Menselijke strijd bestaat er simpelweg niet!

De Bijbel leert dat je de duivel moet wederstaan en hij zal van je vlieden en in Ef.6 staat hoe je dat moet doen.
Maar de Bijbel geeft ook aan dat er dingen zijn waar je niet tegen moet vechten maar waar je vluchten moet zoals bijv. 1 Kor.10:14 Daarom, mijn geliefden, vlucht weg van de afgodendienst. Als Jezus gemist wordt wie dien je dan?

Voor onbenulligheden of middelmatige zaken ga je niet weg maar als Jezus niet gepreekt wordt is dat geen middelmatige zaak.
En ik heb het niet over een kerkSTRIJD maar over weggaan, ergens waar er plaats is voor Hem.
De gemeente hoort in de eerste plaats samen te komen om God te aanbidden en hoe kun je dat doen zonder Jezus?
Je kinderen zullen maar onder een lege/verkeerde prediking opgroeien.
Er zijn kerken waar nauwelijks mensen tot bekering komen, (zie avondmaal tafels) nou ik heb maar één raad, weggaan!!!
Nogmaals, je gezin staat nader dan de gemeente.
adriano313
Beste @1a2b3c, ik weet dat je het goed bedoelt maar de geestelijke wapenuitrusting uit efeze 6 heeft wel te maken met een geestelijke strijd en geen menselijke strijd. Menselijkerwijs lijkt het me logisch dat je inspant maar gelukkig mag je vertrouwen op de kracht die je van en door Hem krijgt.

Gemeenteleden zitten daar niet voor niets, zijn niet zomaar spontaan aan komen waaien. Als Zijn Geest gemist wordt dan wordt het eens tijd dat gemeenteleden roepen HEERE HELP. i.p.v weg te lopen....
Ik geloof er niets van dat als een hele gemeente hun handen naar de hemel opheffen en hem aanroepen HEERE GOD HELP ons, we hebben u zo nodig!!!,
dat dan de verdeel en heers blijft regeren. Dat is de kracht van geloof!

Consumptief ingesteld achter jezus aanlopen is ook niet een weg. Daar gaat de hele uittocht van egypte over. Daarom loopt het volk door een woestijn. Om dingen te leren en om alle egypteervaringen achter zich te laten. Om te leren hoe je je moet vullen met de weg van Hem. Hoe je je nieuwe land moet innemen! wie je vijanden zijn en waar je voor moet oppassen.
HIJ luistert als je hem aanroept!
Hij kon de reuzen met gemak verdelgen maar hij gebruikte juist geweldenaars zoals jozua, kaleb david die door geloof, gebed en inspanning overwonnen

En misschien draait het (nu even)niet om de preek maar om de mensen in de gemeente. Hoe ze zelf zijn, hoe met elkaar omgaan en waar ze voor willen gaan en hoe ze omgaan met een woestijnsituatie.

Ik ga er mee stoppen want ik kan zo nog veel meer schrijven waarom je moet blijven bidden zodat een totale gemeente door gebed gered kan worden.
Want Zijn Wil geschiede als Hij aanbeden wordt. Zeker als verdeel en heers een aanleiding is. Misschien ook wat laten inspireren door de kracht van gebed. Hiernaast, als je een kind van God ben is Hij niet weg.......
Echt niet, geloof me a.u.b. grt. ADR
1a2b3c
adriano:
-.... de geestelijke wapenuitrusting uit efeze 6 heeft wel te maken met een geestelijke strijd en geen menselijke strijd...

Ik heb toch ook nooit iets anders beweerd? Ik bedoel dat ik 1 Kor.10:14. hier meer van toepassing vind.

-Als Zijn Geest gemist wordt dan wordt het eens tijd dat gemeenteleden roepen HEERE HELP. i.p.v weg te lopen....

Ik heb ook niet gezegd dat je METEEN weg moet lopen.
Ik lees wel in de vorige vraag dat anderen in die gemeente zo'n prediking juist willen, dus van een hele gemeente die de handen opheft is geen sprake.

-Consumptief ingesteld achter jezus aanlopen is ook niet een weg.

Dat heb ik ook niet gezegd, ik zei juist dat aanbidding het belangrijkste was.
Maar de prediking vind ik ook belangrijk, heel belangrijk zelfs.
Rom.10:17 Zo is dan het geloof uit het gehoor en het gehoor door het Woord van God.

Maar ik stop er ook mee want dit gaan we niet eens worden denk ik.

Blessings!!
adriano313
Oke bedankt en ik zie dat ik het verkeerd gelezen heb, zo zie je maar weer wat er kan ontstaan als je niet goed leest...
Hiernaast is het niet erg dat we van elkaar verschillen, als we Hem maar wel dienen dan komt het zeker goed. Hij regeert, betekend dat Zijn Geest in jou, mij en alle ander harten zou moeten zitten. Mooi he
1a2b3c
Nou, da's zeker mooi hoor!!! Maar nog één ding, lees 1Tim.6 eens.
3 Als iemand een andere leer brengt en zich niet houdt aan de gezonde woorden van onze Heere Jezus Christus en aan de leer die in overeenstemming is met de godsvrucht...5 Wend u af van dit soort mensen.