IJdellijk of IJdel

Ds. N. den Ouden / 5 reacties

Vraag

Ik heb een vraag aan ds. N. den Ouden. Bij ons in de kerk (Ger.Gem.) leest een ouderling in plaats van "Gij zult de naam des Heeren uws Gods niet ijdel gebruiken", het woord "ijdellijk". Nu hoorde ik van iemand die er veel vanaf weet, dat "ijdellijk" een veel diepere betekenis heeft dan "ijdel". Ik kan me haast niet indenken dat dat waar is, het is toch gewoon een bijwoord waar vroeger in het Nederlands -lijk achter werd gezet?

Antwoord

Helaas, ik kan er ook geen verschil in zien, dan alleen dat het wat ouder klinkt. Meer kan ik er niet van zeggen. Maar wel goed dat in ieder geval met opmerkzaamheid naar de lezing van de Wet geluisterd wordt!

Vriendelijke groeten,
Ds. N. den Ouden

Tags in dit artikel:

bijbelvertalingen
5 reacties
Pompelmoen
Vanitas vanitum, omnia vanitas!
Pompelmoen
Herstel: Vanitas vaniTAtum, omnia vanitas!
Race406
Die "iemand die er veel verstand van heeft" zal wel weer eenen mensch wezen dien het al bij dat oude wil ende laeten ende daerom iets ende gevonden hebbende gevonden heeft om ijdellijk te laten lesen in den plaetsche van ijdel.
Luister naar zulke dwaallichten niet!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
sulamith
Het woord "ijdellijk" is dus waarcshijnlijk tijdelijk.
ariane
tijd voor de HSV.....