Verslaafd aan zelfbevrediging en pornografie

drs. J(oke) Ronner-Wattel / 12 reacties

Vraag

Mijn vriend is verslaafd aan zelfbevrediging en pornografie. We praten er samen erg veel over en zoeken steeds naar manieren om het te minderen. We bidden vaak samen en bidden elk afzonderlijk ook veel. Elke dag zijn we er veel mee bezig. Niemand dan hij en ik weten van zijn verslaving af. Ik heb er erg veel moeite mee dat hij verslaafd is en hoop van harte dat de verslaving stopt. Ook mijn vriend wil ontzettend graag dat hij van zijn verslaving afkomt. Hij wil stoppen voor mij. Dat we (later) samen kunnen genieten en niet hij alleen. Echter, is deze motivatie genoeg om ermee te stoppen? Heel vaak spreek ik mijn vriend moed in om door te gaan met minderen en om vol te houden. We maken concrete afspraken. Maar als het hem niet lukt om een afspraak na te komen, ben ik heel erg teleurgesteld en dat reageer ik af op hem. De gedachte die dan meespeelt is dat ik wel boos en verdrietig móét zijn, zodat hij inziet dat ik dit totaal niet leuk vind en dat hij het niet nog een keer moet laten gebeuren. Want als ik er bijna niet op reageer en verder kijk naar de toekomst ben ik bang dat de afspraken sneller door hem overtreden worden. Toch weet ik niet of dit de goede manier van reageren is, want op deze manier hebben we vaak wat onenigheid en zit het niet goed tussen ons. Wat is de juiste manier van reageren? Hoe moet ik er mee omgaan? Hoe kan ik mijn vriend op de goede manier helpen? We hebben verschillende manieren geprobeerd om de zelfbevrediging te verminderen. Ook heeft hij bij zijn ouders gefilterd internet gevraagd. Toen mijn vriend aan mij vertelde over zijn verslaving deed hij het ongeveer dertig keer per week. Vanaf dat moment zou hij het nooit meer doen, maar dit bleek niet haalbaar te zijn. Daarom besloten we dat hij het maximaal één keer per dag mocht doen en na een week zouden we samen kijken hoe het ging. Ook dat is nooit gelukt. Toch hebben we na tien weken het aantal kunnen laten dalen naar ongeveer achttien keer per week. Nu hebben we de afspraak dat hij streeft naar één en maximaal twee keer per dag. Of dit gaat werken weten we niet. Om de dag praten we er met elkaar over en probeer ik hem moed in te praten en te laten zien waarvoor hij het doet. Of moeten we tevreden zijn met de daling van dertig naar achttien keer per week? Is professionele hulp een noodzaak bij deze mate van verslaving? Want dit is iets wat mijn vriend absoluut niet wil. Maar is het wel haalbaar om op deze manier van de verslaving af te komen? Na veel nadenken ben ik er zeker van dat ik ondanks deze verslaving me niet van hem los kan maken. Met mijn liefde en gevoel van plicht tegenover God wil ik mijn lieve vriend helpen om van zijn verslaving af te komen. Ik zal daarom deze relatie om deze reden niet meer willen verbreken. Maar ontzettend moeilijk blijf ik het vinden! Ik hoop dat ik een duidelijk en passend antwoord mag krijgen op mijn vragen, zodat ik hernieuwde kracht kan vinden om mijn vriend verder te helpen en te ondersteunen en we samen en met God tot de juiste besluiten kunnen komen.

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Wat me opvalt in je verhaal is dat jij je erg verantwoordelijk voelt om je vriend van zijn verslavingsgedrag af te helpen. "We praten er veel over, we hebben het kunnen laten dalen, je probeert hem moed in te praten." Het is uiteindelijk niet jouw verantwoordelijkheid, maar die van je viend om van zijn verslaving af te komen.

Ik vraag me af of je zachtjesaan niet meer op de stoel zit van een hulpverlener in plaats van dat je zijn vriendin bent. Je zegt dat je om deze reden de relatie niet wilt verbreken, maar is er wel een gezonde basis is voor jullie relatie? Is er voldoende gelijkwaardigheid? Het lijkt erop (maar mogelijk krijg ik door je vraag een wat eenzijdige blik) dat bijna alles in jullie relatie draait om zijn verslaving.

Je vriend heeft professionele hulp nodig om van zijn verslaving af te komen. Zijn verslaving staat mogelijk ook voor dieperliggende problematiek; hij vult een leegte met zelfbevrediging en pornografie. Maar als die leegte blijft, niet begrepen en niet gevuld wordt, dan kost het veel moeite om van die verslaving af te komen of valt hij er weer gemakkelijk in terug. Natuurlijk mag je hem steunen, voor en met hem bidden, maar hij moet uiteindelijk zelf de verantwoordelijkheid nemen om van zijn verslaving af te komen. Er zijn verschillende christelijke instanties die hulp geven bij pornoverslaving, zoals De Vluchtheuvel, De Driehoek en Eleos.

Drs. Joke Ronner-Wattel

drs. J(oke) Ronner-Wattel

  • Geboortedatum:
  • Kerkelijke gezindte:
    Gereformeerd Vrijgemaakt
  • Woon/standplaats:
    -
  • Status:
    Actief
  • Bijzonderheden:

    Functie: GZ-Psycholoog

Tags in dit artikel:

zelfbevrediging
12 reacties
sydneylover
Ik vind dat de vraagstelster een grote bos bloemen verdient voor haar toewijding en liefde, maar ook dat mevr. Ronner in haar antwoord volkomen gelijk heeft.
Op deze manier met elkaar omgaan is voor mij geen definitie van een gezonde relatie tussen vriend en vriendin, maar meer van een (goedbedoelde maar amateuristische) therapie.
Heel praktisch: 30 x per week zelfbevrediging, dat is gemiddeld meer van 4 keer per dag! Ik ga geen normen hanteren want ik ben geen hulpverlener, maar dat is absoluut niet normaal meer. Het lijkt mij een extreem ongezonde basis om een relatie te continueren.
1a2b3c
Vergeet jezelf niet, je denkt nu voornamelijk aan je vriend maar je moet er ook zelf mee om kunnen gaan.
Vertil je niet!!
appeltaart
Als je je als man elke dag bevredigd vind ik wel heel vaak.
Volgens mij is dit niet eens mogelijk.
Ik kan dan ook niet voorstellen dat het elke keer tot een hoogte punt komt (zaadlozing)
En als dit allemaal gezond is, los van als het verantwoord is.
Zoek hulp zoals Eleos of dergelijke instanties.
Gods zegen in alles toegewenst!!
janszoon
Beste,

Geef de moed niet op.
op www.settingcaptivesfree.com kan je een 60 dagen durende cursus volgen.
Langzaam afbouwen is absoluut geen goede oplossing stop daar alstublieft mee!!! NU nog!

Probeer zoveel mogelijk filters overal op te maken, vergeet ook mobiel niet.

Zie op het kruis van de Heere Jezus lees veel in de Bijbel. De Heere wil ook voor jou een filter zijn, een verlosser. De Heere is barmhartig en rechtvaardig.

De Heere wil jou verlossen,
catherina
Vragensteller, je hebt een grote stap gezet, door je vraag naar Refoweb te sturen. Bij mij heeft dat een jaar geduurt. Daarna is mij aangemoedigd om het te vertellen tegen een naaste die ik vertrouwde en dicht bij mij stond. Dat heb ik gedaan, ik kan je zeggen dat ik toen pas brak. Je kan dit niet alleen. Je hebt mensen nodig die je later zien dat dit geen gezonde relatie is. En je vriend heeft hulp nodig. Je kan eventueel kiezen voor een time out, het tijdelijk verbreken van de relatie. Zodat jullie beide individueel hulp kunnen zoeken. Ik wens jou en je vriend Gods nabijheid toe.
petrus
Misschien moet je hem wel 'gewoon' voor de keuze stellen: stoppen of het contact verbreken. (schokeffect) Wat je nu aan het doen bent werkt niet. Straks is hij geholpen en kunnen ze aan jou beginnen. Hij moet radicaal kiezen vóór jou en tegen zelfbevrediging en porno.
bootje
Vragensteller, sterkte ik vind je erg flink al ben ik het wel met de beantwoorder eens. @ appeltaart dit is wel mogelijk en 1 keer per dag is zeker mogelijk!!
Catherine
Bij het kijken van deze vraag, stuit ik op mezelf, althans, zo lijkt het, Maar het is dus niet zo. Beetje verwarrend zo CatharinA, ik hoop dat de mensen ons niet met elkaar verwarren. En wij zelf ook niet ;-)
flower
Pff.. heftig! Ik zou me als vriendin een soort van niet goed genoeg voor mijn vriend voelen (hij heeft andere dingen nodig om klaar te komen)

Ik snap wel dat hij de behoefte heeft, en vind het ook niet raar als mannen(/vrouwen) zich één of een paar keer per week bevredigen, maar dit is bizar, extreem.

Wat anderen al zeiden; hij moet hulp zoeken.. niet bij jou, maar bij proffesionals.. jij kunt hem dáárin steunen, maar je kunt het niet allemaal op je nemen zonder andere hulp..
Sliedrechtman
Je hebt al een succes geboekt doordat de frequentie is gedaald. Vraag ook eens aan hem wat voor gedachten hij heeft tijdens de zelfbevrediging. Er moeten bepaalde gevoeldens en gedachten zijn bij hem die leiden tot dit gedrag. Je schrijft: "Dat we (later) samen kunnen genieten en niet hij alleen". De frequentie van samenzijn blijft dan ook nog erg hoog denk ik en wil je dat?
Ik hoop dat je vriend wat meer aan jouw gaat vertellen over zijn motieven. Succes.
scfbuddy
Een tip voor de vrouw is de site www.kostbaarvaatwerk.nl. Met forum, vragen en tips wat jij kan doen maar ook wat je vriend kan doen. Er is absoluuut bevrijding mogelijk en God doet grote dingen. Ik heb hier vaak getuige van mogen zijn door mijn mentor zijn bij settingcaptivesfree.nl de site voor de verslaafden!
Caveman
Een element dat ik in de antwoorden nog niet terug zie is dat zelfbevrediging vaak gepaard gaat met het bekijken van erotische of pornografische beelden. Het bekijken van dergelijke beelden maakt dat je onbewust (of soms zelfs bewust) die beelden gaat vergelijken met je eigen situatie, of je eigen vrouw of vriendin.
Dat is voor die vrouw of vriendin niet prettig en gezond, maar ook voor de man die aan zelfbevrediging doet niet.
Door het bekijken van erotische of pornografische beelden wordt telkens als het ware 'de lat' van wat normaal is steeds gelegd: meer, anders, nog meer, enz.. Dat is zeker niet zoals God het bedoeld heeft, en uiteindelijk lijdt het alleen maar tot verdriet en pijn, zowel bij de man als de vrouw (die zich wellicht op den duur ook als 'niet meer genoeg' zal gaan voelen).

Ik ben het volmondig eens met de vorige antwoorden die opriepen om niet EN vriendin/echtgenoot EN hulpverlener te willen zijn.

Inmiddels zijn we ruim een half jaar verder (juli 2011 t.o.v. december 2010, datum vraagstelling).
Misschien dat de vraagstelster de vrijmoedigheid heeft om te vertellen hoe de situatie nu is?

Cave