Huidige dwaalleraars

Ds. B. J. van de Kamp / 4 reacties

Vraag

Wie zijn in deze tijd de dwaalleraars? Ik vind dat in de reformatorische wereld hierbij snel naar een ander kerkverband wordt gewezen. Dit mag toch helemaal niet? Dat is toch oordelen? Hoe kun je een dwaalleraar herkennen? Wie waren de dwaalleraars in de tijd van Paulus? Zijn die er nu ook nog?

Antwoord

Beste vraagstelster of vraagsteller,

Helaas is het waar dat er binnen de reformatorische kerken snel geoordeeld wordt. Dit wordt bevestigd door de vele afscheidingen en modaliteiten, die er binnen elke kerk weer zijn. En dat, terwijl de Heidelberger Catechismus ons leert, dat wij juist het goed van de ander moeten willen zien en vertellen. Zie zondag 43 de laatste zin bijvoorbeeld. Ook is in dit verband Romeinen 14 vs. 4 te noemen. En ook Mattheüs 7 vs. 1 en 2

Zijn er dwaalleraars en wie waren dat in Paulus' dagen? Ja er zijn dwaalleraars. Wie de Heere Jezus Christus verloochent als de Zoon van God, onze volkomen Zaligmaker, is een dwaalleraar. In de tijd van Paulus waren dat de Joden, die Christus verloochenden en de keizercultus, die de keizer als God  -als Kurios  = Heere- vereerden i.p.v. de Heere Jezus Christus. Verder was er ook de gnostiek, die leerde dat elk mens zelf god was en een goddelijke vonk in zijn binnenste had, waarbij hij of zij te rade kon gaan.

Waar het op aan komt is, dat wij de verschijning van de Heere Jezus lief hebben gekregen. Dan is er een leven met Hem en een eeuwige kroon van gerechtigheid. Zie 2 Timotheüs 4:8.

Ik hoop dat ik je op deze wijze wat verder heb geholpen.

Hartelijke groet,
B. J. van de Kamp

4 reacties
1a2b3c
Dwaal-leraars, leraren die je op een dwaalspoor brengen.
En Jezus is de weg, de waarheid en het leven, dus is het Jezus die gepreekt moet worden.
En alles wat gepreekt wordt wat je bij Jezus vandaan houd is dwaalleer.
Rom.10:8 Maar wat zegt zij? Nabij u is het Woord, in uw mond en in uw hart. Dit is het Woord des geloofs, hetwelk wij prediken.
adriano313
Personen die jou vanaf vandaag, bij de Heere Jezus Christus (willen) weghouden en je ontwikkeling als bekeerling of koningskind PROBEREN te belemmeren.

Dwaalleraars zijn ware projectielen van de duisternis en worden vaak geleid door een geest die ook achter Bileam, Izebel en de Nikolaïeten zat. Kernmerken hiervan zijn: betoverend, positie, macht, lust, misleiding, hiërarchie, eer, hekserij, rebellie, verleiding, intimidatie, destructie, geldzucht, spiritisme, hoererij, abortus, manipulatie en ga zo maar door.

De misleiding zorgt er v.n. voor dat mensen het niet direct zien en het zich manifesteert als een wolf in schaapskleren waarbij mensen (zonen Belials) God in hun mond durven nemen en uitspreken. 1kon.21:7-14 Uiteindelijk worden mensen bedrogen en door de wolf opgegeten zonder dat jij het vaak door hebt.

Alertheid blijft geboden en ga VOORAL zelf niet oordelen wie wel en wie niet een dwaalleraar is (je gooit zo de deur van je schaapskooi open).
Je kan stellen dat het wel heel erg kernmerkend is voor deze tijd. Maar we leven dan ook in een tijd van weeën.
Legale grond (daar waar zonden worden gepleegd en de tegenpartij recht heeft om je aan te klagen) zorgt er dat het domein verder kan oprukken en zich vermenigvuldigd. Sexualiteit is hier een belangrijke grond. Door sexualiteit worden mensen één, maar ook de geestelijke wereld wordt zo één en rukt op. Daarom heeft God juist JOU nodig want hij heeft jou en de wereld lief om zijn licht te laten schijnen.

Als kind van God ontvang je de Heilige Geest. De H.G. zal nooit leugen of lastergedachten over God in je hart kunnen leggen. Hooguit zul je bloot gesteld kunnen worden aan verzoekingen zoals Jezus dat had in de woestijn. Deze geestelijke strijd vindt plaats in je gedachten en kan zich manifesteren door hier zelf gehoor aan te geven (gedrag) of dat anderen hier gehoor aan geven
MvB
Dit geldt niet alleen voor reformatorische dominees. Ook andere dominees verwijzen naar reformatorische dominees als zijnde dwaalleraren. Toevallig gisteren letterlijk zo gehoord in de GKV kerk. Daar werd gezegd dat reformatorische kerken dwalen omdat daar binnen de kerk onderscheid wordt gemaakt tussen bekeerden en onbekeerden.

Toch jammer.
Antoinette
Het is zo jammer dat in kerkdiensten andere kerken worden afgevallen.
Of andere mensen, andere gelovigen of ongelovigen.
Je gaat als spreken of als ds. toch geen preek wijden of een gedeelte ervan aan wat er mis is met anderen?
Dan mis je toch je doel!
Ik vind de reactie's hier super, bijna iedereen zegt: toets of ze je aan de voeten van Jezus brengen (even samengevat).
Zelf toets ik het ook altijd aan Jezus of een preek, een ds. of een spreker wel van het juiste honk is.
Jezus is de toets, als Hij niet verhoogd wordt, dan laat maar zitten, want we hebben alles aan Hem te danken en alles van Hem te verwachten.
Johannes 3: 14 En gelijk Mozes de slang in de woestijn verhoogd heeft, zó moet ook de Zoon des mensen verhoogd worden, 15 opdat een ieder, die gelooft, in Hem eeuwig leven hebbe. 16 Want alzo lief heeft God de wereld gehad, dat Hij zijn eniggeboren Zoon gegeven heeft, opdat een ieder, die in Hem gelooft, niet verloren ga, maar eeuwig leven hebbe. 17 Want God heeft zijn Zoon niet in de wereld gezonden, opdat Hij de wereld veroordele, maar opdat de wereld door Hem behouden worde. 18 Wie in Hem gelooft, wordt niet veroordeeld; wie niet gelooft, is reeds veroordeeld, omdat hij niet heeft geloofd in de naam van de eniggeboren Zoon van God.